8 بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم تدوین شد
به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی،طرح پژوهشی تهیه و تدوین 8 بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم و سایر اختلالات رشدی با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی به اجرا در آمد.
دکتر حمیدرضا پوراعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی اسم کرد: در سال 1396در گروه پژوهشی اختلالات عصبی-رشدی (با تاکید بر اتیسم) در ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی نسبت به تهیه، تدوین و انتشار بسته های راهنمای مداخلات و توانبخشی تاکید و مورد حمایت نهاده شد.
وی گفت: در راستای اجرای این طرح پژوهشی، برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اتیسم به همراه برنامه ساعت بازی خانگی برای تمرین کنشهای اجرایی، توانبخشی شناختی مبتنی بر مدار مگنوسلولار در بچه ها دارای نارساخوانی، کاربرد لگو در رشد مهارت های اجتماعی افراد دارای اُتیسم و اختلالات وابسته، درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، راهنمای آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویری، آموزش مهارتهای اجتماعی به نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم: راهنمای گام به گام برنامۀ آموزشی بامانا، برنامه وقت مخصوص بازی ما: معرفی راههای افزایش زمان بازی والد با کودک دارای اتیسم، برنامه آموزش والدین با بسته پرنده کوچولو: ویژه والدین بچه ها دارای اتیسم کمتر از 5 سال تهیه و تدوین شد.
وی با بیان اینکه اختلالات عصبی - رشدی اثرات مخربی بر سازگاری اجتماعی، کنترل هیجانی و عملکرد آموزشی در مدرسه دارد، گفت: در حال حاضر حدود بیست درصد بچه ها دچار یکی از اختلالات عصبی (مغزی)-رشدی شامل شش گروه اصلی اختلال اتیسم، اختلالات توجه و بیش فعالی، تاخیرهای هوشی، اختلالات ارتباطی /زبان، اختلالات حرکتی و تیک ها، اختلالات رشدی خاص مثل اختلالات خواندن و اختلالات محاسبه هستند و اگر به این تعداد، بچه های که دچار صدمات اکتسابی مغزی و سایر اختلالات مغزی (مثل صرع، فلج مغزی اضافه گردد، تعداد بچه ها نیازمند مداخلات شناختی به بیش از سی درصد می رسد.
وی اضافه نمود: کاهش یا حذف مسائل این بچه ها میتواند باعث افزایش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان شده و از هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این اختلالات بر خانواده و جامعه بکاهد.
پور اعتماد با اشاره به اینکه اگر این اختلالات در اوایل کودکی شناسایی و از خدمات آموزشی، توانبخشی یا درمانی زودهنگام، جامع و مستمر در بستر خانواده بهره مند شوند، احتمال بهبودی و برطرف علائم افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: براساس همین هدف، توسعه اینگونه مداخلات در دستور کار نهاده شد و دهها برنامه آموزشی و توانبخشی در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک، گروه روانشناسی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی ساخته، اجرا و کارآزمایی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه نمود: هم اکنون تدوین این مجموعه پایان یافته و آماده انتشار است و امید میرود بلافاصله زمینه ای برای معرفی آن به کاربران در سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش بچه ها استثنایی، مراکز توانبخشی خصوصی در سراسر کشور و متخصصان روانشناسی، روانپزشکی و توانبخشی فراهم گردد.
منبع: خبرگزاری مهر