10 کلکسیونر برتر در ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران معرفی شدند

به گزارش گفتمان برتر، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارشهای منتشر گشته، 10 کلکسیونر برتر در ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران معرفی شدند.

10 کلکسیونر برتر در ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران معرفی شدند

ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران در محل ثمن های تهران با حضور رئیس کمیته ملی موزه های ایران، رئیس کمیته مهرهای تاریخی انگشتری، رئیس انجمن هنرمندان خودآموخته، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و تعدادی از اعضای انجمن مجموعه داران ایران برگزار گردید.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) گفت: مجموعه داری فرهنگی پیش عایدی موزه داری است، این بدیهی است. بسیاری از موزه ها بزرگ جهان از جمله موزه گیمه در پاریس از چندین مجموعه دار شکل گرفته است. در ایران نیز بخش هایی از مجموعه های خصوصی در شکل های مختلف و در قالب موزه فعالیت می نمایند، مانند موزه رضا عباسی و موزه آبگینه که از کلکسیون های مختلف شکل گرفته اند.

او اضافه نمود: موزه داری امر نوی نیست و بسیار قدیمی است؛ از زمانی که بشر یکجانشینی را پشت سر گذاشته و در عرصه شهرنشینی وارد دوره ای شده که مدنیت خودش را بروز می دهد.

رئیس کمیته ملی موزه های ایران ادامه داد: مجموعه داری یعنی ثبت و ضبط هویت، خاطره و فرهنگی که در آن بزرگ شده ایم و محافظت از آن برای نسل آینده و اینکه بتوان نامها را پایدار کرد و این پایداری را استمرار بخشید.

محیط طباطبایی ادامه داد: ایکوم به عنوان سازمان موزه ای جهان هرسال محوری را برای فعالیت خودش مشخص می نماید، محور سال جاری ما پایداری و حال خوب است، پایداری چه در مفهوم زیست انسانی و چه در مفهوم استمرار حیات گذشته برای رسیدن به آینده پایدار است. بالطبع مجموعه داران یکی از ارکان اصلی شکل دادن این محور هستند، یعنی نیروهای بالقوه ای که اگر اجتماع و مدیریت درکی از آن داشته باشد آن را به نیروهای بالفعل تبدیل می نماید تا بتواند برترین بهره را برای شکل دادن آینده جامعه امروز بکار ببرد. بعلاوه نهادهایی که در حوزه مدنی مسئولیت بیشتری دارند مانند شهرداری ها باید بستری فراهم آورند که این مجموعه داران با مردم ارتباط برقرار نمایند.

رئیس ایکوم ایران در ادامه گفت: فرهنگ هنوز آن جایگاهی را که باید داشته باشد در جامعه ندارد و تا روزی که گمان گردد فرهنگ بند ساعت است، بدون آن هم ساعت را نگه می دارند، اما باید به این نتیجه برسند که فرهنگ عقربه های یک ساعت است و یک ساعت بدون عقربه هیچ است. به علت اقدامات ضدتوسعه ای که جوامع در قرن نوزدهم و بیستم انجام دادند، زمین تهدید شد و برای همین مفهوم توسعه پایدار در آخر قرن بیستم شکل گرفت. این مفهوم به این معنا بود که توسعه وقتی توسعه است که مبتنی بر حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، حقوق زنان و بچه ها و…باشد. پایداری وقتی شکل می گیرد که عناصر پایداری شکل گیرد. یکی از این عناصر افرادی هستند که وقت و زندگی را صرف جمع آوری مجموعه های فرهنگی تاریخی می نمایند.

او اضافه نمود: انتهای کلکسیون و مجموعه داری به موزه می رسد و این موزه های خصوصی هستند که باید حمایت شهرداری ها و نهادهای دیگر از آنها بالقوه گردد. در نهایت تصمیم گرفته شد اتحادیه ای برای این موزه ها تشکیل دهیم که مطالبه گری حقوق آنها در آن مطرح می گردد. از همین هفته قرار است کارگاه هایی را به صورت مجازی برگزاری کنیم؛ چرا که فناوری های نوین به این حوزه یاری می نماید. بسیاری از مجموعه داران مکانی برای ارائه مجموعه های خود ندارند و این فناوری ها یاری می نماید که موزه های مجازی بوجود آید.

اداره کل موزه های ما از این موضوع کمی عقب است و ضوابطی برای ارائه موزه های مجازی ارائه نکرده که البته صحبت هایی هم در این باره شده است؛ چرا که برترین حضور همیشگی مجموعه داران از داخل خانه هایشان با دیگران به وسیله فضای مجازی است و فناوری نو به حفظ هویت و مالکیت معنوی و استفاده عمومی می تواند منجر گردد. موزه مجازی و حضوری هم تفاوتی در جوامع امروز ندارد.

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: نوروز سال جاری حدود سه میلیون نفر از مجموعه های موزه ای تهران بازدید کردند و با تورهایی که در شهر تهران برگزار گردید مردم را به روش های مختلف برای بازدید این مجموعه ها بردیم. در مجموعه موزه خصوصی هم باید این اقدامات انجام گردد و برای معرفی این مجموعه ها یک بخش جداگانه باز می کنیم به نام موزه های خصوصی و آنها را به مردم معرفی می کنیم. بعلاوه آمادگی داریم در تهران نمایشگاهی با حضور مجموعه داران و موزه های خصوصی برگزار کنیم.

در ادامه کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از 10 مجموعه دار از جمله جعفر روح اللهی مجموعه دار کبریت، خسرو احمدوند مجموعه دار کبریت، محمود زارعی مجموعه دار کبریت، ناصرالدین حسن زاده مجموعه دار نسخ خطی و کتاب، رضا سماعی مجموعه دار وسایل دکوراتیو، مولایی مجموعه دار بلیت اتوبوس و کبریت، ناصر رجب زاده مجموعه دار کبریت، مدال، تمبر و اسکناس، علیرضا عسگری مجموعه دار اشیای آنتیک و موزه دار، حافظ نظری مجموعه دار کتاب و شاهین زنوزی مجموعه دار ماکت های ماشین تجلیل کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2167

به "10 کلکسیونر برتر در ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کلکسیونر برتر در ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید