پرورش صنعتی هشت پاها، فاجعه ای اخلاقی و زیست محیطی

به گزارش گفتمان برتر، تیم هایی از چین تا اسپانیا به دنبال پرورش صنعتی هشت پاها هستند تا از آن ها به عنوان منبع غذایی انسان ها استفاده نمایند، طرحی که به گفته کارشناسان محیط زیست یک فاجعه اخلاقی و زیست محیطی است.

پرورش صنعتی هشت پاها، فاجعه ای اخلاقی و زیست محیطی

ایرنا نوشت؛ هشتمین روز از ماه اکتبر هر سال مصادف با 16 مهر، به عنوان روز دنیای هشت پا معین شده است. گرامی داشت این روز از 8 اکتبر سال 2007 شروع شد. اگر چه معین نیست که چه فرد یا سازمانی نخستین بار این روز را به نام این موجودات شگفت انگیز انتخاب کرد اما اهمیت و ارزش ماموریت آن که همانا توجه به وضعیت یکی از باهوش ترین موجودات کره زمین است را، نمی توان کتمان کرد.

  • از خون آبی تا سه قلب، هشت پاها شگفت انگیزند!

هشت پا جانور نرم تنی است که در رنگ ها و اشکال گوناگون وجود دارد. قدمت فسیل های یافت شده از هشت پاها به 300 میلیون سال پیش یعنی حتی قبل از ظهور دایناسورها بر روی زمین بازمی شود.

هشت پاها این جانوران شگفت انگیز خون آبی و سه قلب دارند. بدن نرم هشت پاها که می تواند به سرعت شکل خود را تغییر دهد، به آن ها امکان عبور از جاهای تنگ و باریک را نیز می دهد. هشت پاها هشت بازو دارند که بر روی هر کدام دو ردیف کلاهک مکنده وجود دارد. علاوه بر این، این موجودات فوق العاده باهوشند طوری که 500 میلیون عصب در مغزها و بازوهای این موجود وجود دارد که به آن امکان یادگیری و حل مسئله را می دهد.

هشت پاها در دو نوع سمی و غیرسمی وجود دارند، سم فراوری شده توسط بعضی از این گونه جانوران بسیار قوی است و می تواند برای انسان نیز خطرناک باشد. هشت پای حلقه آبی، خطرناک ترین گونه هشت پا است که می تواند در یک چشم برهم زدن، جان چند نفر را در آن واحد بگیرد.

از دیگر خصوصیات جالب توجه هشت پا می توان به قابلیت خارق العاده استتار در این گونه جانوری اشاره نمود که می تواند رنگ و بافت پوست خود را با محیط اطراف تطبیق دهد.

فرآیند جفت گیری هشت پاها نیز در نوع خود جالب است؛ هشت پای نر تنها با گذشت چند ماه از جفت گیری می میرد و هشت پای ماده در سه ماهی که تا زمان خارج شدن بچه ها از تخم زمان ضروری است، چیزی نمی خورد در نتیجه در زمان شکستن تخم ها از گرسنگی می میرد.

تاکنون نزدیک به 300 گونه هشت پا شناخته شده و طول عمر هشت پاها متناسب با نوع گونه ای که به آن تعلق دارند، بین چند ماه تا چند سال متفاوت است.

  • پرورش صنعتی، آفت جان هشت پاهای تک زی

پژوهشگران به دنبال عملی کردن ایده هولناک فراوری صنعتی هشت پا به عنوان یک منبع غذایی هستند. هشت پاها موجودات باهوش و خلاقی هستند و پرورش صنعتی آن ها فاجعه آمیز خواهد بود. آن ها از ابزارها استفاده می نمایند، درد را حس می نمایند، نقشه می کشند و به منظور هماهنگی شکار با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند. اگر بعضی افراد سودجو به اهداف خود دست یابند، این موجودات خارق العاده به زودی برای مصرف انسان در پرورشگاه های صنعتی زیر آب محبوس خواهند شد.

هشت پاها موجودات تک زی (غیراجتماعی) و گوشتخواری هستند که با اسارت سازگاری چندانی ندارند. این موجودات در بند رنج می کشند و می میرند و اگر با هم در یک جا محبوس شوند، نیز همدیگر را از بین خواهند برد.

تمام این ها اما کوشش ها برای راه اندازی پرورش صنعتی هشت پاها را متوقف نکرده است. تیم هایی از اسپانیا تا چین در حال آزمایش روش هایی جدید برای پرورش متمرکز این موجودات هستند.

اگرچه نتایج یک مطالعه جدید از آن حکایت دارد که چنین طرحی یک فاجعه اخلاقی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت، اما از آنجایی که هنوز هیچ پرورشگاهی در دنیا با این هدف راه اندازی نشده است، هنوز زمان داریم تا پیش از آن که دهه ها برای جبران خسارات احتمالی زمان صرف کنیم، جلوی ارتکاب یک اقدام اشتباه را از همین امروز بگیریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 381

به "پرورش صنعتی هشت پاها، فاجعه ای اخلاقی و زیست محیطی" امتیاز دهید

1 کاربر به "پرورش صنعتی هشت پاها، فاجعه ای اخلاقی و زیست محیطی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش صنعتی هشت پاها، فاجعه ای اخلاقی و زیست محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید