دست کشاورزان در پوست گردو، کرم خراط آفت طلای سبز اسکو

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران - گروه استان ها: شهرستان اسکو آذربایجان شرقی که در 30 کیلومتری جنوب کلان شهر تبریز واقع شده، درزمینهٔٔ کشاورزی ازجمله شهرستان های پیشرو به شمار می رود و 32 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که نزدیک به 28 هزار هکتار مربوط به اراضی زراعی و مابقی باغی است و علاوه بر این 56 درصد این اراضی آبی و نیمه آبی و 44 درصد دیمی است.

دست کشاورزان در پوست گردو، کرم خراط آفت طلای سبز اسکو

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

باوجود بحران آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه، شهرستان اسکو رتبه نخست گردو استان را به خود اختصاص داده است به گونه ای که گوشه و کنار این شهرستان مملو از باغ های گردو است و به خصوص اسکو و مجارشین به عنوان تولیدکنندگان باکیفیت گردو در سطح کشور شناخته می شوند.

کرم خراط دغدغه باغداران و گردو کاران اسکویی

شیوع آفت کرم خراط که پس از انتقال نهال آلوده از استان های شمالی به دیگر نقاط کشور آغاز شد، در کنار بحران خشک سالی، خسارات جبران ناپذیری را به گردوی شهرستان اسکو زده به طوری که تنها راه مبارزه با گسترش بیماری قطع درختان آلوده و آتش زده آن ها است.

عدم کنترل این آفت هرسال خسارات زیادی را به باغ های اسکویی ها وارد می کند که بیش از یک هزار و 500 هکتار از درختان گردو در اسکو آلوده شده اند و این فرایند ادامه دارد و در این میان نکته جالب و درعین حال خطرناک، این است که شیوع این آفت که باغ های آلوده را صد در صد به نابودی می کشاند، در فصل خشک سالی بیشتر است.

کرم خراط، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوب خوار شاخک بلند درختان میوه و سوسک طوقه خوار درختان همه جزء آفات ثانویه ای هستند که با تداوم خشک سالی تبدیل به آفات درجه یک شده اند که از این میان در حال حاضر کرم خراط مهم ترین آفت درختان گردو محسوب می شود و به دنبال خشک سالی های چندین ساله و کمبود آب، این حشره به اغلب درختان میوه و درختانی مانند گردو، سیب و گلابی حمله می کند.

فیروز حامدی یکی از باغداران اسکویی در گفتگو با خبرنگاران یکی از اصلی ترین مسائل گردو کاران اسکویی را کرم خراط عنوان می کند و می گوید: یکی از دلایل اصلی شیوع کرم خراط خشک سالی و کمبود آب در داخل درخت است و این آفت حتی در درختانی نیز که آب می خورده، به دلیل مجاورت با درختان آلوده، سرایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته این آفت به باغ ها خسارت زیادی وارد کرده بود، بیان می کند: امسال با کمک مسئولان جهاد کشاورزی این آفت تا حدی کاهش یافته و سم پاشی درختان ازجمله اقدامات باغداران اسکویی در این خصوص بوده که البته به دلیل زیادی درختان کم تر پیروز بوده ایم و دیرکرد درسم پاشی درختان باعث از بین رفتن آن ها می شود.

حبیب قادری از دیگر باغداران اسکویی که به گفته خودش 120 اصله درخت گردو دارد، می گوید: اصلی ترین دغدغه گردو کاران اسکویی کرم خراط است که باعث از بین رفتن درختان ما می شود و به ناچار شاخه های اضافی را زده یا قطع کرده و یا می سوزانیم اما در این میان درختانی که ضعیف هستند، بیشترین خسارت را می بینند.

مهدی هاشم پور دیگر کشاورز اسکویی در گفتگو با مهر گفت: یکی از مسائل اصلی تولید گردو در اسکو آفت کرم خراط است به طوری که در بیشتر باغ ها شیوع یافته و هیچ راه چاره مناسبی برای مبارزه با آن وجود ندارد و بهترین کار قطع و سوزاندن درختان آلوده است که از زمان ورود این آفت به باغات، خسارت های زیادی به باغداران شهرستان وارد کرده است.

فروش گردوی تقلبی و نامرغوب به اسم گردوی اسکو/وقتی گردو به دست دلالان می افتد

محمدبابازاده باغدار اسکویی نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه گردو اسکو رتبه اول تولید این محصول را در استان به خود اختصاص داده است و کیفیت بی نظیری دارد، بار دیگر دلالان با آغاز فصل برداشت برای خرید گردو به شهرستان اسکو روی آورده اند که این محصول را خریداری کرده و گردوی بی نظیر اسکو را بدون بردن کوچک ترین نامی به استان های دیگر می فروشند.

وی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه اکنون در تبریز و برخی شهرها مشاهده می شود که برخی از دست فروش ها گردو نامرغوب و تقلبی را به اسم گردو اسکو می فروشند که این ضربه بزرگی به گردو کاران اسکویی است که باید جلوی آن گرفته و گام های جدی تر در این زمینه برداشته شود چون شهرستان اسکو با گردو شناخته می شود و پتانسیل بالایی در این زمینه دارد که باید مسئولان حمایت کنند.

مبارزه با آفت های درختان در قالب IPM در شهرستان اسکو انجام می شود

فرماندار شهرستان اسکو نیز در همین خصوص به خبرنگاران گفت: آفت کرم خراط جدی ترین تهدید درختان این منطقه است که بیشترین آسیب براثر حمله این آفت مربوط به ساقه درختان است و بیش از یک هزار و 500 هکتار از درختان گردوی شهرستان به آفت کرم خراط آلوده شده و هرساله برنامه مبارزه و مقابله با این آفت در حدود 500 هکتار از باغ های گردوی این منطقه اجرا می شود.

حیدر صادقی ادامه داد: تغییر شرایط آب و هوایی و بروز خشک سالی در منطقه و کاهش آب های زیرزمینی و کاهش دشمنان طبیعی از قبیل دارکوب و مورچه ها و سن های شکاری باغی موجب شده آفت کرم خراط در این منطقه طغیان کرده و باعث خشک شدن ساقه درختان گردو شود.

وی از مبارزه جدی با آفت کرم سفید ریشه در سطح وسیعی از باغات این منطقه خبر داد و اضافه کرد: آفت کرم سفید ریشه موسوم به کرم وازگیل نیز یکی از مهم ترین آفات درختان منطقه است که از ریشه درختان تغذیه کرده و باعث تضعیف درخت و درنهایت خشکی آن می شود.

فرماندار اسکو خاطرنشان شد: امسال کار مبارزه با این آفت در قالب IPM با استفاده از انواع روش های مبارزه در سطح شهرستان انجام می شود.

وی همچنین از برخورد جدی با برداشت کنندگان بی رویه آب از چاه های کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برداشت بی رویه و بیش ازحد مجاز آب از چاه ها باعث نفوذ آب شور دریاچه ارومیه به چاه های منطقه شده و خاک کشاورزی را شور می کنند، در صورت مشاهده استفاده بیش ازحد از آب چاه ها، حواله سوخت و برق موتور متخلفان قطع می شود

صادقی شرح داد: کمبود آب کشاورزی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه بحرانی جدی است و بر اساس سند تدبیر توسعه شهرستان اسکو، تغییر الگوی کشت در مزارع لازم الاجرا بوده و بر این اساس کاشت محصولات زراعی منوط به اطلاع از میزان آب موجود در منطقه صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: بیش از 32 درصد مزارع و باغات کشاورزی در سطح شهرستان اسکو به صورت کاملاً سنتی و فاقد سامانه های نوین و شبکه کانال های اصلی و فرعی آبکمک می شوند که این امر هدر رفت مقادیر زیادی آب در راستا انهار را به دنبال دارد.

فرماندار شهرستان اسکو در پایان گفت: امسال لوله گذاری و انتقال آب با لوله برای بیش از 132 کیلومتر از انهار سنتی شهرستان مصوب شده است که این طرح ها در صورت تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد.

برداشت 4200 تن گردو در شهرستان اسکو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو نیز با اشاره به اقدامات این اداره در خصوص کرم خراط به خبرنگاران گفت: درزمینهٔ وجود این آفت در سطح شهرستان اطلاعیه هایی را در اختیار دهکمک ها و شوراها قرار داده ایم و تله های فرمونی را در باغات اسکو و روستاهای شهرستان نصب کرده و کلاس های آموزشی برای توجیح کشاورزان و باغداران در خصوص مبارزه با این آفت برگزار کرده ایم.

آیت اله عبادپور در ادامه اضافه کرد: سطح زیر کشت گردو در آذربایجان شرقی 10 هزار و 930 هکتار است که از این میزان یک هزار و 550 هکتار مربوط به شهرستان اسکو و از سطح زیر کشت مذکور یک هزار و 380 هکتار در مرحله باردهی است که با عملکرد سه تن در هکتار امسال در حدود چهار هزار و 200 تن محصول قابل استحصال است.

وی بابیان اینکه شهرستان اسکو ازنظر سطح زیر کشت و تولید گردو رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر شهرستان، گردوی تولیدشده در مقایسه با سایر مناطق از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

عبادپور شرح داد: در چند سال اخیر طرح تعویض تاج در باغات گردو و به ویژه باغات جدیدالاحداث در حال اجراست که در این طرح از ژنو تیپ های برتر موجود در منطقه در تعویض تاج به منظور افزایش عملکرد و کیفیت محصول استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو به باغداران نیز توصیه کرد: جهت افزایش کمی و کیفی محصولات باغی، احداث باغات جدید، اصلاح باغات، تغذیه، هرس، مبارزه بیولوژیکی، نگهداری و برداشت محصول، با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری داشته باشند.

برگزاری جشن گردو گامی برای شناساندن طلای سبز اسکو

وی در ادامه بابیان اینکه شهرستان اسکو در سطح استان هم ازنظر سطح زیر کشت و هم ازنظر تولید رتبه اول را به خود اختصاص داده که بر این اساس برای اینکه این محصول را بیشتر بشناسانیم، جشن برداشت گردو را برنامه ریزی کرده ایم و در 13 مهر این مراسم با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و باغداران اسکویی برگزار می شود که این جشن به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در اقتصاد شهرستان و ارتقای کمیت و کیفیت گردوی اسکو است.

عبادپور خاطرنشان شد: این جشن در راستای معرفی توانمندی های بخش کشاورزی شهرستان و جذب توجهات ویژه مسئولان به توسعه ملی و کیفی محصولات باغی شهرستان به ویژه گردو است و برگزاری چنین مراسمی در شناساندن محصول گردو و سایر مشتقات آن و همچنین جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان به دیگر نقاط کشور مثمر ثمر خواهد بود.

وی در ادامه برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان را امری مهم دانست و اضافه کرد: برای اینکه کشاورزی را توسعه دهیم لازم است کشاورزان و باغداران با شیوه های نوین کشاورزی آشنای شوند که در این راستا روستاها را تقسیم بندی و برای هر روستا یک کارشناس به عنوان کارشناس فنی معرفی شده که به روستاها مراجعه می کنند و تازه ترین شیوه های نوین کشاورزی را مطرح کرده و مسائل و مسائل کشاورزی روستاها را حل کرده و به ما منعکس می کنند.

با تجمیع تمام این نظرات و نگاهی اجمالی به شرایط کشاورزی استان می توان به خوبی دریافت که اقداماتی که منجر به از بین بردن کرم خراط و افزایش سود برای باغداران از طرف مسئولین و جهاد کشاورزی شود، می تواند باعث افزایش تولید محصول باکیفیت ایرانی شده و همچنین زمینه اشتغال زایی در شهرستان هایی چون اسکو را فراهم کند.

خبرنگار: سعید رنجبر پرنیاء

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 720

به "دست کشاورزان در پوست گردو، کرم خراط آفت طلای سبز اسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست کشاورزان در پوست گردو، کرم خراط آفت طلای سبز اسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید