اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می شد

به گزارش گفتمان برتر، نخست وزیر اتیوپی ساخت سد النهضه را اقدامی با تاخیر خواند و تلویحا به مصر و سودان در باره اقدامات آن ها در قبال این سد هشدار داد.

اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخست وزیر اتیوپی انتها اولین گام از آب گیری سد مناقشه بر انگیز النهضه را به مردم اتیوپی تبریک گفت و گفت که این سد باید دو قرن پیش ساخته می شد.

او چهارشنبه شب طی پیامی به مردم اتیوپی که در خبرگزاری اینا این کشور منتشر شده، گفت که این دستاورد توانایی اتیوپیایی ها بر تکرار تحقق دستاورد در مأموریت های ملی دیگر را نشان می دهد.

نخست وزیر اتیوپی، سد النهضه را رمز نسل جدید این کشور خواند و گفت که آنچه بیش از همه باعث ایجاد جنجال شده، همین اعتماد به نفسی است که ما با آن سد النهضه را ساختیم و به رغم وجود ده ها شک و تردید، آن را محقق کردیم.

مقامات اتیوپی دیروز سه شنبه بیان کرد که اولین مرحله از عملیات آبگیری سد النهضه با افزایش نزولات آسمانی، به انتها رسیده است.

ابی احمد گفت همانگونه که وعده دادیم اولین مرحله پر کردن سد بدون اینکه ضرری به کسی وارد گردد به انتها رسید. این سد باید حداقل 200 سال پیش ساخته می شد.

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده و کوشش ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را در سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی آبی و بیکاری گسترده ای گریبان گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از شروع مذاکرات دور دوم بر سر معین و تقسیم حق آبه نیل، تهدید نموده بود که اگر آدیس آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی روبرو خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید ها، بیان کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1050

به "اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید