دستاوردهای نمایشگاه گردشگری تهران چیست؟
به گزارش گفتمان برتر، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی با حضور هیات هایی از کشورهای همسایه، ادارات کل استان ها، فعالان گردشگری، بخش های خصوصی و شرکت های مرتبط در تهران افتتاح شد.
به گزارش دنیای سفر پانزدهمین نمایشگاه گردشگری کشور و سی وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی در حالی برگزار می گردد که علاوه بر حوزه های دولتی که جزو بدنه اصلی نمایشگاه محسوب می گردد، بخش خصوصی و شرکت های مرتبط و بعلاوه چند کشور همسایه نیز رونق دهنده این نمایشگاه هستند.
نمایشگاه مکانی است برای ارائه خدمات، کالا، فناوری و تکنیک های نو و نوآورانه که در معرض تماشای مخاطبین قرار می گیرد و در جهت رونق بازار و فراوری با ارائه تنوع در کالا نگاه اقتصادی و بازرگانی به آن وجود دارد که دستاوردهای آن برای مخاطب قابل لمس بوده و حق انتخاب را برای آن ها با توجه به نیازهایش آسان تر می نماید.
شروعی دوباره برای رونق گردشگری، هم افزایی میان حوزه های وزارتخانه، برطرف موانع و هماهنگی بین بخشی، پیوند بین کسب و کارها با شرکای خارجی، حضور هیات های تجاری از کشورهای همسایه، حمایت از آسیب دیدگان کرونا برای حضور در نمایشگاه، رونمایی از تقویم جشنواره های منطقه ای، استارتاپ های مکمل و حمایت اقتصادی از استارتاپ های نوپا، رونمایی از 20 بسته سرمایه گذاری در حوزه جنگل و حضور شهرداری ها و اتاق های بازرگانی استان ها از دستاوردهای پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران محسوب می گردد.
اگرچه ترکیب این نوع نمایشگاه ها به ارائه عملکرد و نوآوری ادارات کل، رونمایی از دستاوردهای حوزه های مدیریتی، گزارش عملکرد بخش خصوصی برای مدیران دولتی و در نهایت استفاده مراجعین از هدایا و بسته های فرهنگی خلاصه می گردد اما سال جاری کوشش شد محل دیدار ذی نفعان گردشگری و هم افزایی و انسجام بین استان ها نیز باشد که این کوشش می تواند به عنوان یک راهبرد توسعه مد نظر قرار گیرد.
علاوه بر شهرداری ها و اتاق های بازرگانی بسیاری از سازمان ها و نهادها در حوزه سفر و گردشگری بسیار فعالند که یکی از راهبردهای دیگر این نمایشگاه می تواند شناسایی این ظرفیت برای برنامه ریزی بر اساس اسناد بالادستی باشد. بعلاوه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز در راهبرد توسعه گردشگری بسیار موثر است و سال جاری چندین نشست در نمایشگاه برگزار می گردد.
از دیگر راهبردهای این نمایشگاه می توان به حضور استانداران به عنوان رئیس ستاد خدمات سفر استان ها اشاره نمود که نگاه آن ها را به یک نگاه ملی نزدیک نموده و برای بسیاری از استان های مرزی نگاه فراملی استانداران در حوزه گردشگری را تقویت می نماید. توجه به استان های کم برخوردار و یاری به توسعه صنعت دستی 10 استان کشور راهبرد دیگر توسعه گردشگری است که می توان به ارتقای فروش، ترویج هنر و در نهایت ثبت سفارش و رسیدن به اهداف بازرگانی نزدیک گردد.
از دیگر اهداف توسعه ای می توان به نگاه قدرشناسانه نسبت به هنرمندان دارای نشان و بی نشان در تمام حوزه های گردشگری و صنایع دستی و ارائه فضاهای نو کسب و کار در تنوع گردشگری و بعلاوه ایجاد بستر مناسب برای گردشگری خوراک نیز اشاره نمود.
مورد توجه قرار گرفتن انتظارات جامعه هدف گردشگری، برآورده شدن انتطارات جامعه خدمت رسان در حوزه گردشگری، ارائه تسهیلات بدون کارمزد با هدف توسعه استارت آپ های نوپا، تسهیل در ارائه خدمات ادارات دولتی، برطرف موانع و تدوین قوانین پایدارتر برای حوزه گردشگری و صنایع دستی به وسیله مجلس و بازنگری قوانین مرتبط از انتظارات اهالی گردشگری است.
دولت در جهت تقویت این حوزه بستر خدمت رسانی را آسان و در آئین نامه های صادره بازنگری کند. به بدنه گردشگری شامل هتل ها، تورلیدرها، دفاتر خدمات گردشگری و دفاتر فروش خدمات توجه و نظارت گردد. بعلاوه سواد گردشگری با استفاده از ابزار آکادمیک توسعه یابد و آموزش مداوم در دستور کار اداره کل آموزش معاونت گردشگری بر اساس استانداردهای وزارت علوم تعریف گردد.
ضروری است مدارک آموزشی بین المللی از سوی اداره کل آموزش معاونت گردشگری صادر گردد و ارزش گذاری آن بر اساس استانداردهای جهانی صورت گیرد. جهت تقویت اداره کل نظارت و ارزیابی وزارتخانه مستمر شکل گیرد. رسانه های مرتبط، سفرنویسی مکتوب و شناسایی چهره های ماندگار حوزه رسانه در موضوع گردشگری تقویت گردد. با ایجاد رادیو گردشگری و تقویت خبرگزاری های مرتبط اطلاع رسانی منسجم صورت گیرد و از لوکیشن ها و آداب و رسوم گردشگری برای فیلم سازی ها نیز استفاده گردد.
امید است بازتاب برگزاری این نمایشگاه بتواند بارقه امید را در رگ های خشکیده صنعت گردشگری که 2 سال است کرونا همه توان آن را گرفته ایجاد کند و بستر مناسبی برای برنامه ریزی در سفرهای نوروزی گردد.
منبع: دنیای سفر