دست رد به سینه کیسه های پلاستیکی

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران: همه ما در طول روز خریدهای مختلفی می کنیم و با انبوهی کیسه های پلاستیکی در خانه همایمان روبرو هستیم .پلاستیک با ماندگاری بیش از 500 سال در طبیعت یکی از دشمنان اصلی طبیعت است.

دست رد به سینه کیسه های پلاستیکی

به گزارش خبرنگاران، از پنجم ژوئن 1972 و همزمان با برگزاری اولین اجلاس جهانی محیط زیست در استکهلم سوئد پیرامون مسائل محیط زیست انسانی و تشدید آلاینده ها و به علت وقوع این رخداد مهم، تاریخ فوق به روز جهانی محیط زیست نام گرفت، در شرایط فعلی، محیط زیست جهانی اوضاع خوش و به سامانی ندارد، بهره برداری بی رویه از منابع و ثروت های طبیعی و یا توسعه نامتوازن مالی و صنعتی منجر به اتلاف منابع و ایجاد آلودگی شده و میراث گرانبهای بشریت و امانت آیندگان را با بحران های جدی روبرو نموده است. بدون شک، تامین صحیح نیازهای نسل حاضر برای غذا، آب، انرژی، منابع طبیعی مستلزم عزم ملی برای برقراری تعادل و توازن محیط زیست است. در ادامه به 7 نکته در مورد جایگزینی کیسه های پلاستیکی با کیسه های پارچه ای خواهیم پرداخت.

  • همه ما در طول روز خریدهای مختلفی می کنیم و با انبوهی کیسه های پلاستیکی در خانه همایمان روبرو هستیم .پلاستیک با ماندگاری بیش از 500 سال در طبیعت یکی از دشمنان اصلی طبیعت است.
  • در روزگاران نه چندان دور پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و حتی پدران و مادرانمان برای خرید از کیسه های پارچه ای استفاده می کردند، آن موقع در هر خانه ای یکی از این کیسه ها که بیشتر شبیه کیف دستی و پوشیده از دانه های ریز رنگی با طرح های مختلف بود بر دیوار آشپرخانه یا راهرو خودنمایی می کرد.بعد از خرید و خالی شدن لوازم خریداری شده ، دوباره کیف در جای خود در دیوار آشپزخانه یا راهرو خانه جای می گرفت تا برای خرید بعدی در دست مادر خانه جای گیرد

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

  • امروز کیسه های پلاستیکی گرفته که به بلای جان طبیعت و محیط زیست تبدیل شده اند، عمر مفید هر کیسه پلاستیکی حدود 10 دقیقه است که در این مدت مسیر مغازه تا منزل را طی می نماید و بعد از آن مستقیم وارد سطل زباله می گردد، بگذریم که تعدادی از خانواده ها از آنها به عنوان کیسه زباله استفاده می نمایند اما در نهایت آنهم وارد طبیعت می گردد.
  • آمارها نشان می دهد که شرایط ایران از لحاظ مصرف پلاستیک چندان خوب نیست، بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی است و سالانه حدود 4 میلیون تن زباله پلاستیکی فراوری می نماید که از زباله های فراوری شده در کشور نیم میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد یعنی هر ایرانی روزانه به طور میانه سه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید که 96 درصد آن مستقیم وارد سطل های زباله می گردد.
  • آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی اواخر سال گذشته تصویب و ابلاغ شد و در آن تاکید شد که با روش های عملی و تشویقی به سمت کیسه های سازگار با محیط زیست حرکت گردد.
  • با توجه به اهمیت موضوع شعار سال جاری روز جهانی محیط زیست راه چاره ها برای آلودگی پلاستیک معین شد که در راستای آن شعار محوری هفته محیط زیست هم نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی در نظر گرفته شد. برای اینکه اهمیت موضوع بیش از پیش آشکار گردد یکی از روزهای هفته محیط زیست (20 خرداد) محیط زیست، صنعت سبز، پسماند و پیشرفت پایدار دانش بنیان نامگذاری شد.
  • سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از عرصه های طبیعی در صدد کاهش مصرف پلاستیک و جایگزینی آن با کیسه های پارچه ای چند بار مصرف برآمد که در این مسیر اواخر سال گذشته آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تصویب و ابلاغ شد و در آن تاکید شده که تدبیری اندیشیده گردد تا 5 سال آینده فراورینمایندگان کیسه های پلاستیکی با ضخامت 25 میکرون سالانه 20 درصد فراوریات خود را کاهش و به سمت کیسه های سازگار با محیط زیست حرکت نمایند.
منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2174

به "دست رد به سینه کیسه های پلاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست رد به سینه کیسه های پلاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید