کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت اول)

به گزارش گفتمان برتر، خلبانی یکی از خاص ترین شغل های جهان است و تجارب خاص و متفاوتی نیز با خود خواهد داشت.

کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت اول)

هر شخصی در طول سالیان کاری خود با چالش های متفاوتی رو به رو می گردد. حال اگر این شغل بسیار خاص و ویژه باشد، این چالش ها نیز منحصر به فرد خواهند بود. یکی از شغل های سخت، چالش برانگیز اما جالب، خلبانی هواپیمای مسافربری است. در اینجا ما سوالاتی را داریم که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد.

مثلا اینکه ملیت نوزادی که در هواپیما به جهان می آید چیست؟ در صورت برخورد صاعقه با هواپیما چه باید کرد؟ آیا علت افزایش سانحه های هوایی، افزایش استفاده از سیستم های اتوماتیک است؟ و سوالاتی از این قبیل که به وسیله آقای جان کاکس، کاپیتان بازنشسته و مالک یک موسسه خصوصی مشاوره ایمنی پاسخ داده می گردد.

وقتی نوزادی در هواپیما به جهان می آید، چه عاملی ملیت او را معین می نماید؟

پاسخ: این موضوع بسیار پیچیده است.

ملیت نوزاد بسته به شرکت هواپیمایی، مکان هواپیما در زمان تولد و البته ملیت پدر و مادر نوزاد است.

سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) چند هدایت ارائه می دهد از جمله موقعیت مکانی هواپیما در زمان تولد، کشوری که هواپیمایی مورد نظر در آن ثبت شده، مقصد و البته ملیت اصلی والدین.

کشورهای مختلف نسبت به تولد رفتار متفاوتی دارند. در بعضی از موارد، قانون دقیقا توضیح داده که محل هواپیما در زمان تولد نوزاد، به عنوان ملیت حتمی یا پیشنهادی وی به شمار میرود. دیگر کشورها ملیت والدین را به عنوان مبنای قانونی معین می نمایند. در بعضی موارد خاص، کشوری که شرکت هواپیمایی متعلق به آن است، می تواند به عنوان ملیت کودک انتخاب گردد.

اگر به طور کلی قوانین را آنالیز کنیم، در بسیاری از سناریو ها پدر و مادر کودک می توانند از بین چند گزینه، ملیت مطلق یا چندگانه او را انتخاب نمایند.

در گواهی تولد، محل تولد این نوزادان (در هوا) نوشته می گردد که البته افراد کمی در جهان چنین وضعیتی دارند. شایعه ای که می گوید آن نوزاد به صورت مادام العمر می تواند رایگان در آن هواپیمایی سفر کند، حقیقت ندارد.

در زمان اجبار برای انتخاب مسیر جایگزین، آیا باید فرودگاه مد نظر با شرکت هواپیمایی و کشور آن هماهنگ باشد؟

پاسخ: یک شرکت هواپیمایی می تواند بدون در نظر گرفتن ملیت شرکت، یک فرودگاه جایگزین را انتخاب نماید به شرطی که آن فرودگاه قوانین رگلاتوری را رعایت نموده باشد. همه چیز برابر است. البته ممکن است یک شرکت ترجیح دهد فرودگاهی در کشور خودش را انتخاب کند. در زمان اضطرار، یک پرواز خارجی می تواند درخواستی برای برنامه فرود بدهد که البته باعث ایجاد تاخیر در کل برنامه ها خواهد شد.

در زمان ایجاد مشکل، هواپیما می تواند در تمامی فرودگاه های مناسب بنشیند.

در شرایط بد جوی، خلبان ها چگونه درباره ذخیره سوخت و ادامه مسیر تصمیم می گیرند؟

پاسخ: خلبان و توزیع نماینده هر دو درباره سوخت کافی برای رسیدن به مقصد تصمیم می گیرند.

در خصوص مثال شما، ممکن است زمان انتظار برای فرود در لندن طولانی بوده و سوخت کافی وجود نداشته باشد یا اینکه کیفیت آب وهوا، استاندارد ایمنی کمتر از حداقل داشته است. خلبانان ترجیه می دهند حتما در مقصد اصلی فرود بیایند مگر اینکه از نظر ایمنی امکان این کار وجود نداشته باشد.

برای مثال، در یکی از پروازها با هواپیمای بوئینک 747 از دبی به لندن، هواپیما به علت هوای بد در پاریس نشست. در این مورد، فقط داشتن سوخت کافی نمی توانسته از فرود در پاریس به جای لندن جلوگیری کند.

آزمون خروج اضطراری چگونه است؟

پاسخ: شرکت های تولیدنماینده هواپیما و ایرلاین ها به صورت مداوم در حال توضیح دادن نحوه تخلیه سریع یا خروج اضطراری به تنظیم نماینده قوانین هستند. این کار زمانی انجام می گردد که یک هواپیمای تازه مجوز پرواز بگیرد یا یک شرکت هواپیمایی یک هواپیمای تازه بخرد.

شرکت نمایندگان در این تست هیچ آموزش ویژه ای ندیده اند و از سنین مختلف انتخاب می شوند. آن ها می دانند که در یک تمرین تخلیه اضطراری شرکت خواهند کرد، اما هیچ اطلاعات دیگری ندارند. نیمی از مسیر های خروجی مسدود می شوند، اما مسافران آزمایشی تا زمان آغاز تخلیه نمی دانند، کدام مسیر باز و کدام مسیر بسته است. تمامی افراد داخل هواپیما باید با ایمنی کامل در کمتر از 90 ثانیه از هواپیما خارج شوند.

خلبانان چطور تمامی هدایت ها و آنالیز ها را برای اطلاع به برج مراقبت به خاطر می سپارد؟

پاسخ: لیست کردن و درک کامل تماس های رادیویی با برج مراقبت یک مهارت اکتسابی است. خلبانان سال ها پرواز نموده و با برج مراقبت ارتباط برقرار می نمایند. خدمه پرواز با تجربه تر به فرودگاه های پیچیده تر پرواز می نمایند. بخشی از تمرین ارتقاء درجه از یاری خلبان به کاپیتان، داشتن تجربه زیاد ارتباط با برج های مراقبت مختلف است.

در زمان برخورد صاعقه با هواپیما چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: در زمان برخورد صاعقه یک لکه کوچک سوختگی یا سوراخی کوچک در محل ورود و خروج صاعقه ایجاد می گردد. هواپیماها طوری طراحی شده اند که جریان صاعقه را در مسیر پوسته خود حرکت داده بدون اینکه آسیبی ببینند. در بعضی موارد نادر، یک شک کوچک استاتیک در محل خروجی صاعقه ایجاد می گردد.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید بلیط هواپیما مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

مطالعه قسمت دوم

منبع: کجارو / usatoday.com
انتشار: 25 آذر 1403 بروزرسانی: 25 آذر 1403 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2299

به "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید