همه چیز راجع به مونونوکلئوز عفونی

به گزارش گفتمان برتر، مونونوکلئوز عفونی نوعی بیماری مربوط به دهان است. وقتی به این بیماری مبتلا می شوید، نوعی غده در داخل دهانتان رشد می نماید که مضر و بسیار عفونی است و در هر سنی اتفاق می افتد. نشانه های این بیماری در میان جوانان خیلی کمتر است. در برخی از مواقع هم هیچ علائمی ندارد؛ به همین علت، درمان نشده و به حال خود رها می شود. با وجود این، بدن بچه هایی که به این عفونت مبتلا می شوند، آنتی بیوتیک هایی را برای دفاع از خود فراوری می نماید و همین باعث می شود تا آخر عمر، بدن شان در برابر این بیماری ایمن شود. بزرگسالان در برابر این بیماری ایمن تر هستند.

همه چیز راجع به مونونوکلئوز عفونی

مونونوکلئوز عفونی چیست؟

مونونوکلئوز عفونی عفونت رایجی است که به وسیله ویروس اپشتین بار ایجاد می شود به این بیماری ، بیماری بوسه نیز می گویند نشانه های مونونوکلئوز عفونی در برگیرنده خستگی، گلو درد، تب و غدد لنفاوی متورم است درمانی برای این شرایط وجود ندارد اما مراقبت های حمایتی همانند استراحت کردن و نوشیدن مایعات بسیار، می تواند مفید باشد این بیماری بدون درمان بهبود پیدا می نماید اما نشانه هایش ممکن است از چند هفته تا ماه طول بکشد.
ویروس اپشتین بار چیست؟
بیشتریت قریب به اتفاق عفونت های مونونوکلئوزبیش از 90 درصدشان به وسیله ویروس اپشتین بار ایجاد می شوند که جزو خانواده ویروس هرپس محسوب می شود این ویروس به وسیله پروفسور آنتونی اپشتین و بار در انگلستان کشف شد از آنجایی که این ویروس باعث افزایش گلبول های سفید خاصی در جریان خون می شود به آن ها مونونوکلئوز می گویند.1

مونونوکلئوز عفونی به چه علت به وجود می آید ؟

این بیماری یک عفونت است که به وسیله ویروس آواستین(EBV) به وجود می آید. این ویروس از خانواده تبخال هاست و سلول های لنفوسیت و مخاط را در بر می گیرد.

مونونوکلئوز عفونی بیماری مربوط به دهان است و ویروس آن به طور کلی، در بزاق دهان دیده می شود و با بوسیدن پخش می شود.

این بیماری بعلاوه به وسیله خون، آب منی و مخاط منتقل می شود. ویروس این بیماری حدود دو تا شش هفته، در حالت خاموشی است و پس از آن، خود را نشان می دهد.

سرفه و عطسه کردن، انتقال خون، پیوند اعضای بدن، غذا خوردن در ظرف های مشترک و رابطه با فرد بیمار، می تواند خطر ابتلا به آن را بیشتر کند؛ اما این ویروس با رفت و آمدهای معمولی پخش نمی شود.

کسانی که دائما به محل های شلوغ رفت و آمد می نمایند؛ مانند: دانش آموزان مدرسه و کالج، متخصصان و کارمندان بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

به علاوه، کسانی که دارو مصرف می نمایند و ایمنی بدن شان کم است، در خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند.2

علائم بیماری مونونوکلئوز عفونی

علائم مونونوکلئوز عفونی عفونی عبارتند از:

خستگی زیاد؛

عفونت گلو؛

سردرد؛

تب؛

برآمدگی چرکی در گردن و زیر گلو؛

جوش روی پوست؛

تورم لوزه ها.2

عوارض احتمالی مونو

مسائل شدید ناشی از مونو بسیار نادرند.

پارگی طحال ممکن است در 0.5 درصد بیماران بروز کند و بالقوه کشنده است. خوشبخانه این مورد بسیار نادر است. نشانگان پارگی طحال عبارتند از:

درد در قسمت بالای سمت چپ شکم

درد در ناحیة شانة چپ که با فروبردن نفس بدتر می شود

درد در ناحیة سمت چپ قفسة سینه

افت ناگهانی فشار خون، که ممکن است به غش، گیجی، سرگیجه یا رنگ پریدگی منجر شود.

وارد شدن ضربه به شکم در ناحیة نزدیک به طحال ممکن است سبب تورم یا پارگی طحال شود. به همین علت ورزشکاران باید در صورت ابتلا به مونو به مدت 3 تا 4 هفته از مبارزات ورزشی خودداری نمایند.

مونو بعلاوه می تواند سبب مسائل کبدی شود. افراد بعلاوه ممکن است یرقان بگیرند. در بیشتر موارد التهاب کبدی همپای رهایی بدن از عفونت خودبه خود بهبود می یابد.

در موارد نادر مونو بعلاوه می تواند سبب موارد زیر شود:

مسائل خونی مانند آنمی یا کاهش شمار گلبول ها

التهاب عضلة قلب

التهاب مغز و غشا نخاع که به نام مننژیت شناخته می شود.

آنسفالیت - التهاب مغز

سندرم گیلیان - باره

مسائل تنفسی مرتبط به ورم لوزه ها

بیشتر افراد هرگز دچار این مسائل نمی شوند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به احتمال بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض باشند. این گروه شامل افراد دچار HIV یا ایدز، آنهایی که تحت درمان های خاص سرطان هستند، و افرادی که پیوند اندام انجام داده اند.3

عفونت مونونوکلئوز چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این شرایط ممکن است تست های مختلفی به کار رود در مراحل اولیه، پزشک بر اساس نشانه ها و علائم بیمار به عفونت مشکوک می شود سپس تست های مختلفی برای مشخص سایر شرایط احتمالی که باعث ایجاد نشانه ها می شود تجویز می شود تعداد گلبول های سفید به نام لنفوسیت ها ممکن است در مراحل اولیه عفونت افزایش پیدا کند لنفوسیت ها زمانی که زیر میکروسکوپ مورد آنالیز قرار می گیرند ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشند آزمایش خون همانند د آزمون آنتی بادی heterophil و تست monospot می تواند برای تایید تشخیص منو استفاده شود این آزمایش ها سطح آنتی بادی ها را در خون میزان گیری می نمایند آنتی بادی ها معمولا بعد از دو تا سه هفته به بیماری قابل تشخیص اند یکی دیگر از علائم بالقوه عفونت مونو، استفاده از تست کبد غیر طبیعی است.1

جلوگیری از بروز بیماری مونونوکلئوز عفونی

شما نمی توانید خود را کاملا در برابر این بیماری ایمن کنید؛ چون در حال حاضر، هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد. ویروس آواستین ماه ها در بزاق دهان تان باقی می ماند. حتی بعد از اینکه عفونت از بین برود، این ویروس همچنان در بزاق زنده می ماند و شما می توانید این بیماری را به دیگران منتقل کنید و تا آخر عمر درگیر آن شوید.

اما اگر مبتلا شدید، دیگران را نبوسید و ظرف، غذا و مسواک تان را با دیگران تقسیم نکنید. تا جایی که امکان دارد تا مدت ها بعد از بهبودی این موارد را رعایت کنید.

اگر شک دارید که به این بیماری مبتلا شده اید، از رد و بدل کردن وسایل خود با بقیه خودداری کنید تا اینکه ویروس از بدن تان خارج شود.

تقریبا همه افراد بالغ در 35 سالگی، به EBV مبتلا می شوند و بدن شان برای مبارزه با این عفونت آنتی بیوتیک فراوری می نماید. افراد تقریبا تنها یک بار، در زندگی شان به مونونوکلئوز مبتلا می شوند.2

درمان مونونوکلئوز عفونی

مانند بیشتر عفونت هاى ویروسی، درمان اختصاصى و مؤثرى بارى مونونوکلئوز وجود ندارد. درمان جنبه حمایتى دارد و شامل استراحت در بستر، خوردن مایعات فراوان، و غذاى مقوى است (على رغم کاهش اشتها). قرقره کردن آب نمک گرم ممکن است گلودرد را تسکین دهد و استامینوفن ممکن است در صورت لزوم مصرف شود. مصرف آنتى بیوتیک توصیه نمى شود مگر آنکه عفونت باکتریائى ثانویه بروز کند.

یک داروی آنتی ویرال اختصاصی برای درمان بیماری M.I نمی شناسیم ولی اگر لوزتین شدیداً متورم هستند، درمان با کورتیکواستروئید از قبیل پردنیزولون را می توان تجویز کرد و اگر عفونت استرپتوکوکال به همراه گلودرد وجود دارد آنتی بیوتیک می دهیم.

استراحت در بسترگران ترین دارویی است که در ایران می توانیم به مریض ها پیشنهاد کنیم اما خوردن مایعات به میزان زیاد توصیه می شود از قبیل آب و آب میوه تا تب پایین بیاید و از دهیدریشن جلوگیری شود.

اگر مریض دردش زیاد است ایبوپروفن یا استامینوفن ضد تب و درد خوبی هستند. بچه های زیر 18 سال نباید آسپیرین بخورند زیرا ممکن است خطر سندرم Reye پیش بیاید (آنسفالوپاتی همراه تب، استفراغ و…) گلودرد خفیف را می توان با غرغره کردن آب نمک، نوشیدن مایعات سرد، خوردن دسرهای یخ زده بهتر کرد.

و شما بیمار محترم : در صورت ابتلا به منونوکلئوز عفونی ، درد ناگهانى در قسمت فوقانى و چپ شکم (که ممکن است ناشى از پارگى نادر یک طحال بزرگ شده باشد) باید شما را هشیار کند که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش درد گلو ، غرغره کردن مکرر با چای غلیظ یا آب نمک گرم (یک قاشق چایخوری نمک در 250 سی سی آب) توصیه می شود . برای ناراحتی خفیف مصرف داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن ممکن است کافی باشد .

به هر حال در صورت مبتلا شدن به این بیماری در بستر استراحت کنید و اگر در طی بیماری میل به غذا نداشتید ، مصرف مایعات کافی را ادامه دهید . در طی دوره تب بالا حداقل روزانه 8 لیوان آب یا آب میوه مصرف کنید تا دچار کم آبی نشوید که عوافب جبران ناپذیری را در پی دارد .4

پینوشتها

1.www.salamati24.com

2.www.drchek.ir

3.www.mehrinmednews.com

4.www.pezeshk.us

منبع: راسخون
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1811

به "همه چیز راجع به مونونوکلئوز عفونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به مونونوکلئوز عفونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید