بی حسی و دندانپزشکی

به گزارش گفتمان برتر، خیلی ها حاضرند درد دندان را تحمل نمایند ولی به مطب دندانپزشکی نروند.وقتی از آنها سوال می کنید: چرا؟ می گویند: از آن آمپول کذایی دندانپزشک می ترسیم! به هر حال، شما وقتی به مطب دندانپزشکی می روید، باید مطمئن باشید که چشم تان به جمال آن آمپول کذایی روشن خواهد شد ولی این آمپول فلزی نه چندان مجذوب کننده، چیست و

بی حسی و دندانپزشکی

بی حسی و دندانپزشکی

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

آنچه باید درباره داروهای بی حسی بدانید

خیلی ها حاضرند درد دندان را تحمل نمایند ولی به مطب دندانپزشکی نروند.وقتی از آنها سوال می کنید: چرا؟ می گویند: از آن آمپول کذایی دندانپزشک می ترسیم! به هر حال، شما وقتی به مطب دندانپزشکی می روید، باید مطمئن باشید که چشم تان به جمال آن آمپول کذایی روشن خواهد شد ولی این آمپول فلزی نه چندان مجذوب کننده، چیست و چرا ضروری است قبل از ترمیم دندان حتما به شما آمپول تزریق گردد؟ اصلا چند نوع داروی بی حسی وجود دارد و آیا بعضی از دندانپزشکان در تزریق داروی بی حسی خست به خرج می دهند؟

گاهی از گوشه و کنار شنیده می گردد که فلان دندانپزشک برای تزریق داروی بی حس نماینده دندان هزینه های اضافی از بیمارش دریافت می نماید؛ مثلا اگر کسی بیماری قلبی و یا فشارخون و یا مرض قند داشته باشد، به بهانه اینکه داروی بی حسی برای افراد دارای بیماری خاص فرق دارد، مبالغی اضافی از بیمارش دریافت می نماید و جای این سوال در فکر بیمار باقی می ماند که مگر این داروی بی حسی با سایر داروهای معمول چه فرقی دارد؟ البته مواردی از این دست و این قصه بسیار نادر است ولی بد نیست شما با انواع داروهای بی حسی دندانپزشکی آشنا شوید.

به طور کلی داروهای بی حس نماینده دندان و لثه در دندانپزشکی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: گروه اول، داروهایی هستند که در آنها از ماده بی حس نماینده لیدوکایین به همراه آدرنالین استفاده شده است. آدرنالین باعث می گردد عروق خونی در ناحیه ای که آمپول بی حسی تزریق شده است تنگ شده و داروی بی حسی لیدوکایین همان جا در کنار عصب دندان مانده و دندان را برای مدت طولانی بی حس کند ولی آدرنالین کمی باعث تپش قلب هم می گردد، بنابراین افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند، نباید از این نوع داروی بی حسی استفاده نمایند چون باعث تپش قلب و خطر برای آنها خواهد شد. گروه دوم داروهای بی حس نماینده درد دندانپزشکی داروهایی هستند که فاقد آدرنالین هستند، بنابراین گرچه اثر کوتاه مدت تری دارند ولی افراد گروه دوم باید از این دارو استفاده نمایند که تفاوت قیمت چندانی با اصلی ندارد. اگر شما بیماری زمینه ای دارید، حتما آن را با دندانپزشکان در میان بگذارید تا داروی بی حسی مناسب را برایتان تزریق کند.

بی حسی دردناک

همه حرف و حدیث ها پشت سر درد ناشی از تزریق آمپول است ولی چرا تزریق آمپول بی حسی این قدر دردناک است؟ دلیل اش این است که تزریق میزان زیادی داروی بی حسی می تواند به بافت های محل تزریق فشار آورده و باعث درد شدید گردد. البته دندانپزشک می تواند روش هایی را در پیش بگیرد که تزریق داروی بی حسی درد کمتری برای شما ایجاد کند. اگر کارپول داروی بی حسی کمی گرم باشد و این محلول به صورت کمی گرم تزریق گردد، درد هنگام تزریق کاهش می یابد. بعضی از سرسوزن های آمپول های دندانپزشکی سرهای بول شده ای دارند که هنگام ورود به بافت لثه درد و ناراحتی کمتری ایجاد می نمایند و مهم تر از همه سرعت تزریق داروی بی حسی از طریق دندانپزشک است. درست اش این است که یک آمپول بی حسی دندانپزشکی خیلی به آرامی و طی یک دقیقه به درون لثه تزریق گردد، در این صورت درد ناشی از تزریق بسیار کاهش خواهد یافت. البته نباید فراموش کنید تزریق در بعضی از نقاط دهان ذاتا دردناک است. یکی از مهم ترین این نقاط که تزریق در آن داد شما را درمی آورد، لثه پشت دندان های پیشین بالا یا ناحیه دوگا است.

محل تزریق آمپول بی حسی در مطب دندان پزشکی

شاید بپرسید که دندانپزشک چرا وقتی می خواهد روی دندان آسیای شما کار کند، آمپول را درون لپ تان تزریق می نماید؟ جالب است بدانید که برای تزریق داروی بی حسی در دهان، نقاط مشخصی وجود دارد که در این نقاط اعصاب مربوط به فک، لثه و دندان های شما عبور می نماید. معمولا برای بی حسی کردن دندان های فک بالا، آمپول بی حسی در لثه مجاور همان دندان و یا به اصطلاح در پای همان دندان تزریق می گردد ولی اگر قرار باشد دندانپزشک روی دندان های آسیای فک پایین شما کار کند، ناحیه درون لپ شما را بی حس خواهد نمود. از این نقاط اعصاب اصلی فک پایین عبور می نمایند که با این تزریق کل این عصب بی حس خواهد شد و نشانه اینکه شما کاملا بی حس شده اید، این است که نیمی از زبان شما بی حس خواهد شد. برای کار کردن روی دندان های آسیای کوچک، عصب چانه شما بی حس می گردد و شما حس می کنید چانه تان بی حس است. گاهی ضروری است برای بی حس شدن کامل دندان شما، آمپول بی حسی در کانال های خود دندان تزریق گردد که این کار هنگام عصب کشی دندان شما انجام می گردد. گاهی ضروری است داروی بی حسی درون الیاف نگه دارنده دندان تزریق گردد که این تزریق دردناک است ولی دندان شما را در مواردی که به سختی بی حس می گردد، کاملا بی حس خواهد نمود.

خداحافظی با بی حسی

قسمت خوب ماجرا وقتی است که پایان کار دندانپزشکی روی دندان شما تمام شده و می خواهید مطب را ترک کنید. حالا حتما با خودتان می گویید کی از شر این بی حسی خلاص می شوم؟ مدت زمان باقی ماندن اثر داروی بی حسی بر اساس نوع ماده بی حسی فرق دارد. بعضی از داروهای بی حسی دندانپزشکی اثری کوتاه مدت و بعضی اثر بلندمدت تری دارند. معمولا داروهای بی حسی ظرف 5/1 ساعت اثرشان کم کم از بین می رود ولی نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر فک پایین شما بی حس است، زبان تان را گاز نگیرید. این مشکل به خصوص برای بچه ها پیش می آید که ناگهان پدر و مادر پس از خارج شدن از مطب دندانپزشکی متوجه می شوند که زبان کودک شان خونین و مالین است چون کودک بی حس است، متوجه نیست که زبان اش را گاز گرفته است و این فشار آن قدر ادامه می یابد که باعث خون ریزی زبان می گردد. راه پیشگیری این است که در این مواقع قبل از خروج از مطب روی یک رل پنبه گاز بگیرید و زبان تان را کنترل کنید.

اسپری قبل از تزریق

یکی از روش هایی که می تواند درد ناشی از تزریق آمپول دندانپزشکی را کاهش دهد، استفاده از اسپری بی حس نماینده موضعی در محل تزریق است. می توانید از دندانپزشک تان بخواهید این کار را برای تان انجام دهد، دراین صورت او میزانی از اسپری بی حس نماینده را روی پنبه می ریزد و روی لثه محل تزریق داروی بی حسی قرار می دهد. این پنبه حدود یک دقیقه در محل باقی می ماند و لثه را به صورت سطحی بی حس می نماید. در این صورت شما هنگام ورود نوک سوزن در محل تزریق متوجه درد ناشی از تزریق نخواهید شد. نباید فراموش کنید اسپری بی حس نماینده فقط برای مدت کوتاهی لثه سطحی را بی حس می نماید و نمی تواند جای تزریق داروی بی حسی را بگیرد.

بچه ها را از آمپول نترسانید

دلیل اصلی ترس بچه ها از آمپول در دندانپزشکی این است که پدر و مادر در منزل به اسم تنیبه کودک را از آمپول می ترسانند. برای اینکه کودک تان را برای تزریق داروی بی حسی دندانپزشکی آماده کنید، با او صادق باشید. درد ناشی از تزریق را به گزش یک مورچه تشبیه کنید. اصلا به او نگویید: برویم دندانپزشکی آمپولی در کار نیست. چون در این صورت با تماشا آمپول اعتمادش را به شما و دندانپزشک اش از دست خواهد داد. دندانپزشکان با شگردهایی مثل تاباندن نور در صورت کودک و رد کردن آمپول از پشت سر کودک سعی می نمایند ترس ناشی از تزریق را کاهش دهند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1724

به "بی حسی و دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی حسی و دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید