بایندریان با حضور چهره های نامدار تاریخ میانه رونمایی می گردد

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران ، کتاب بایندریان در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با حضور نویسندگان آن دکتر عبدالرسول خیراندیش، استاد گروه تاریخ دانشگاه شیراز و مصطفی نامدار، عضو هیئت علمی دانشگاه جیرفت رونمایی می گردد.

بایندریان با حضور چهره های نامدار تاریخ میانه رونمایی می گردد

در رونمایی این کتاب چهره هایی دانشگاهی ایرانی و خارجی چون دکتر احمد فضلی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، دکتر هیبت الله ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه فیروزآباد، دکتر علی بحرانی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، هاشم صدق آمیز، عضو هیئت علمی دانشگاه داراب، دکتر یاسوهیرو یوکائیجی، دانشگاه ریوکو ژاپن، دکتر محمد صادق میرزا ابوالقاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز سخنرانی خواهند کرد.

در تاریخ دودمانی ایران کمتر سلسله ای را می توان یافت که درباره نام آن ابهامی وجود داشته باشد. به طور معمول نام موسسین یا جد اعلای آنها ماخذ نام و هم منشایی برای است نیز گاه ماخذ نام آن دانسته می گردد، اما درباره دو دولت قراقویونلو و آق قویونلو، متفاوت از دیگر سلسله های تاریخ ایران، نه منشا و نه نام آنها در روشنایی تاریخ قرار نگرفته است، زیرا پیش از این معلوم نشده بود که در کدام گذشته تاریخی و در کجا و به چه نامی می توان به جست وجو درباره آنها پرداخت. حتی نام های بارانی و بایندری نیز که در سابقه آنها به طور معمول و متداول سرنخی برای جستجو در اخبار به شمار می آید، سکوت منابع تاریخی درباره نام آنها حتی در همان زمانی که در اوج اقتدار و آوازه بوده اند شرایطی پیچیده را برای تاریخ نگاری پیش می آورد.

از این رو این کتاب بایندریان بر اساس تکوین و تحول نام هایی پایدار شده است که خمول و شمول آنها به مانند پدیدار شدنشان به صورتی سیال میان واقعیت تاریخی و تفسیر تاریخ نگارانه در نوسان دیده می شوند. این پژوهش با توجه به چنین ابهامات و کاستی هایی با هدف روشن ساختن تاریخ ترکمانان سده نهم قمری/ پانزدهم میلادی بر مبنای منشا نام ترکمانان بارانی و بایندری که بعدها قراقویونلو و آق قویونلو خوانده شدند، نیز چگونگی تحول آنها و یافتن معنا و مفهومی دیگر و انتها تاریخ سیاسی آنها اجرا شده و پس از سالیانی چند می تواند این نوید را داشته باشد که گام های موثری در این راه برداشته است. بدین منظور اساس این پژوهش را نام شناسی تشکیل می دهد. از آنجا که اختلاف نظر و ابهام در این باره وجود دارد و هم آنکه تحقیقات نام شناسانه در شکل پیشرفته و روشمند درباره ابعاد و جوانبی از موضوع پژوهش است که آن را بسیار فراتر از یک تتبع ادبی و لغوی می سازد از این رو این نوشته کوشیده است در بردارنده تاریخ جامع برای بایندریان(آق قویونلوها) باشد.

رونمایی از کتاب بایندریان سه شنبه ساعت 15 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) در طبقه منهای یک سالن سرای سخن برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2136

به "بایندریان با حضور چهره های نامدار تاریخ میانه رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایندریان با حضور چهره های نامدار تاریخ میانه رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید