سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته اند

به گزارش گفتمان برتر، ایرنا/ براساس گزارش های منتشر گشته، سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته اند.

سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته اند

طی چند روز گذشته کلیپی با عنوان کشف معبد 2 هزار ساله در فهرج به وسیله پایگاه خبری کرمان نو منتشر شد که در آن یکی از مسئولان محلی میراث فرهنگی منطقه توضیحاتی راجع به اتاقی در دل کوه می دهد و عنوان می نماید که این سازه مربوط به دوران پیش از اسلام است.

البته فردی که مسئول میراث فهرج معرفی می گردد، اعلام می نماید گروههای کارشناس باید قدمت دقیق این سازه را آنالیز و اعلام نمایند، هرچند وی تخمین می زند مربوط به دوره ساسانیان باشد.

براساس توضیحات داخل کلیپ این سازه در نزدیکی قلعه تاریخی فهرج واقع شده است که در مواقع خاصی مانند جنگ با کاربردهای مختلف یا بنا به بعضی ادعاها به عنوان پرستشگاه از آن استفاده میشده است.

برای اطلاع از کم و کیف ماجرا خبرنگار به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان رفت که او موضوع را به رئیس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ارجاع داد و این باستان شناس نیز معبد بودن این سازه را بر اساس مشاهدات داخل کلیپ رد کرد.

رضا ریاحیان، رئیس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: شواهد نشان می دهد سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته و ادعای وجود معبد در این مکان درست نیست.

وی با اشاره به بافت روستای تاریخی میمند شهر بابک (واقع در شمال غرب مرکز استان کرمان) توضیح داد: این نوع بناها که نمونه مشابه آن را در فیلم پخش شده می بینیم در نقاط مختلف استان کرمان وجود دارد و این سازها در دل صخره ها و کوه ها ساخته شده اند که بیشتر جنبه مسکونی داشته است.

ریاحیان توضیح داد: اغلب بناهایی مانند آتشکده، معبد یا مسجد در دل روستاها قرار گرفته اند اما چنین بنایی در حاشیه رودخانه خشکی در شهرستان فهرج کاربردی برای سکونت افراد داشته است.

رئیس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: طبق شواهدی که بر دیواره های این اتاق در فیلم مشاهده می کنیم، توده های سیاهی بر دیواره نشسته که نشان می دهد به عنوان آشپزخانه از آن استفاده میشده است و این مساله در سازه های دستکند روستای میمند هم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه فضای معابد با فضای مسکونی تفاوت دارد، اضافه نمود: کاربری این فضای مسکونی به صورت موقت بوده است و کسانی که از این محل در قدیم استفاده می کردند مدت کوتاهی مثلا 2 ماه از تابستان یا زمستان را به علت خنک بودن یا گرم بودن داخل فضای سازه نسبت به بیرون از آن مورد استفاده قرار میداده اند.

ریاحیان خاطر نشان کرد: نمونه چنین فضاهایی را در روستاهای اطراف زرند، کرمان و شهداد نیز شاهد هستیم که مردم قبلا مدت کوتاهی در آنها سکونت داشته اند.

وی در پاسخ به اینکه این سازه چه زمانی کشف شده نیز گفت: قسمتی از سازه های ساخته شده باستانی که در فیلم به آن اشاره می گردد، قبلا کشف شده بودند و محتمل است بخشهای دیگری نیز کشف شده باشد که احتیاج به آنالیز بیشتر دارد.

رئیس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی کرمان توضیح داد: بزودی از این منطقه و سازه مذکور بازدید می گردد تا پس از آنالیز دقیق تر و بیشتر کاربرد این فضا بهتر معین گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2178

به "سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید