قوانین تبلیغات، به سود کاربران و رسانه ها ، مقررات تبلیغاتی نباید مانع درآمدزایی رسانه ها گردد

به گزارش گفتمان برتر، طبق رویه ساترا هر دستورالعمل پیش از ابلاغ به رسانه های صوت و تصویر فراگیر مورد هم اندیشی با نخبگان و کاربران قرار می گیرد. مصاحبه و اشتراک گذاری این دستورالعمل گامی رو به جلو در جهت مشارکت با بخش خصوصی است.

قوانین تبلیغات، به سود کاربران و رسانه ها ، مقررات تبلیغاتی نباید مانع درآمدزایی رسانه ها گردد

به موازات رشد صنعت تبلیغات در پلتفرم های صوت و تصویر، چالش ها و تخلفات این حوزه نیز در حال توسعه است؛ در این شرایط نظارت مستمر بر تبلیغات در راستای ایجاد فضایی سالم و کارا از جمله رویکرد های مدیریت تنظیم گری تبلیغات است.

از طرفی از مدت ها پیش شیوه فعالیت تبلیغی پلتفرم ها مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود. بر همین اساس با آنالیز دستورالعمل ها و قوانین رگولاتور های جهان و پایش اجرا شده در مورد قوانین داخلی کشور، سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم ها را تدوین و برای هم اندیشی و نظرخواهی از نخبگان بر روی سایت خود قرار داد.

این دستورالعمل کوشش می نماید چالش های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه نماینده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت بچه ها، نادیده گرفتن رده بندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل نماید. در موادی از این دستورالعمل بعلاوه به موضوع پخش تبلیغات در سرویس هایی با مدل درآمدی اشتراک ماهیانه پرداخته شده است که در ماه های گذشته انتقاد تعداد قابل توجهی از کاربران را برانگیخته بود.

طبق رویه ساترا هر دستورالعمل پیش از ابلاغ به رسانه های صوت و تصویر فراگیر مورد هم اندیشی با نخبگان و کاربران قرار می گیرد و بعد از جمع بندی نظرات واصله و اصلاحات احتمالی به صورت رسمی ابلاغ می گردد. با جمع بندی این موضوعات لزوم ورود نهاد تنظیم گر به حوزه تبلیغات بیش از هر زمان دیگری احساس می گردد. از طرف دیگر مصاحبه و اشتراک گذاری این دستورالعمل گامی رو به جلو در جهت مشارکت با بخش خصوصی است. این اقدام ساترا و جمع بندی نظرات، طبیعتا نتایج خوبی را همراه خواهد داشت. هرچند که مانند تمامی اتفاقات و تصمیمات در زمینه های مختلف مخالفان و موافقان خود را دارد. اما به طور کل رویکرد مشورتی و اهمیت به مصاحبه در این مورد مهم قابل توجه است.

روشن شدن زوایای گوناگون و ورود افراد مختلف مانند، کاربران، صاحبان پلتفرم، سرمایه گذاران و ... به این مقوله ابعاد جدیدی را پیش روی تنظیم گر قرار می دهد. در این صورت تنظیم نسخه نهایی دستورالعمل به شکلی جامع تر و با رویکردی مشارکتی به رسانه های صوت و تصویر فراگیر ابلاغ خواهد شد. روندی که در نوع خود حرکتی نو و قابل تامل است. به همین دلیل با رضا فلاح مدیر پلتفرم ام پی فور، گفت وگویی داشته ایم و نظر او را راجع به عملکرد ساترا درباره هم اندیشی دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم ها جویا شده ایم. متن کامل این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

ورود ساترا به حوزه تبلیغات پلتفرم ها را چطور ارزیابی می کنید؟

این اتفاق باعث می گردد یک چهارچوب منظم و قانونی وجود داشه باشد که در راستای آن رسانه بتواند خدمات تبلیغاتی و درآمدی بر مبنای صحیح و تنظیم شده را ارائه دهد، که در نهایت می تواند به سود کاربران و رسانه باشد و از یک سری اتفاقات و مسائل پیشگیری نماید. بعلاوه چهارچوب های پیاده سازی شده نباید مانعی برای درآمدزایی رسانه ها گردد.

اجرای مقررات مشخص شده در حوزه تبلیغات را تا چه میزان به سود کاربران و صاحبان پلتفرم ها می دانید؟

تنظیم قوانین و دستورالعمل برای تبلیغات مجازی قطعا می تواند به سود طرفین یعنی کاربر و رسانه باشد، و از مسائلی نظیر تبلیغات بشکل نادرست، تبلیغات نابجا و گمراه نماینده، تبلیغات غیرمجاز برای بچه ها و مسائل دیگری از این نظیر جلوگیری نماید.

انتشار پیش نویس دستورالعمل تبلیغاتی ساترا جهت نظرخواهی عمومی روی سایت این سازمان چه ویژگی هایی دارد؟

این قوانین و دستورالعمل با آنالیز دستورالعمل ها و قوانین رگولاتور های جهان و قوانین داخلی کشور تنظیم شده است که بنظر بنده تمامی جوانب در نظر گرفته شده و جامع و کامل می باشد.

ساترا چه اقداماتی را باید در جهت تدوین و اجرای مقررات تبلیغات پلتفرم ها لحاظ کند؟

این دستورالعمل پیش از نهایی شدن، در مرحله نظردهی مدیران رسانه و کاربران واقع شده است که بعد از نهایی شدن نیز همین انتظار را می توان داشت که سازمان تنظیم گری صوت و تصویر (ساترا) همیشه با در نظر گرفتن شرایط موجود و نظرخواهی از کاربران و رسانه نسبت به تدوین و بروزرسانی این دستورالعمل اقدام کند. رسانه از سازمان تنظیم گری صوت و تصویر (ساترا) این انتظار را دارد که تمامی رسانه های دارای مجوز رسمی را به یک شکل کنترل و با رسانه متخلف برخوردی یکسان داشته باشد.

نکته پایانی؟

بعلاوه رسانه از سازمان تنظیم گری صوت و تصویر (ساترا) این انتظار را دارد رسانه هایی که مجوز رسمی از ساترا ندارند و بشکل آزادانه فعالیت می نمایند و تبلیغات مجازی ارائه می دهند را کنترل کند و از حقوق رسانه های رسمی و مجوزدار دفاع نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1839

به "قوانین تبلیغات، به سود کاربران و رسانه ها ، مقررات تبلیغاتی نباید مانع درآمدزایی رسانه ها گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین تبلیغات، به سود کاربران و رسانه ها ، مقررات تبلیغاتی نباید مانع درآمدزایی رسانه ها گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید