10 سریال واقعا مجذوب کننده که طرفداران آینه سیاه باید ببینند

به گزارش گفتمان برتر، در این مقاله 10 سریال مشابه سریال آینه سیاه معرفی نموده ایم که داستان هایی تکان دهنده و مهیج روایت می نمایند و با تماشایشان هم سرگرم می شوید و هم به فکر فرو می روید.

10 سریال واقعا مجذوب کننده که طرفداران آینه سیاه باید ببینند

سریال آینه سیاه (Black Mirror) محصول نتفلیکس از آن علمی - تخیلی هایی است که تصویری هولناک و ناراحت نماینده از آینده به ما نشان می دهد، تصویری که با دیدنش پیش خودمان آرزو می کنیم هیچ وقت در واقعیت اتفاق نیفتد. داستان هایی تکان دهنده درباره تکنولوژی هایی که آثاری جبران ناپذیر روی زندگی بشر می گذارند و تعریف انسانیت را برای همواره تغییر می دهند.

در این لیست تعدادی سریال و مینی سریال دیدنیی را کنار هم آورده ایم که طرفداران آینه سیاه از دیدنش لذت خواهند برد. بیشترشان علمی - تخیلی هایی هستند که ایده های نسبتا مشابهی دارند، برخی ها آنتولوژی های مجذوب کنندهی هستند که اوقات خوبی را با دیدنیشان می گذرانید، و تعدادی هم ساخته و پرداخته خالق آینه سیاه یعنی چارلی بروکر هستند.

1. ساخته شده برای عشق (Made for Love)

  • سال آغاز پخش: 2021
  • طراح و خالق اصلی: دین باکوپلوس، کریستینا لی، آلیسا ناتینگ
  • بازیگران: کریستین میلیوتی، بیلی مگ نوسن، ری رومانو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94%

در این سریال علمی - تخیلی ساخته HBO MAX تکنولوژی به معنای واقعی کلمه از حد خودش فراتر رفته و زندگی مردم را به شکل ناجوری دگرگون نموده است. کریستین میلیوتی نقش زنی را بازی می نماید که در یک ازدواج خفقان آور گیر افتاده و حالا می خواهد از دست همسر تمامیت خواهش (که رئیس یک کمپانی عظیم فراوری تکنولوژی است که در زمینه های گوناگونی از تبلت گرفته تا واقعیت مجازی دست دارد) راحت گردد و برود سراغ زندگی خودش.

شاید بپرسید ارتباط و شباهتش با آینه سیاه کجاست؟ الان متوجه می شوید. همسر این زن یکی از تازه ترین تکنولوژی های شرکتش را درون مغزش جاسازی نموده. تراشه ای که فکر آدم را به یک شبکه عصبی دیجیتالی وصل می نماید و حالا این مرد دیوانه کاملا می داند زنش در هر لحظه چه فکری می نماید و کجا می خواهد برود. زن بخت برگشته مجبور است راهی پیدا کند تا از شر این تراشه خلاص گردد و جوری جلو برود که افکارش به شوهرش منتقل نگردد.

این سریال تمام مؤلفه های آینه سیاه را دارد. تکنولوژی کابوس واری که آدم ها را در اختیار خودش در می آورد، کمدی سیاه و پیچ وخم های داستانی غافلگیرنماینده.

2. مجنون (Maniac)

  • سال آغاز پخش: 2018
  • طراح و خالق اصلی: کری فوکوناگا
  • بازیگران: اما استون، جونا هیل، جاستین ثرو، سونویا میزونو، گابریل بیرن، سالی فیلد
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84%

اگر دوست دارید بدانید هر اپیزود آینه سیاه 8 ساعت طول می کشید چه شکلی می شد، حتما سری به این مینی سریال عجیب و غریب ساخته کری فوکوناگا کارگردان خلاق و تصویرگر درجه یک بزنید. فوکوناگا که پیش از این با ساخت فصل اول کارآگاه حقیقی (True Detective) شهرتی جهانی برای خودش دست وپا کرد این روزها تازه ترین فیلم جیمز باند را در صف اکران دارد و کل جهان منتظرند تا نتیجه کارش را ببینند.

اما استون و جونا هیل نقش دو آدم سرگشته و غمگین را بازی می نمایند که در شهری دیستوپیایی در پی راه حلی برای التیام زخم های روح و روانشان می گردند و پایشان به آزمایشات یک شرکت دارویی باز می گردد. این شرکت مشغول آزمایش های بالینی برای تازه ترین محصولشان است که افکار و احساسات آدم ها را جهت دهی می نماید. در حین این آزمایش ها سوژه ها وضعیتی مشابه رؤیا و خواب را تجربه می نمایند و به این طریق با مسائل و حسرت ها و ناراحتی هایشان روبرو می شوند.

مجنون مثل آینه سیاه یک آنتولوژی نیست و قسمت هایش به هم مرتبط است و شخصیت های ثابتی دارد، اما وقتی وارد فاز رؤیا می شوند زندگی های دیگری را تجربه می نمایند و ما با دیدنی این رؤیاها و زندگی های موازی انگار در هر قسمت با ژانر تازهی روبرو می شویم. در قسمتی ماجراهایشان شبیه یک فیلم گانگستری و جنایی دهه هفتادی است و قسمتی دیگر مثل یک ماجراجویی فانتزی تصویر شده، یا جایی دیگر در قالب یک فیلم جاسوسی دیدنیشان می کنیم.

3. محیط مُرده (Dead Set)

  • سال آغاز پخش: 2008
  • طراح و خالق اصلی: چارلی بروکر
  • بازیگران: جیمی وینستون، اندی نیمن، ریز احمد، وارن براون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92%

اولین پروژه عظیم چارلی بروک مینی سریالی 5 قسمتی بود که اگر خوب نگاهش کنید به نظر می رسد یک قسمت طولانی از آینه سیاه است. بروک در این مینی سریال نگاهی هجوآمیز انداخته به عشق وعلاقه بیش از حد بریتانیایی ها به ریلیتی شوها، و آن را با تب فیلم های زامبی محور تلفیق نموده. تبی که اواخر دهه 2000 همه جا را گرفته بود و چپ و راست فیلم و سریال درباره زامبی ها می دیدیم.

در اینجا شرکت نمایندگان یک برنامه ریلیتی شو تلویزیونی را می بینیم که درگیر اتفاقات احمقانه خودشان هستند، بی خبر از اینکه زامبی ها کل جهان را گرفته اند. امضای همیشگی چارلی بروک در این سریال هم دیده می گردد؛ خشونت دیوانه وار و نقدهای اجتماعی و موقعیت هایی که با کمدی سیاه پر شده اند.

4. اتاق 104 (Room104)

  • سال آغاز پخش: 2017
  • طراح و خالق اصلی: مارک دوپلاس
  • بازیگران: جی دوپلاس، ملانی دیاز، کاران سونی، دیو باتیستا
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88%

برخی ها سریال آینه سیاه را می بینند چون از تکنولوژی های مجذوب کنندهی که به تصویر می کشد خوششان می آید، برخی ها هم به خاطر شوخی های تند وتیزش به دیدنی آن می نشینند. ولی یادمان نرود که وقتی یک اپیزود تازه از آینه سیاه را آغاز می کنیم هیجانی دلچسب وجودمان را فرا می گیرد چون نمی دانیم دقیقا چه چیزی انتظارمان را می کشد. سبک آنتولوژی سریال باعث شده تا هر قسمت اتفاقی تازه باشد و ما را غافلگیر کند.

اتاق 104 سریال آنتولوژی محصول HBO هم رویکرد مشابهی دارد. این سریال معماها و راز و رمزهای مدل آینه سیاه را در خودش دارد، ولی همان را چند پله پیچیده تر و تکان دهنده تر نموده. هر قسمت سریال نیم ساعت است و داستان هر کدام (به نوعی) در یک اتاق به خصوص در هتلی مرموز می گذرد. و این تنها بخش ثابت سریال است چون بقیه مواردش تنوعی دیوانه وار دارد.

برخی قسمت ها به شکل کمدی ابزورد ساخته شده اند، برخی ها سفری احساسی و تمام عیار برای بیننده رقم می زنند، و برخی ها هم داستان های ترسناک پرتعلیق و نفس گیری هستند و حسابی می ترسانند. و همگی حس وحالی عجیب و غیرمتعارف و نامأنوس دارند.

5. درون شماره 9 (Inside No.9)

  • سال آغاز پخش: 2014
  • طراح و خالق اصلی: استیو پمبرتون، ریس شیرسمیت
  • بازیگران: استیو پمبرتون، ریس شیرسمیت، رُزی کاوالیرو
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 8.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100%

موفقیت آینه سیاه باعث شد تا موجی از سریال های مشابه آنتولوژی ساخته شوند و درون شماره 9 یکی از نمونه های واقعا خوب این جریان است. خالقان سریال استیو پمبرتون و ریس شیرسمیت هستند، دو تن از خبره های عرصه آیتم کمدی که با هم ایده ها و موقعیت های خنده دار واقعا خوبی خلق می نمایند.

با اینکه تمرکز اصلی این سریال روی موقعیت های کمدی و خلق شوخی های بامزه است، ولی تغییر لحن های ناگهانی و غافلگیری هایش بی شمارش کاری می نماید که یاد آینه سیاه بیفتید. مثل اتاق 104 (که پیداست از شماره 9 الهام و تأثیر گرفته) در اینجا هم تنها مؤلفه مشابه و نخ تسبیح بین قسمت های گوناگون سریال، این است که تمام داستان ها در اتاق ها یا آپارتمان هایی می گذرند که شماره 9 دارند. به جز این، هیچ چیز ثابت و مشخصی در اپیزودهای سریال جریان ندارد و جهت دیوانه واری را طی می نماید.

کیفیت سریال طی فصل های گوناگون حفظ شده و بر خلاف آینه سیاه که این اواخر کمی افت نموده و به قوت سابق نیست، همچنان سر پا مانده و مخاطبانش را حیرت زده می نماید.

6. قصه هایی از حلقه (Tales from the Loop)

  • سال آغاز پخش: 2020
  • طراح و خالق اصلی: ناتانیل هلپرن
  • بازیگران: دانیل ذوالقدری، ربکا هال، پل اشنایدر
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86%

در برخی اپیزودهای آینه سیاه می دیدیم که زیر تمام وحشت های تکنولوژیک و ماجراهای تکان دهنده حول آینده ای مبهم، انسانیتی تلخ و غم انگیز جریان دارد و معمولا فدای سیر کنترل ناپذیر پیشرفت و تکامل می شد. این سریال محصول آمازون هم مضمون و اتمسفری مشابه این قسمت های آینه سیاه دارد.

داستان در جهانیی موازی می گذرد و ماجرای آزمایشگاهی زیر زمینی به نام حلقه را روایت می نماید که در اوهایو مشغول فعالیت است. با اینکه عناصر علمی - تخیلی نظیر ربات ها و ابزارآلات پیشرفته در سریال حضور دارند، ولی سازندگان و قصه پردازانش از آن ها به اسم یک بستر استفاده نموده اند تا داستانی انسانی و عمیق و صمیمانه روایت نمایند. قصه های از حلقه سراغ مضامینی چون مرگ، کهنسالی و تنهایی رفته و موقعیت هایی تأثیرگذار و به یادماندنی خلق نموده که قطعا از دیدنشان پشیمان نخواهید شد.

برخی از شخصیت های سریال داستان های مهم تر و عظیم تری دارند که روی کل اپیزودها سایه می اندازد، ولی ساختار کلی قصه های از حلقه به گونه ای است که می توانید هر قسمت را مستقل از بقیه دیدن کنید.

7. بارگذاری (Upload)

  • سال آغاز پخش: 2020
  • طراح و خالق اصلی: گرگ دنیلز
  • بازیگران: رابی امل، اندی الو، الگرا ادواردز
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88%

معمولا بحث های زیادی در خصوص اینکه کدام اپیزود از آینه سیاه از بقیه بهتر است در می گیرد، ولی تقریبا همه هم نظرند که اپیزود سن ژونیپرو (San Junipero) از فصل 3 یکی از برترین قسمت های کل سریال به شمار میرود و خیلی ها را شیفته خودش نموده. داستانی عاشقانه که در جهانیی دیجیتالی مخصوص فکر می گذشت، جایی که آدم ها می توانستند فکر و خودآگاهشان را در آن بگذرانند و بعد از مرگشان تا ابد زندگی نمایند و برترین لحظات و خاطراتشان را دوباره بگذرانند.

ایده مرکزی اپیزود سن جونیپرو اساس و پایه سریال بارگذاری ساخته گرگ دنیلز است. در این سریال پسر جوانی را می بینیم که طی یک حادثه رانندگی کشته می گردد، ولی پیش از مرگ فکر خودش را در یک جهانی مجازی آپلود می نماید تا در آن جا به زندگی خودش ادامه دهد. این جهانی مجازی مخصوص فکر ها و خودآگاه هایی است که از بدنشان جدا شده اند و حالا در جامعه ای مجازی زندگی می نمایند. تازه امکان این را هم دارند که با جهانی زنده ها ارتباط برقرار نمایند.

تکنولوژی های باحال و مجذوب کننده و کنجکاوی برانگیز، کمدی سیاه که با آینده شوخی می نماید و مقداری رمز و راز همچی چیزهایی هستند که دیدنی بارگذاری را برای طرفداران آینه سیاه دلچسب می نماید.

8. رؤیاهای الکتریکی (Electric Dreams)

  • سال آغاز پخش: 2017
  • طراح و خالق اصلی: رونالد مور، مایکل دینر
  • بازیگران: برایان کرانستون، آنا پکین، استیو بوشمی، ریچارد مدن
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 72%

اگر علاقه مند داستان های علمی - تخیلی هستید، پس بهتر است سراغ منبع اصلی بروید؛ پدرخوانده ایده ها و ماجراهای علمی - تخیلی یعنی فیلیپ کی. دیک. این نویسنده درجه یک که از آثارش فیلم هایی چون بلید رانر (Blade Runner)، گزارش اقلیت (Minority Report)، یادآوری کامل (Total Recall) و سریالی چون ساکن برج بلند (The Man in the High Castle) اقتباس شده، بیش از 100 داستان کوتاه نوشته که پایه و اساس این مینی سریال محصول آمازون است.

هر کدام از 10 اپیزود این سریال بر اساس داستان کوتاهی نوشته فیلیپ کی. دیک ساخته شده و برای همین طیف گسترده و متنوعی از داستان های علمی-تخیلی را در آن می بینید. از مدل های مملو از تکنولوژی های پیشرفته و ربات ها و ابزارآلات حیرت انگیز گرفته تا آن دست قصه هایی که بیشتر فلسفی هستند و پرسش هایی عمیق و اساسی مطرح می نمایند.

9. شهر عجیب (Weird City)

  • سال آغاز پخش: 2019
  • طراح و خالق اصلی: چارلی سندرز، جوردن پیل
  • بازیگران: دایلان اوبرایان، اد اونیل، لوار برتون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84%

یادتان هست یوتیوب فکر می کرد قرار است سیستم پخش آنلاین و پلتفرم محبوب بعدی باشد و از کاربرانش دعوت کرد تا اکانت پیشرفته اش را خریداری نمایند؟ خود این قضیه شبیه یکی از اپیزودهای آینه سیاه بود ولی گویا یکی از ساخته هایشان در دوران کوتاهی که برای ساخت سریال هزینه کردند، بد از آب در نیامده.

شهر عجیب یکجورهایی کپی آینه سیاه است ولی ایده های تازه خودش را هم دارد. سازندگان سریال چارلی سندرز و جوردن پیل هستند که به خاطر ساختن آیتم های کمدی کی و پیل (Key & Peele) معروف شدند. اگر آیتم های کمدی و علمی-تخیلی آن ها را دیده باشید حدودا دستتان می آید که با چه سریالی طرف هستید.

این آنتولوژی شش قسمتی در شهری به نام شهر عجیب می گذرد که به دو بخش ثروتمندان و فقرا تقسیم شده است. هر قسمت داستان مجزای خودش را روایت می نماید که پر است از موقعیت های خنده دار و شوخی های بامزه.

10. وست ورلد (Westworld)

  • سال آغاز پخش: 2016
  • طراح و خالق اصلی: جاناتان نولان، لیسا جوی
  • بازیگران: ایون ریچل وود، آنتونی هاپکینز، اد هریس، جفری رایت، تندی نیوتون
  • امتیاز کاربران IMDb به سریال: 8.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 81%

یکی از مضامین تکرارشونده و اساسی آینه سیاه، ترس جامعه از پیشرفت های لجام گسیخته و مهارنشدنی تکنولوژی است، به ویژه تأثیری که این قضیه روی زندگی بشر می گذارد. سریال وست ورلد محصول HBO هم در کنار پرداختن به مسائل دیگر، روی این ترس و وحشت هم دست گذاشته و با نگاهی متفاوت سراغ آن رفته.

داستان در آینده می گذرد و در آن می بینیم که بشر به تکنولوژی فوق العاده ای دست یافته و حالا می تواند ربات هایی خلق کند که با انسان مو نمی زنند. ربات هایی که فکر و تا حدی اراده دارند و حتی روحیه انقلابی گری و شوریدن علیه اربابان درون برخی هایشان نهادینه شده. خالق این جهان دکتر رابرت فورد (با بازی درخشان و خیره نماینده آنتونی هاپکینز) است که نقشه های مرموز و پیچیده ای در سرش دارد.

فورد که انگار از انسان ها سرخورده شده و آینده برای بشر نمی بیند، تمرکز و زندگی و عمرش را صرف این نموده تا ربات های مخلوقش راه و رسم زندگی مستقل و آزادانه را بیاموزند و خودشان را از قید و بند آدم ها برهانند. البته که هیچ چیز به این سادگی ها نیست و جهتی پر فراز و نشیب و خطرناک پیش روی همه قرار گرفته.

وست ورلد ایده های مجذوب کننده و پیچش های داستانی بی شماری دارد و برای طرفداران آینه سیاه و هر کسی که علاقه مند به داستان ها و فیلم ها و سریال های علمی-تخیلی است عاشق آن می گردد. البته فصل اول سریال به نقطه اوجی از کیفیت و مهارت و قصه پردازی رسید که دو فصل بعدیش هرچقدر کوشش کرد نتوانست به آن برسد. باید منتظر ماند و دید در ادامه چه برنامه ای برایش دارند ولی تا اینجای کار اگر فقط همان فصل اول را هم دیدن کنید و آن را به اسم یک مینی سریال یک فصلی در نظر بگیرید، تجربه هیجان انگیز و بی نظیری برایتان خواهد بود.

منبع: tvguide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1703

به "10 سریال واقعا مجذوب کننده که طرفداران آینه سیاه باید ببینند" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 سریال واقعا مجذوب کننده که طرفداران آینه سیاه باید ببینند" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 سریال واقعا مجذوب کننده که طرفداران آینه سیاه باید ببینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید