تور ارزان ایتالیا: فصل تازه همکاری های میان هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد

به گزارش گفتمان برتر، فصل نو همکاری های هیئت ایرانی و ایتالیایی با آنالیز پوشش سقف 2 درگاه کاخ اختصاصی کوروش در مجموعه جهانی پاسارگاد آغازشده است.

حمید فدایی سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا اعلام کرد:

تور ارزان ایتالیا: فصل تازه همکاری های میان هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

در قالب این فصل مشترک همکاری، 2 درگاه کاخ اختصاصی کوروش که دارای نقوش برجسته هخامنشی هستند، پوشش دهی و حفاظت می گردد.

وی اضافه نمود که سقف حفاظتی که در دهه گذشته تا به امروز بر روی این 2 درگاه اختصاصی کوروش بود کارایی لازم را ندارد و مسائلی را برای مجموعه ایجاد نموده که قرار شد با همکاری هیئت ایتالیایی طرح نوی آماده و بر روی این 2 درگاه نصب گردد.

فدایی گفت که ضمن تغییر ظاهری سقف پوششی این 2 درگاه، طراحی مدرن، زیبا و کاربردی تر در این زمینه مدنظر بود که بناست برای اجرای این طرح پوششی حفاظتی پوشش هایی از جنس باتری های خورشیدی استفاده گردد زیرا به علت بهره گیری از انرژی خورشیدی امکان نورپردازی نیز برای این مکان ها فراهم می گردد.

وی اضافه نمود که طراحی نمونه پوشش این 2 درگاه کاخ اختصاصی کوروش به وسیله کارشناسان ما در پاسارگاد انجام و تائید می گردد و سپس با همکاری یک شرکت معتبر و فعال سازنده پوشش های سایت های میراث جهانی در ایتالیا ساخته و به ایران ارسال می گردد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد که به گفته کارشناسان هیئت ایتالیایی، انگاره پوشش دو کاخ اختصاصی کوروش در ابعاد بزرگ تر و کاربردی تر از گذشته و با استفاده از فولاد ضدزنگ ساخته می گردد که امکان معرفی بهتر بنا را برای بازدیدکنندگان فراهم می نماید.

فدایی اعلام کرد که عمده هزینه اجرای طرح پوشش دهی دو درگاه اختصاصی کاخ کوروش حدود 50 هزار یورو معادل حدود 300 میلیون تومان است که به وسیله هیئت ایتالیایی تأمین شده است.

وی اضافه نمود که فصل نو همکاری با هیئت ایتالیایی از اول اردیبهشت ماه 95 آغازشده و اینک کارشناسان ایرانی و ایتالیایی برای آنالیز های موردنیاز خود در محوطه میراث جهانی پاسارگاد حضور دارند.

او بابیان اینکه این فصل از همکاری ها تا نیمه تیرماه جاری ادامه دارد گفت:

در این طرح با قرار دادن دادن پوشش محافظتی بر فراز این دو درگاه، حفاظت ویژه ای از نقوش برجسته هخامنشی در کاخ اختصاصی کوروش انجام می گردد.

وی اضافه نمود که این هیئت ایتالیایی متشکل از کارشناسان و متخصصان ایتالیایی در حوزه های بازسازی فنی، حفاظت و مطالعات در بخش های زمین شناسی، معماری، فیزیک و شیمی برای تحلیل مؤلفه های محیطی در ارتباط با آثار محوطه پاسارگاد و فرآیند فرسایش آثار سنگی به همراه کارشناسان ایرانی در مجموعه حضور می یابند.

فدایی گفت که علاوه بر این متخصصان، مستند نگاران برای برداشت و نقشه برداری دقیق از یادمان های تاریخی محوطه با استفاده از فناوری های پیشرفته، عکاسان برای کار مدل سازی آثار و کارشناسان در زمینهٔ تهیه بانک داده های جامع پاسارگاد نیز حضور خواهند داشت و در فصل سوم همکاری در کنار متخصصان ایرانی به آنالیز مسائل یادمان های سنگی محوطه و گفت وگو و گفتگو در زمینهٔ روش های حفاظت بهینه از آثار سنگی این محوطه می پردازند.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی برجای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس واقع شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1927

به "تور ارزان ایتالیا: فصل تازه همکاری های میان هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ایتالیا: فصل تازه همکاری های میان هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید