موتور محرک توسعه استان قزوین سند آمایش علم و فناوری باشد

به گزارش گفتمان برتر، کارشناس حوزه سیاست گذاری علم و فناوری گفت: سند آمایش علم و فناوری استان قزوین برای اولین بار در کشور توسط جهاددانشگاهی استان قزوین تدوین شده است و باید محور توسعه استان قرار گیرد نه آنکه در حوزه های مختلف با نگاهی به غیر از توجه به این سند عمل کرد.

موتور محرک توسعه استان قزوین سند آمایش علم و فناوری باشد

پیمان محمدی، کارشناس حوزه سیاست گذاری علم و فناوری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تأکیدات مقام رهبری در دیدار با اساتید و پژوهشگران اظهار کرد: به همت وزارت صمت نیازهای بخش صنعت استخراج شده اما هنوز نیازهای حوزه های خدمات و کشاورزی احصاء نشده است که ضروری است در این حوزه ها نیز نیازهای آن ها استخراج شود.

وی اضافه نمود: وقتی نیاز بخش صنعت تعیین شد واضح است که جامعه دانشگاهی ما برای حل آن وارد میدان شود با این حال باید سازوکار آن از سوی دولت تعریف شود و نمی توان تنها به دلیل تعریف لیستی از نیازها انتظار داشت که دانشگاه در این حوزه ها وارد شود.

محمدی یادآور شد: در حال حاضر خلأهای جدی در فضای ارتباط دانشگاه و حوزه اجرا وجود دارد و اولویت گذاری های استراتژی و تکنولوژی در حوزه اجرایی تعریف نشده است.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: برای مثال در سیاست های بالادستی وزارت کشاورزی در خصوص شناسایی خلأهای تکنولوژی در این حوزه تعریفی دیده نمی شود که این موضوع آسیب زننده است.

وی ادامه داد: در بخش های مختلف این خلأ وجود دارد و نیاز است بازتعریفی از سیاست های وزارتخانه های مختلف ایجاد شود تا به لحاظ مبنای قانونی، جامعه دانشگاهی بتواند در آن حوزه ها ورود داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه در بخش عرضه یعنی تولید علم مشکل عمده ای نداریم چرا که توانمندی لازم در آن وجود دارد بلکه مشکل عمده در حوزه تقاضاست که به صورت جدی در آن وارد نشده ایم، گفت: تا زمانی که بخش خدمات و کشاورزی نیازهایی که آن ها را وابسته به خارج از کشور می کند را احصا نکنند، دانشگاه ها به دلیل نداشتن شناخت لازم نمی تواند در این حوزه ورود جدی و مؤثری داشته باشند.

وی مطرح کرد: مشکل عمده ما در سطح ملی تعریفی است که در حوزه های اجرایی برای بودجه آن بخش شده است، چرا که آن بودجه برای کارهای روتین هزینه می شود و نیازهای آن به لحاظ راهبردی در حوزه های مختلف اولویت گذاری نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود شهرک های صنعتی در سطح استان بیان نمود: باید نیازهای دانشی جامعه خود را بشناسیم تا به صورت مستند بخش دانشگاهی در این حوزه وارد شود و در این راه نباید تنها از بخش دانشگاهی انتظار ورود جدی داشت.

کارشناس حوزه سیاست گذاری علم و فناوری تأکید کرد: سند آمایش علم و فن آوری استان قزوین برای اولین بار در کشور توسط جهاددانشگاهی استان قزوین تدوین و رونمایی شد، باید این سند محور و موتور محرک توسعه استان باشد نه آنکه در حوزه های مختلف با نگاهی مغایر با مفاد این سند عمل کرد.

محمدی در سرانجام گفت: قزوین اولین استانی بود که در حوزه نگارش سند تحول علم و فناوری خود براساس ظرفیت های موجود در آن ورود جدی پیدا کرد بنابراین اگر این سند مبنای عمل برنامه ریزی های لازم مسئولان قرار نگیرد نشان از کم کاری مسئولان دارد و اینکه این سند به خوبی تدوین نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 148

به "موتور محرک توسعه استان قزوین سند آمایش علم و فناوری باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور محرک توسعه استان قزوین سند آمایش علم و فناوری باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید