امنیت با کمک گوگل

به گزارش گفتمان برتر، رمزهای عبور اهمیت بسیار زیادی دارند و استفاده ایمن از آن ها می تواند امنیت بیشتری به همراه داشته باشد. بنابراین استفاده از رمزهای عبور یک بار مصرف هم منطقی به نظر می رسد و گوگل برای بهره مندی کاربران از رمزهای عبور یک بار مصرف با اپلیکیشن Google Authenticator به کمک کاربران آمده است.

امنیت با کمک گوگل

به گزارش خبرنگاران، این روزها حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی مسئولیت دشواری به نظر می رسد.

اگرچه بسکمک از افراد سواستفاده کننده با کمک دانش اندکی که دارند با دریافت هزینه های سنگین از مردم می خواهند تا حفظ اطلاعات شخصی خود را به آن ها بسپارند اما باید بدانید که نیازی به این هزینه های اضافه نیست.

چراکه اساسا حفظ امنیت در فضای مجازی کاملا ممکن است و نیازی به دخالت سایر افراد به نظر نمی رسد.

در این میان اپلیکیشن های مناسبی هم وجود دارند که به کاربر کمک می کنند تا تجربه بهتری داشته باشند.

یکی از آن ها اپلیکیشن Google Authenticator است که قابلیت های جذاب و مطمئنی برای کاربران در نظر گرفته است.

اپلیکیشن Google Authenticator چیست؟

احراز هویت دو عاملی یکی از جذاب ترین و البته جدیدترین روش ها برای حفظ امنیت اطلاعات حساب های کاربری است.

اپلیکیشن Google Authenticator تلاش می کند تا احراز هویت دوعاملی را آسان تر اما مطمئن تر از همیشه نمایش دهد.

احراز هویت دوعاملی همانطور که از نامش هم مشخص است، با دو عامل جدید به امنیت بیشتر ورود کاربران کمک می کند.

متخصصان امنیت سایبری عوامل احرازهویت را به سه گروه کلی تقسیم بندی کرده اند. گروه اول اطلاعاتی است که کاربر می داند و به آن رمز عبور هم گفته می شود.

گروه دوم به دستگاهی است که کاربر دارد و می تواند تلفن هوشمند یا لپتاپ و تبلت باشد. گروه سوم ویژگی های منحصربه فرد کاربر است که می تواند اثر انگشت یا اسکن عنبیه چشم باشد.

اپلیکیشن Google Authenticator به کاربر کمک می کند تا با ترکیب گروه دوم و سوم اطلاعات یعنی دستگاهی که در اختیار دارد و ویژگی های منحصربه فرد خویش امنیت بیشتری را تجربه کند.

به عبارت دیگر، احرازهویت دوعاملی لایه امنیتی اضافه ای است که کدی منحصربه فرد و یک بار مصرف را روی بستری مشخص ارائه می دهد. این کد معمولا محدودیت زمانی دارد و نباید فراموش کرد که داشتن این کد به عنوان رمزعبور و نام کاربری برای ورود به حساب هایی ضروری است که احراز هویت دوعاملی آن ها فعال شده است.

اگرچه اپلیکیشن های دیگری هم برای این تنظیمات حرفه ای وجود دارد اما واقعیت آن است که بهترین انتخاب اپلیکیشن Google Authenticator به نظر می رسد.

چگونه اپلیکیشن Google Authenticator امنیت کاربران را تامین می کند؟

استفاده از رمزهای ثابت و معمولا ضعیف که تکراری هستند و چندان هم قابل اطمینان به نظر نمی رسند، معمولا این فرصت را به هکرها می دهد تا اطلاعات کاربران را سرقت کنند اما اپلیکیشن Google Authenticator با ایجاد یک رمزعبور یک بارمصرف شش رقمی که هر 30 ثانیه دوباره تجدید می شود در برابر این نفوذ احتمالی ایستاده است.

توسعه دهندگان گوگل تصور می کنند محدودیت زمانی این کد برای آن است که اگر مجرم سایبری تصمیم گرفت وارد حساب کاربری شما شود هرگز فرصت ورود نداشته باشد چراکه این کدها تنها 30 ثانیه عمر دارند و پس از آن از کار می افتند.

شاید جالب باشد بدانید که اپلیکیشن Google Authenticator و اپلیکیشن های مشابه آن هیچ گونه دسترسی به حساب های کاربری ندارند و ارتباط آن ها پس از انتقال کد به پایان می رسد.

به عبارت دیگر، کار این اپلیکیشن فقط تولید کد است و برای این کار به خدمات مخابرات یا حتی اینترنت هم نیازی ندارد.

ویژگی ممتاز دیگری که در این اپلیکیشن وجود دارد، آن است که به کاربر اجازه می دهد تا برای تامین امنیت هر حساب کاربری ای از آن استفاده کند.

به عبارت دیگر، این اپلیکیشن تنها برای تامین امنیت حساب های کاربری گوگلی نیست و از آن می توان برای ورود دوعاملی به هر حساب کاربری (حتی سایت های اینترنتی) هم استفاده کرد.

اگرچه همه سایت های اینترنتی از ورود دوعاملی اپلیکیشن Google Authenticator پشتیبانی نمی کنند اما محیط ساده این اپلیکیشن استفاده از آن را ساده تر می کند.

به عبارت دیگر، کاربرانی که از این اپلیکیشن برای تامین امنیت حساب های کاربری خود استفاده می کنند، قطعا هیچ گونه تهدیدی از سوی هکرها و افرادی که به دنبال نفوذ در حساب های کاربری هستند، دریافت نمی کنند.

چرا باید اپلیکیشن Google Authenticator را نصب کنید؟

بسکمک از کاربران تصور می کنند بدون استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator هم می توانند امنیت حساب های کاربری خود را تامین کنند اما واقعیت شکل دیگری دارد.

نمونه های بسکمک درباره افرادی وجود دارد که با بی توجهی به حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری خود، حساب خود را از دست داده اند.

آقای مت هان، نویسنده ارشد سایت وایرد، تجربه تلخی را در سال 2012 به دست آورد که برای او به درس بزرگی برای آینده تبدیل شد. او در عرض یک ساعت همه اطلاعات مجازی اش را از دست داد و هکرها برای همیشه اطلاعات او را ربودند.

ابتدا اکانت جیمیل آقای مت هان هک شد، سپس حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی توییتر از دسترس خارج شد و در ادامه اپل آی دی او هم از کار افتاد.

ورود هکرها به اپل آی دی مت هان باعث شد فرصتی فراهم شود تا همه اطلاعاتی که او روی مکبوک و آیفون خودش داشت برای همیشه پاک شوند.

هکرها که تصمیم داشتند نام کاربری توییتر آقای هان را به کنترل خود درآورده و از آن استفاده کنند، مجبور بودند همه حساب های کاربری او را به کنترل خود درآورده و دسترسی او را برای همیشه غیرممکن کنند. با این حال اگر مت هان از احراز هویت دوعاملی اپلیکیشن Google Authenticator استفاده می کرد، هرگز این اتفاق رخ نمی داد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1592

به "امنیت با کمک گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت با کمک گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید