موزه آبگینه و سفالینه ، مجموعه ارزشمند سفالینه های ایران

به گزارش گفتمان برتر، موزه آبگینه و سفالینه ایران، موزه تخصصی شیشه و سفال است. ساختمان موزه متعلق به اواخر سده سیزدهم شمسی است که به دستور احمد قوام (قوام السلطنه، از نخست وزیران ایران) ساخته شده و تا سال 1330 محل سکونت و دفتر کار وی بوده سپس به ترتیب در اختیار سفارت مصر و بانک بازرگانی قرار گرفته است. در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی به منظور آماده سازی و تغییر بنا به موزه شروع شد که در سال 1359 افتتاح شد، تزیینات زیبای ساختمان شامل آجرکاری نمای بیرونی، گچ بری، آیینه کاری و منبت کاری در داخل می باشد، سبک بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. آثار عرضه شده در موزه آبگینه و سفالینه تهران شامل سه مجموعه: سفال، شیشه و بلور است که در شش تالار و دو سرسرا به نمایش درآمده است. پس با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید برای سفری مجازی به موزه زیبای آبگینه و سفالینه....

موزه آبگینه و سفالینه ، مجموعه ارزشمند سفالینه های ایران

آبگینه

آبگینه و شیشه های به نمایش درآمده از هزاره اول و دوم پیش از میلاد تا دوره معاصر ایران را در برمی گیرد و تعدادی از این آثار نیز مربوط به نمونه هایی از کشورهای دیگر است که به معرفی تکنیک های استفاده شده برای ساخت شیشه از جمله قالب شنی، تراشیدن یا ساییدن، هزار گل، فشردن در قالب، دمیدن در قالب و دمیدن آزاد است و همراه با این آثار نحوه تزیینات روی شیشه مانند تزیینات قالبی، تراش، مهرزده (استامپی) نقوش افزوده و نقاشی روی شیشه معرفی شده اند. تمام این آثار ارزشمند در موزه آبگینه و سفالینه تهران به نمایش درآمده است.

سفال

مجموعه سفالینه های عرضه شده سیر تحول ساخت، فن آوری و تزیینات و مراکز عمده سفال سازی پیش از تاریخ تا دوره معاصر را معرفی می کند که شامل ظروف سفالی ساده پیش از تاریخ، سفال های لعابدار یک رنگ، لعاب شیشه ای، لعاب پاشیده، زرین فام و هم چنین تزیینات روی اشیا که از نقش های ساده هندسی، گیاهی، حیوانی و نقش های افزوده، کنده، قالبی و مشبک، نقاشی های زیر لعاب روی لعاب با موضوعات اسطوره ای و حماسی، ادبی و ضرب المثل ها و اشعاری با خطوط زیبا و متنوع به نگارش درآمده، زینت بخش اشیا شده اند. از مراکز عمده سفال سازی در ایران می توان از کاشان، ری، قزوین، گرگان و نیشابور نام برد.

بلور

از اواخر سده پانزدهم میلادی شیشه گرهای ونیزی ساخت نوعی شیشه شفاف بی رنگ را آغاز کردند که به علت شباهتش به سنگ کریستال به کریستال معروف شد، در پی آن ها شیشه گران منطقه بوهم در چک و اسلواکی از اوایل سده هفدهم میلادی فراوری ظروفی با کیفیت مرغوب را آغاز کردند که در سده هجدهم و نوزدهم به صادرات آن پرداختند، از آثار به نمایش در آمده در موزه ظروف شیشه ای با تراش عمیق همراه با نقاشی در انواع دو پوست و سه پوست است که در سرسرای طبقه همکف نمونه هایی از کریستال های شفاف و رنگارنگ به نمایش گذاشته شده اند.

کتابخانه

کتابخانه موزه زیبای آبگینه و سفالینه با 4000 جلد کتاب فارسی و لاتین در زمینه تاریخ، باستان شناسی و هنر می باشد که اماده ارائه خدمت به پژوهشگران است.

نمایشگاه موقت

به منظور نمایش آثار هنرمندان معاصر نمایشگاهی در موزه آبگینه و سفالینه ایران برای همکاری و معرفی آثار سفالین و شیشه معاصر اختصاص یافته است.

کلاس های آموزشی

کلاس های آموزشی به منظور ترویج هنر تراش شیشه، سفال گری و طراحی و نقاشی به صورت ترمی هنرجو می پذیرد.

ساعات کار موزه

شش ماهه اول 9 صبح تا 6 بعدازظهر

شش ماهه دوم 9 صبح تا 5 بعدازظهر

تمام ایام هفته به جز دوشنبه ها

اطلاعات و دسترسی

آدرس: خیابان جمهوری اسلامی، خیابان سی تیر، پلاک 75

تلفن: 4-6708153

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2115

به "موزه آبگینه و سفالینه ، مجموعه ارزشمند سفالینه های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آبگینه و سفالینه ، مجموعه ارزشمند سفالینه های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید