میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد

به گزارش گفتمان برتر، ایرنا/ براساس گفته های معاون گردشگری کشور، میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد.

میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد

علی اصغر شالبافیان در نشست مشترک با مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی که با حضور اعضای پژوهشکده جهانگردی و مدیران کل جهانگردی در محل سالن خلیج فارس معاونت جهانگردی برگزار گردید، گفت: بازاریابی پژوهش یا marketing research اقتضائاتی دارد و نتیجه مطلوب آن فراوری علم کاربردی است. برای تحقق این مهم همانطور که پژوهشگران و اعضای هیات علمی باید به مخاطبان و محیط میدانی حوزه جهانگردی رجوع نمایند، تصمیم سازان حوزه جهانگردی نیز باید رجوعی متقابل داشته باشند تا در پی همجوشی حاصل ورود به مباحث روز علمی، کاربردی و عملیاتی محقق گردد.

وی گفت: ضمن استقبال از هر گونه حمایت از حوزه پژوهش به منظور همجوشی بیشتر با حوزه جهانگردی آمادگی این را داریم که زمینه مراجعه و حضور بیشتر همکاران پژوهشگاه را در محل معاونت جهانگردی فراهم آوریم و با تشکیل کمیته اجرایی مشترک پروژه های در دست اقدام را برای ورود کاربردی به عرصه عملیات آماده کنیم.

شالبافیان با بیان اینکه از این پس هر گونه تصمیم اجرایی و سیاست گذاری در موضوعات مختلف معاونت جهانگردی پس از ارائه نظر نهایی از سوی پژوهشگاه اعلام خواهد شد، اضافه کرد: اگرچه پیش از این در اغلب پروژه ها، تهیه دستورالعمل ها، ضوابط و رویدادهای مختلف همکاری مستمری با پژوهشگاه وجود داشته است اما به علت تنوع دانش و تخصص کارشناسان و پژوهشگران این حوزه زمینه همکاری عمیق تری ترسیم خواهد شد.

معاون جهانگردی با تاکید بر اینکه تدبیر در همسویی با شعار سال جاری سازمان جهانی جهانگردی با عنوان جهانگردی و سرمایه گذاری سبز می تواند پروژه پیشران همکاری و تعامل با پژوهشگاه باشد، تاکید نمود: با پیوند موضوع پژوهش به هر یک از بخش های تخصصی معاونت جهانگردی از جمله توجه جدی به موضوع آموزش، برپایی کارگاه های آموزشی، انتشار کتاب های تخصصی جهانگردی، مدیریت بازاریابی مقاصد، فراوری محصول، انجام پژوهش های ناظر در تحلیل بازخورد نظرات جهانگردان، راهنمایی سرمایه گذاری ها و غیره می تواند منتج به اطمینان در اجرا و نتیجه قابل دفاع گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیتهای برجسته پژوهشگاه کمک رساندن به توسعه محصولات جهانگردی است، گفت: از آنجایی که جاذبه های مکان محور توانایی محدودی در جذب جهانگرد دارند، از این رو استفاده از ظرفیت رویدادها و همینطور میراث ناملموس می تواند منطبق با دانش و پژوهش علمی به محصولات نو جهانگردی بدل گردد.

شالبافیان در ادامه با تاکید بر تمرکز جدی بر جهانگردی تخصصی گفت: با توجه به اینکه ساختار پژوهش باید تقویت و حمایت گردد، این شاکله دارای مراحل فراوری و بازاریابی است و لازمه پیشبرد آن مراجعه دو بخش تخصصی و پژوهشگاه به یکدیگر در پی اتصال و هماهنگی بیشتر است.

در این نشست مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نیز گفت: با توجه به تنوع گسترده حوزه جهانگردی احتیاج است همراه مردم و جهانگردان باشیم و با همسویی دو حوزه پژوهش و جهانگردی منطبق با احتیاجهای تخصصی این حوزه پیش رویم.

وی اضافه کرد: همجوشی میان دو حوزه پژوهش و جهانگردی باید به گونه ای باشد که همدیگر را یکی بدانیم و محل رجوع هم باشیم.

رئیس پژوهشگاه با پیشنهاد برگزاری جلسات مستمر ماهانه تاکید نمود: مسائل پژوهشی ما باید مسائل جامعه و کشور باشد و با تشکیل کمیته مشترک می توانیم زمینه های همکاری را احصا کنیم.

به گفته ده پهلوان، پژوهشگاه خرد است و باید جلوتر از حوزه جهانگردی حرکت کند. شرایط حال را تحلیل و آینده نگری جامعی داشته باشد تا بتواند مسیرهای تعالی صنعت جهانگردی در پی همکاری دو سویه و مشترک را محقق سازد.

حرکت به سوی آینده پژوهی، آنالیز و آسیب شناسی ارتباط میان دو حوزه جهانگردی و پژوهش، انطباق دوسویه با احتیاجهای وزارتخانه، آنالیز فرصت های مطالعاتی، تقویت توانمندی و تسهیلگری بخش پژوهش، حرکت منطبق با اولویت ها، استفاده کامل از توان پژوهشگاه و نیز جلوگیری از فعالیت جزیره ای در وزارت از سایر مباحث مطرح شده از سوی رئیس و اعضای حاضر از پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بود.

منبع: همگردی
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2203

به "میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ناملموس با پژوهش علمی به محصولات گردشگری بدل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید