بهانه ای به نام مبارزه با تروریسم؛ گسترش حضور نظامی آمریکا در دنیا پس از 11 سپتامبر

به گزارش گفتمان برتر، نقشه ای که محققان دانشگاه براون بر اساس مصاحبه با روزنامه نگاران، اساتید دانشگاهی، سفرا و فرماندهان نظامی آمریکا در سراسر جهان تهیه نموده اند، نشان می دهد که در 18 سال اخیر حضور نظامی آمریکا در بسیاری از کشورها افزایش یافته است.

بهانه ای به نام مبارزه با تروریسم؛ گسترش حضور نظامی آمریکا در دنیا پس از 11 سپتامبر

گروه بین الملل خبرنگاران- کمتر از یک ماه بعد از حوادث 11 سپتامبر، نیروهای نظامی ایالات متحده به همراه نیروهایی از انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به افغانستان حمله کردند تا با گروه القاعده و طالبان بجنگند. بهانه آن ها مبارزه با تروریسم بود.

هم اینک اما با گذشت 18 سال از شروع شدن این حملات، نیروهای آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم، در بیش از 80 کشور جهان حضور نظامی داشته و یا به صورت مستقیم با گروه هایی که نام تروریست به آن ها داده است در جنگ است. دانشگاه براون در سال 2018 نقشه ای از حضور نظامی آمریکا در کشورهای مختلف جهان و سطح این حضور تهیه کرد. این نقشه بر اساس مصاحبه با روزنامه نگاران، سفرای آمریکا در کشورهای مختلف، فرماندهان نیروهای نظامی آمریکا در سراسر جهان و اساتید دانشگاه تهیه شد و به نتیجه جالبی رسید: آمریکا بر پایه ادعای مبارزه با تروریسم، حضور نظامی خود را در بیش از 40 درصد از کشورهای جهان گسترش داده است.

این جنگ تنها به صورت نظامی نیز نبوده است که از سال 2001 تاکنون در حدود 1.9 تریلیون دلار هزینه در برداشته است. بلکه در طول 18 سال گذشته وزارت خارجه آمریکا تنها 127 میلیارد دلار هزینه آموزش نیروهای پلیس، نیروهای نظامی و مأمورین امنیتی کشورها نموده است تا بلکه به قول خود از گسترش تروریسم جلوگیری کند.

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا تروریسم در جهان از چیزی که در سال 2001 وجود داشته است، کمتر شده است یا اقدامات آمریکا در آنچه خود نام جنگ با تروریسم به آن داده است، باعث گسترش تروریسم در جهان در طول 18 سال گذشته شده است؟ نمودار زیر به خوبی نشان از این دارد که از سال 2001 به این سو، گرچه در چند سال ابتدایی شکل گیری ائتلاف ضد تروریسم از میزان عملیات های تروریستی در جهان تا حدودی کاسته شده است اما از سال 2005 به این سو به شدت به تعداد این عملیات ها اضافه شده است.

در شکل بعدی که از جمله تحقیقات دانشگاه مریلند آمریکا است، اما به وضوح نشان داده شده است که با وجود اینکه در انتهای دهه 80 میلادی و ابتدای دهه 90 میلادی تعداد عملیات های تروریستی در جهان افزایش یافته است اما این عملیات ها به مراتب بسیار کمتر از بعد از حادثه یازده سپتامبر و شروع شدن عملیات نظامی آمریکا برای مهار تروریسم در سراسر جهان بوده است.

بعد از سال 2005 و محرز شدن شکست آمریکا در حمله به عراق، به ناگاه گویی گروه های تروریستی به این نتیجه رسیده اند که حالا دیگر وقت عمل است. آمریکا در طول 4 سال ابتدایی عملیات نظامی علیه تروریسم نشان داد که توانایی مبارزه با آن ها را ندارد و بعدازآن این گروه ها گستره عجیبی در سراسر جهان و البته در کشورهایی که دارای ثبات سیاسی نبودند، پیدا کردند.

افغانستان و عراق که قرار بود از تروریست ها پاک شوند، به محلی برای ظهور گروه تروریستی داعش تبدیل می شوند و بعدازآن این گروه گرگ های تنهای خود را در سراسر جهان ترغیب به انجام عملیات های تروریستی می نماید و بدین ترتیب عملیات هایی که سراسر عراق و سوریه را به حمام خون تبدیل نموده بود، حالا در خیابان های پاریس و لندن و نیویورک و سایر پایتخت های غربی مردم را به وحشت می اندازد.

تروریسم سیاه که زمانی قرار بود تنها در مرزهای خاورمیانه باقی بماند، با صدور پرچم سیاه داعش به پایتخت های غربی، این بار توسط نه تنها توسط تروریست های تنها و سرخورده از فرهنگ غربی اجرایی می شد، بلکه توسط سفیدپوستان با سابقه نژادپرستی نیز ادامه یافت.

روی کار آمدن ترامپ و به کار بردن ادبیات نژادپرستانه او علیه مسلمانان و مهاجران نه تنها کار را خراب کرد، بلکه مارهای نژادپرستی که سال ها در سرداب های زیرزمینی شهرهای مختلف آمریکا چنبره زده بودند را نیز به روی زمین کشاند. سیستم قضایی آمریکا البته آن ها را تروریست نمی داند و رئیس جمهور آمریکا آن ها را دیوانگانی با بیماری روانی می داند که یک استثنا به حساب می آیند اما این باعث نمی گردد که شب سال نوی میلادی و یا در سالن های کنسرت و مجامع عمومی مردم با خیال راحت و با امنیت روانی کامل رفت وآمد نمایند و حالا تروریست سیاه وسفید باهم و دست در دست هم امنیت روانی و زیستی غربی ها را بیشتر از پیش با خطر روبرو ساخته است.

سایت دیتابیس تروریسم جهانی که اطلاعات مربوط به عملیات های تروریستی در سراسر جهان را گردآوری می نماید، آمار جالبی را در مورد فعالیت سازمان های تروریستی منتشر ساخته است که بعد از 11 سپتامبر به صورت جدی وارد کارزار تروریسم و کشتن انسان ها شده اند و یا اینکه اگر قبل از 11 سپتامبر نیز فعالیتی داشته اند، بعد از عملیات های ضد تروریستی آمریکا فعال تر از قبل شده اند.

از این منظر داعش در آدم کشی در رتبه اول قرار گرفته است. طالبان تا سال 2013 با کشتن در حدود 11 هزار انسان بی گناه در رتبه دوم قرار گرفته است. تحریر طالبان که شعبه ای از طالبان در پاکستان است در رتبه سوم کشتار قرار گرفته است. بعدازآن ها نیز بوکوحرام، الشباب و القاعده در شبه جزیره عرب در رتبه های بعدی قرار دارند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 260

به "بهانه ای به نام مبارزه با تروریسم؛ گسترش حضور نظامی آمریکا در دنیا پس از 11 سپتامبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهانه ای به نام مبارزه با تروریسم؛ گسترش حضور نظامی آمریکا در دنیا پس از 11 سپتامبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید