معرفی جاذبه های گردشگری نجف آباد (Najafabad)

به گزارش گفتمان برتر، نَجَف آباد چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان است که در مرکز ایران است، این شهر برای شکوفه های بادام، قالی دست باف و عسل و انار شهره است و شیرینی محلی معروف آن اِگِردَک می باشد، و به نام شهر علم و ایثار شناخته شده است. نجف آباد دارای دو بخش مرکزی و مهردشت و 6 شهر نجف آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ می باشد.گلخانه در نجف آباد رونق بسیار خوبی دارد.از مهمترین گلخانه داران این شهر، می توان به آقای محمد طالبی اشاره نمود.این فراوری کننده،به عنوان بهترین گلخانه ساز منطقه نیز شناخته شده است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا درباره جاهای دیدنی نجف آباد بیشتر بدانید.

معرفی جاذبه های گردشگری نجف آباد (Najafabad)

خانه تاریخی مهرپرور(موزه مردم شناسی)

دارای عرصه ای به مساحت حدود 360 مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است، بر اساس سبک معماری(دو جبهه ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق بندی ها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش ساخته آجری و کاربری­های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین خانه،سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می­توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست. شهرداری نجف آباد در سال 1393 نسبت به بازسازی و بهسازی این خانه تاریخی اقدام کرد و پس ازآن این مجموعه را به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد تبدیل نموده است، این مجموعه شامل موزه مردم شناسی اسناد و موزه آثار باستانی است.

خانه تاریخی نوریان(مکتب ­خانه علوم خواجه نصیرالدین طوسی)

اولین مکتب خانه علوم نجف آباد در فضایی به مساحت 1163 مترمربع گسترش یافته که شامل بخش اصلی دارای شاه نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است، ورودی اصلی خانه از طریق هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ های قلوه ای به مساحت 16 مترمربع در ضلع جنوبی خانه واقع شده است که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می سازد، خانه نوریان از خانه های تاریخی متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول که در بافت تاریخی نصیر(خیابان خواجه نصیرالدین طوسی) واقع شده است.

ارگ شیخ بهایی نجف آباد

برج های جوی خارون یا ارگ شیخ بهایی در جنوب شهر واقع شده است که هفت برج کبوتر منفرد دارد. این برج ها به ارتفاع تقریبا 14 متر با دیوار کاه گلی بلندی به هم متصل شده اند. تقسیم بندی برج ها در زوایا و اضلاع دیوارها به علاوه سردر ورودی بنا که از طریق هشتی و اتاق هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن می سازد، از ویژگی های منحصر به فرد معماری آن محسوب می گردد. این کبوترخانه ها بخشی از هویت تاریخی شهر نجف آباد به شمار می فرایند. این ارگ بزرگ ترین مجموعه تفریحی در غرب استان اصفهان است که در حصار باغی به مساحت سه هزار متر مربع واقع شده است. هم اکنون از این ارگ با عنوان مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ بهایی در گردشگری استفاده می گردد.

کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه

کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه دو کاروانسرای برجای مانده از عصر صفوی است که نقش مهمی به عنوان استراحتگاه داشته اند، این دو کاروانسرا همچنین از لحاظ معماری جالب هستند دیدن آنها آنقدر پیشنهاد نمی گردد چرا که این روزها شبه مخروبه هستند.

قلعه سنگی علویجه

شهر تاریخی علویجه از آبادی های قدیم نجف آباد است. دقیقاً معین نیست که ساخت این شهر مربوط به کدام دوره تاریخی است اما وجود قلعه سنگی علویجه، که بنایی قدیمی با نشانه هایی از معماری کهن است، نشانی از قدیمی بودن نجف آباد و پشت سر گذاشتن دوره های مختلف تاریخی است. این قلعه سنگی طاق ها و ایوان های زیبا و منحصربه فردی دارد که زیبایی اش را چند برابر نموده است. گردشگران زیادی برای بازدید از تمدن کهن ایران به این قلعه سر می زنند.

عصارخانه نجف آباد

در مرکز نجف آباد با عصارخانه آقا رو به رو می شوید، یکی از فضاهایی که خود را در لیست جاهای دیدنی نجف آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یک سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می گردد، اگر تا به حال عصارخانه ندیده اید، عصار خانه آقا مکان مناسبی برای دیدن یک عصارخانه حرفه ای است.

برج های دوقلوی صفا

برج های دوقلوی صفا، کبوترخانه ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج های نادر و منحصر به فرد به شمار می رود. هر گردشگری که در گذشته قصد سفر به این شهر را داشت، از پرواز کبوترهای بی شمار در بالای این منطقه، متوجه می شد که به نجف آباد نزدیک شده است. متاسفانه در حال حاضر این کبوترخانه ها دیگر استفاده نمی گردد و بسیاری از آن ها تخریب شده اند.

باغ گل ها نجف آباد

باغ گل ها با وسعت 4000 متریکی از جاذبه های گردشگری نجف آباد است، این باغ در سال 1395 تأسیس شده است و شهرداری نجف آباد این باغ را با کاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است؛ گل های فصلی و دائمی و درختچه های زینتی ازجمله گیاهان پرورش یافته در این باغ هستند و بچه ها نیز می توانند در این باغ تمام مراحل کاشتن گیاهان را آموزش ببینند و سپس گیاه بانام خود کودک در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت. این مجموعه در بلوار طالقانی این شهر واقع شده است.

پارک ملی قمیشلو نجف آباد

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از مناطق حفاظت شده دنیا محسوب می گردد که 150 سال پیش ظل السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را به عنوان قرق و شگارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد. اقلیم این منطقه نیمه خشک بیابانی است و از ارتفاعات و دشت تشکیل شده است. باغ قمیشلو در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، تماشای آهوی ایرانی و قوچ و میش از جاذبه های دیدنی و گردشگری این پارک ملی به شمار می فرایند. پارک ملی قمیشلو علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی که در خود دارد، دارای تنوع و تراکم حیات وحش، جوامع و رویشگاه های متنوع و شانس دیدن حیات وحش ویژه و چشم اندازهای زیبای کوهستانی و دشتی نیز است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 595

به "معرفی جاذبه های گردشگری نجف آباد (Najafabad)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری نجف آباد (Najafabad)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید