کم توجهی به تربیت نیروی انسانی برای دوره پیش از دبستان

به گزارش گفتمان برتر، خالقی نژاد ضمن تاکید بر اهمیت مربی دوره پیش از دبستان، از توجه کم به تربیت مربی در این دوره گلایه کرد.

کم توجهی به تربیت نیروی انسانی برای دوره پیش از دبستان

علی خالقی نژاد پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار در مورد شرایط نیروی انسانی مناسب برای تعلیم و تربیت بچه ها در دوران مهد کودک و پیش دبستانی اظهار کرد: قبل از تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مربیان متنوع با حرفه ها و تخصص های مختلفی در این زمینه وجود داشتند.

او اضافه کرد: متاسفانه در گذشته مربیان این سازمان بدون عبور از نظام شایستگی وارد می شدند، این مراکز از مربی پیش دبستانی، معلمان ابتدایی یا معلمانی که بازنشسته می شدند استفاده می کردند یا نیرونی انسانی که تخصص لازم را برای آموزش مهارت های لازم به بچه ها نداشتند.

خالقی نژاد در مورد مسائل این سازمان بیان نمود: یکی از بزرگترین مسائل این سازمان تامین نیرو های متخصص لازم برای آموزش است، برای حل این مشکل باید ابتدا نظام شایستگی برای انتخاب مربیان شکل بگیرد بعلاوه تعیین گردد چه نهادی قرار است برنامه ضمن خدمت را به این مربیان ارائه دهد.

این پژوهشگر ادامه داد: چگونگی جذب این مربیان و ورود به بازار کار، حقوق و مزایا آن ها از معضلات و مسائل این سازمان است که باید حل گردد. در پی همین موضوع و با کاهش حقوق و مزایا این مربیان، میل و رغبت آن ها برای ادامه کار هم کاهش پیدا می نماید.

خالقی نژاد گفت: در زمان گذشته تحصیلات مربیان مهد کودک ها دیپلم بود، با توجه به تورم مدارک دانشگاهی در سطح کشور شاهد بالا آمدن مدرک تحصیلی مربیان بوده ایم، اما متاسفانه فهم درستی که از کودک باید در فکر این مربیان وجود داشته باشد، دیده نمی گردد.

او اضافه کرد: عموما دانشجویانی که در رشته های علوم تربیتی فارغ التحصیل می شوند بعلاوه دانشجویانی که در رشته های مختص حوزه دبستان و پیش از دبستان تحصیل می نمایند و دوره ارشد خود را در حوزه پیش از دبستان ادامه می دهند، نیرو های انسانی مناسب هستند، اما متاسفانه دانشگاه هایی که نیروی انسانی مخصوص مهد کودک و پیش از دبستان را آموزش می دهند بسیار کم است.

خالقی نژاد با اشاره به اینکه می توان از نیرو های انسانی کمکی هم استفاده کنیم، گفت: گفتنی است که در این زمینه دانشجویان رشته های علوم تربیتی و روانشناسی هم به اسم مربیان پیش از دبستان مفید واقع می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1714

به "کم توجهی به تربیت نیروی انسانی برای دوره پیش از دبستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم توجهی به تربیت نیروی انسانی برای دوره پیش از دبستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید