هشدار دیزنی به تماشاگران: این برنامه حاوی تصاویر بدرفتاری با مردم یا فرهنگ هاست

به گزارش گفتمان برتر، برچسب جدید قبل از نمایش انیمیشین هایی مانند دامبو، روی صفحه نمایش ظاهر شده و به مخاطب اعلام می نماید که این انمیشین دارای مفاهیم نژادپرستانه است.

هشدار دیزنی به تماشاگران: این برنامه حاوی تصاویر بدرفتاری با مردم یا فرهنگ هاست

کمپانی انیمیشن و فیلم سازی دیزنی در خصوص نژادپرستانه بودن بعضی از آثار قدیمی خود به مشترکانش هشدار می دهد.

به گزارش خبرنگاران، این کمپانی در سرویس نمایش ویدئویی خود موسوم به دیزنی پلاس با هشدار نژادپرستانه بودن بعضی از مفاهیم و تصاویر خود را به اطلاع مشترکان می رساند. دیزنی پلاس شبکه نمایش خانگی انحصاری شرکت دیزنی و سرویسی مانند فیلیمو یا نماوا محسوب می گردد.

این شرکت با برچسب جدید خود در خصوص مفاهیم نژادپرستی یا رفتارهای نامناسب در بعضی از انیمیشن های قدیمی به کاربرانش هشدار می دهد.

برچسب جدید قبل از نمایش انیمیشین هایی مانند پیتر پَن، دامبو، فانتازیا و بانو و ولگرد به مدت 10 ثانیه روی صفحه نمایش ظاهر شده و به مخاطب اعلام می نماید که این انمیشین یا کارتون دارای مفاهیم نژادپرستانه یا نامناسب است.

انیمیشن بانو و ولگرد به دلیل نمایش کاراکتر دو گربه با کلیشه های ضدآسیایی مورد انتقاد نهاده شد

در سال گذشته این شبکه پخش نماینده آثار کمپانی دیزنی، پیغام هشدار خود را کوتاه و با حروف ریز روی بعضی از انیمیشن هایش قرار داد، اما نسخه ارتقا یافته پیغام هشدار به شکلی جدیدتر عرضه می گردد تا توجه مخاطبان را جلب کند.

اگر مشترک سرویس دیزنی پلاس روی فیلمی با محتوای نژادپرستانه کلیک کند، قبل از تماشای انیمیشن به مدت 10 ثانیه شاهد پیغام دیزنی خواهد بود.

در برچسب جدید دیزنی پلاس می خوانیم:

این برنامه حاوی تصاویر یا بدرفتاری با مردم یا فرهنگ هاست.

این کلیشه ها در زمان ساخت اشتباه بوده اند و هنوز هم اشتباه هستند. ما به جای حذف تصاویر یا آثار، زیان بخشی آنها را می پذیریم، از آنها می آموزیم و برای خلق آینده ای فراگیر در کنار هم گفت و گو خواهیم کرد.

دیزنی متعهد به خلق داستان هایی الهام بخش و آرمان گرایانه برای بازتاب تنوع غنی و ارزشمند تجربیات بشری در سراسر دنیا است.

کارتون پیتر پن به دلیل اهانت به بومیان اصلی آمریکا مورد انتقاد نهاده شد

بی بی سی در این باره نوشت: یکی دیگر از فیلم های دیزنی که این پیغام روی آنها قرار می گیرد، گربه های اشرافی محصول سال 1970 است. در این فیلم یک گربه با صورت زرد با چاپ استیک (چوب مخصوص غذاخوری در شرق آسیا) پیانو می نوازد.

در انیمیشن پیتر پن محصول سال 1953 نیز بومیان آمریکا با کلمه اهانت آمیز و نژادپرستانه رد اسکین یا سرخ پوست خطاب می شوند. در این فیلم پیتر و پسران گم شده با سرپوش پردار مخصوص سرخ پوستان می رقصند. دیزنی می گوید نمایش این تصاویر نوعی از تمسخر و تصرف فرهنگ بومیان آمریکا است. موسیقی چه چیزی یک مرد قرمز را قرمز می نماید نیز نژادپرستانه توصیف شده است. این موسیقی بعدها به چه چیزی مرد شجاع را شجاع می نماید تغییر نام داد.

این هشدار روی فیلم بانو و ولگرد که حاوی چندین مورد نژادپرستانه و کلیشه های نامناسب فرهنگی است، نیز قرار داده شده است. در این انیمیشن دو گربه کلیشه های ضدآسیایی را نشان می دهند.

در انیمیشن دامبو محصول سال 1968 گروهی از کلاغ ها که برای پرواز به دامبو یاری می نمایند، صدا و لهجه ای شبیه صداهای مرسوم و کلیشه ای سیاه پوستان دارند. نام رهبر کلاغ ها نیز جیم کرو است. جیم کرو نام قوانین نژادپرستانه و جدانماینده سیاهان و سفیدان بین سال های 1876 تا 1965 در جنوب آمریکاست. کلیف ادواردز یک هنرپیشه سفید پوست به جای این شخصیت کارتونی صداپیشگی نموده است.

بسیاری شخصیت کینگ لویی گوریل انیمیشن کتاب جنگل را نماد آفریقایی-آمریکایی ها می دانند

انیمیشن کتاب جنگل ساخته سال 1968 نیز به دلیل نمایش کینگ لویی به عنوان یک گوریل با مهارت های زبانی ضعیف و با شخصیتی تنبل مورد انتقادهای فراوان نهاده شده است. بسیاری این میمون را نماد آفریقایی-آمریکایی ها می دانند.

انیمیشن آواز جنوب ساخته سال 1946 هرگز به دلیل نمایش مفاهیم نژادپرستانه اجازه نمایش در شبکه ویدئویی دیزنی پلاس یا انتشار روی دی وی دی در آمریکا را نیافت. این کارتون نشان می دهد که بردگان آمریکایی از زندگی در مزارع پنبه شادمان بودند.

در هشدار شرکت دیزنی آمده است: در حالیکه که این کارتون و انیمیشن ها نمایانگر جامعه امروز نیستند، به همان شکل اولیه ارائه خواهند شد. در این غیر این صورت ادعا خواهد شد که چنین تعصباتی هرگز وجود نداشته اند.

در انیمیشن دامبو نام رهبر کلاغ ها نیز جیم کرو است. جیم کرو نام قوانین نژادپرستانه و جدانماینده سیاهان و سفیدان بین سال های 1876 تا 1965 در جنوب آمریکاست

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1190

به "هشدار دیزنی به تماشاگران: این برنامه حاوی تصاویر بدرفتاری با مردم یا فرهنگ هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دیزنی به تماشاگران: این برنامه حاوی تصاویر بدرفتاری با مردم یا فرهنگ هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید