آشنایی با غار ایوب در استان کرمان، تصاویر

به گزارش گفتمان برتر، غارها به سبب محیط پر رمز و رازی که دارند، همیشه مورد توجه انسان ها بوده اند. این پناهگاه های طبیعی و پر از شگفتی معمولا در اثر عوامل مختلف زمین شناسی از جمله فرسایش یا لغزش و شکافته شدن سنگ ها ایجاد می شوند.

آشنایی با غار ایوب در استان کرمان، تصاویر

بعضی از این غارها به حدی عظیم هستند که می توان در آن ها شهری را بنا کرد. جالب این که گاهی حتی رودخانه ای در آن ها جریان دارد یا جنگلی سرسبز در بطن این مواهب طبیعی شکل گرفته است.

هرچه که هستند، برای ما انسان ها بسیار مجذوب کننده و مرموز به نظر می رسند. کشور ما غارهای فراوانی دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژگی منحصر به فردی دارند. غار ایوب دهانه بسیار عظیمی دارد که عظیم ترین دهانه غار ایران به تعداد می رود.

معرفی

غار ایوب در استان کرمان و روی کوه ایوب واقع شده است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج یکی از توابع شهربابک قرار گرفته است و از مهم ترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی کرمان و این ناحیه محسوب می گردد.

همانطور که گفتیم، ویژگی مهم غار ایوب دهانه بسیار عظیم آن است که طولی 60 متری و ارتفاعی 80 متری دارد. این غار بعلاوه عظیم ترین غار آذرین کشور به تعداد می رود؛ بنابراین منشا این غار گدازه های آتشفشانی است.

آب موجود در زیر گدازه های داسیتی بعد از به هم پیوستن و انفجار باعث تشکیل این غار شده است. در طول سالیان و بعد از تشکیل بدنه اصلی غار، اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت و هوای سرد درون غار باعث انقباض و انبساط شدید در دیواره آن و جدا شدن تکه سنگ های عظیم شده که همین عامل بر وسعت غار اضافه نموده است.

اثر باد هم باعث فرسایش و کوبیده شدن دانه های ماسه با سرعت زیاد بر سنگ داسیت شده و در نتیجه حالت لانه زنبوری به فضای درونی غار داده است. طبق آنالیز های اجرا شده باستان شناسی این غار در گذشته محل سکونت بوده به طوری که می توان آثاری به جا مانده از دوره اشکانی را در این مکان مشاهده کرد.

خود کوه ایوب که غار درون آن قرار گرفته است، با ارتفاع 3200 متر بخشی از رشته کوه های مرکزی ایران محسوب می گردد. در بخشی از دیواره شرقی جریان باریک آب از سقف جاری است. این آب به حوضچه کوچکی می ریزد که پای دیواره قرار گرفته است.

آب این حوضچه بسیار خنک بوده و قابلیت شرب هم دارد. بعلاوه بالاتر از این حوضچه مکانی صاف قرار گرفته است که می توان چاله کوچک هاونگی شکلی را در آن مشاهده کرد. این چاله به حوض آرزو یا جوقن معروفیت دارد. اعتقاد مردم محلی بر این است که اگر آرزویی داشته باشی و در کنار این چاله نیت نموده و سپس قطعه سنگی را درون آن انداخته و آن قطعه سنگ بعد از برخورد به این چاله به سمت بیرون پرتاب گردد، آرزویت برآورده خواهد شد.

به سمت غربی دیواره غار که نگاه بیندازید، می توانید در دل صخره ای سوراخی دایره مانند با قطر کم را ببینید که به کت حلال حروم مشهور است. مردم کرمان بر این باور هستند که اگر شخصی حلال زاده باشد، قادر است از این سوراخ عبور کند و در غیر این صورت نمی تواند.

در صحن مرکزی غار صندلی هایی برای نشستن وجود دارد که منزلگاه نام دارند و برای برطرف خستگی استفاده می شوند. حدود 150 بالاتر از این منزلگاه ها، صندلی های بچه مهتابی قرار گرفته است. در این محل نقطه ای گود شده وجود دارد که رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی در آن به چشم می خورد که مردم محلی آن را منتسب به حضرت ایوب می دانند.

همین مورد باعث شده است تا این غار صندلیی مقدس و زیارتی در میان مردم به تعداد برود.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1681

به "آشنایی با غار ایوب در استان کرمان، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غار ایوب در استان کرمان، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید