دستگیری 220 معترض ضد دولتی در مصر

به گزارش گفتمان برتر، خبرگزای الجزایر امروز (یکشنبه) در گزارشی از قاهره گفت پلیس مصر با ادامه اعتراضات مردمی در میدان التحریر این شهر تاکنون بیش 220 معترض را دستگیر کرد.

دستگیری 220 معترض ضد دولتی در مصر

در این گزارش به نقل از فعالان حقوق بشری مصر اعلام شده که ادامه تظاهرات سه روزه علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر موجب شد تا نیروهای امنیتی و پلیس این کشور از دیروز بعد از شناسایی هویت معترضان به منازل آنها یورش برده و تاکنون بیش از 220 نفر از آنها را بازداشت و روانه زندان نمایند.

این منابع خاطرنشان کردند که 160 نفر در قاهره دستگیر شده اند و در اسکندریه و استان الغربیه مصر نیز حداقل 11 نفر بازداشت شده اند و در مناطق دیگر مصر نیز شماری بازداشت کردیدند و نکته مهم در بازداشت های امروز ، دستگیری 34 نفر زنان فعال حقوق بشری می باشد.

معترضان مصری طی سه روز دو شب پی درپی در خیابان ها قاهره و به ویژه در میدان التحریر این شهر و میدان دیگر این کشور دست به اعتراض زده و خواستار کناره گیری رئیس جمهوری از مقام خود هستند.

معترضان مصری به ادامه بازداشت ها و صدور گسترده احکام اعدام و حبس ابد، انتشار گزارش هایی از شرایط بسیار بد زندان ها و انتها مرگ مشکوک محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع این کشور در 27 خرداد گذشته و پس از آن مرگ پسر 25 ساله اش عبدالله که آن هم در شرایط پر ابهامی رخ داد، به دولت السیسی شدیدا اعتراض دارند.

در این میان افشاگری ها درباره فساد خانواده رئیس جمهوری مصر توسط فردی به نام محمد علی یک تاجر و بازیگر مصری مقیم اسپانیا که می گویند 15سال با ارتش این کشور همکاری داشته نیز موجب تشدید خشم معترضان مصری شده و محتمل است در روزهای اخیر بر تعداد معترضان در این کشور افزوده گردد.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن اعلام دستگیری 74 معترض در مصر، خاطرنشان کرد که این اعتراضات موجب شد تا جلسه محاکمه 304 زندانی در این کشور به تعویق بیافتد.

خبرگزاری الجزیره قطر نیز امروز گزارش داد که بعد از انتشار اخبار مربوط به این دستگیری ها، گروه بین المللی دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری این دسته از معترضان شد و از دولت و نیروهای امنیتی مصر خواست به حق برگزاری اعتراض مسالمت آمیز مصرح در قانون اساسی این کشور احترام بگذارند.

تلویزیون بی بی سی انگلیس نیز گزارش داد که در شهر اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است هم تظاهرات نمایندگان به خیابان ها آمدند و در شهرهای سوئز و محله الکبری در شمال قاهره نیز تجمعاتی با همان مضنون اعتراضی برگزار گردید.

بعضی رسانه نیز گزارش دادند که تعدادی از معترضان در حالی با تجمع در مقابل محل اقامت رئیس جمهوری خواستار سفر بی بازگشت او به آمریکا شدند که وی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد.

براساس گزارش ها پلیس مصر برای متفرق کردن تظاهرات نمایندگان در میدان التحریر قاهره اقدام به شلیک گازاشک آور نموده است.

اعتراضات ضد سیسی در خارج مصر

از سوی دیگر تظاهراتی در واشنگتن و در مقابل کاخ سفید برگزار گردید که تظاهرات نمایندگان از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستند که از حمایت السیسی دست بردارد.

همچنین مصری ها در تورنتو کانادا و نیز سیدنی استرالیا نیز دست به تجمع علیه سیسی و در حمایت از اعتراضات در داخل مصر زدند.

شماری از مصری ها در مقابل سفارت مصر در لندن هم تظاهرات کردند و شعارهایی مبنی بر ضرورت عدم بازگشت سیسی از سفر خارجی اش سر دادند.

علاوه بر مصریان داخل کشور و مقیم خارج، کاربران در شبکه های اجتماعی نیز تصاویر و فیلم هایی آدینه شب منتشر کردند که حاکی از برگزاری تجمعاتی نیز در میدان طلعت حرب قاهره و میادین دیگر این شهر، همچنین در منطقه دلتای نیل، شهر اسکندریه (شمال) و در شهر سوئز این کشور بود.

به گزارش الجزیره، حتی مردم استان سوئز واقع در شمال شرق این کشور نیز دیشب به خیابان ها آمده و خواستار کناره گیری السیسی از قدرت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، در همین حال بعضی از کاربران اجتماعی مصری در شبکه های اجتماعی خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی آدینه آینده در این کشور شدند و حتی بعضی از این شبکه ها نیز تاکید دارند این تظاهرات روز سه شنبه برگزار گردد که البته این درخواست (تظاهرات سه شنبه) دیشب از سوی حزب استقلال مصر مطرح شد.

ورود احزاب سیاسی به موضوع

این اولین دعوت به تظاهرات از داخل مصر و از جانب حزبی سیاسی است و ارتباطی به محمد علی ندارد.

محمد علی ویدئوهایی از ساخت کاخ های بزرگ ریاست جمهوری و نیز فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر نموده و سه شنبه گذشته برای اولین بار مردم مصر را به تظاهرات در روز آدینه فراخوانده بود.

حزب استقلال مصر همچنین خواستار محاکمه تمامی کسانی شد که به تعبیر این حزب، اموال مصری ها را هدر داده و در قتل عام و سختی هایشان دست دارند و مخالفان مدنی را بدون محاکمه عادلانه بازداشت می نمایند.

این حزب از جوانان مصر نیز خواست تا اعتراضات خود را به صورت روزانه در تمامی استان ها تا زمانی که خواسته هایشان برآورده گردد، ادامه دهند و در همین حین به اموال عمومی نیز آسیب وارد ننمایند.

حزب الاستقلال مصر با انتقاد از هزینه های هنگفت دولت مصر در ساخت کاخ های ریاست جمهوری، ساخت این کاخ ها را در شرایطی دانست که مردم این کشور در فقر به سر می برند.

دو حزب دیگر سوسیال دموکرات مصر و سوسیالیست های انقلابی نیز روز شنبه با صدور بیانیه ای اعتراضات مردمی علیه السیسی را تأیید نموده و خواستار اصلاحات و برون رفت از فضای بسته سیاسی و توجه به خواسته های معیشتی مردم شدند.

این تظاهرات، نخستین حرکت اعتراضی ضد دولتی در میدان التحریر پس از سال 2011 و شروع بهار عربی در مصر است که به دنبال آن به حکومت سی ساله حسنی مبارک رئیس جمهوری پیشین مصر خاتمه داد.

برای اولین بار از سال 2013 تا کنون مردم مصر بار دیگر به میدان التحریر قاهره و میادین بسیاری از شهرهای دیگر آمده و با برگزاری تظاهرات خواستار کنار رفتن السیسی از ریاست جمهوری شدند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 326

به "دستگیری 220 معترض ضد دولتی در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری 220 معترض ضد دولتی در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید