معرفی مودم 5G فضای باز نوکیا 5G14، B FastMile

به گزارش گفتمان برتر، در هفته های گذشته، بعضی از فروشندگان محصولات شبکه، مودم بیرونی و فضای باز (Outdoor) نوکیا را تبلیغ می نمایند و خیلی هم روی کیفیت ساخت این مودم مانور می دهند.

معرفی مودم 5G فضای باز نوکیا 5G14، B FastMile

اگر شما نیز مانند من کنجکاو هستید که این مودم چیست و چه مشخصاتی دارد و از همه مهمتر آیا ارزش خرید دارد یا نه، تا پایانی این نوشتار با ما همراه باشید.

معرفی مودم 5G فضای باز نوکیا

جدا از تاریخچه افسانه ای شرکت نوکیا در بازار موبایل، عاشقان مودم، نوکیا را به 2 مدل معروف از مودم های 5G این شرکت یعنی و می شناسند.

این دو مودم با اینکه از کیفیت ساخت عالی نوکیا و بعلاوه سخت افزار بسیار قوی بهره می برند، در بازار ایران به علت امکانات کم نر م افزاری به خصوص نبود قفل باند و دکل که در ایران ضروری هستند، با استقبال زیاد کاربران روبرو نشده اند.

اما آیا مودم 5G اوت دور نوکیا که تازه به بازار ایران راه پیدا نموده است هم مسائل سابق را دارد؟ در این مطلب جواب این سوال و سوال های فنی دیگر درباره نوکیا 5G14-B FastMile را خواهیم داد و در پایان پاسخی خواهیم یافت در خصوص ارزش خرید این مودم.

مشخصات فنی مودم نوکیا 5G14-B FastMile

نوکیا 5G14-B FastMile مودم خیلی جدیدی نیست و در سال 2021 معرفی شده است که حالا سر از بازار ایران درآورده است.

همان طور که گفتیم؛ مودم نوکیا 5G14-B FastMile یک مودم بیرونی است و با توجه به که دارد؛ می تواند به راحتی در خارج از ساختمان نصب گردد و یکی از بزرگ ترین مسائل اینترنت 4G و 5G در ایران یعنی ضعف آنتن دهی را رفع نماید. البته امکان استفاده داخلی از این مودم نیز وجود دارد.

رابط اتصال خارجی این مودم برای پیچ کردن به دیوار یا چسباندن به شیشه مناسب است و قابلیت نصب روی میله را ندارد.

مانند بیشتر مودم های بیرونی، مودم 5G14-B FastMile نیز به یک روتر برای پخش اینترنت دریافتی به وسیله مودم دارد که در نسخه استاندارد این مودم که به وسیله نوکیا عرضه شده است، روتر در بسته بندی قرار ندارد ولی مثل اینکه نسخه ای که در ایران هست با روتر به فروش می رود.

برای مقایسه مثلا اگر در داخل نصب گردد احتیاج به روتر ندارد که یک مزیت بسیار جدی برای مودم هواوی است.

رابط بین مودم و روتر نیز یک POE باکیفیت است که در بسته بندی مودم واقع شده است.

نوکیا در اروپا در کنار این مودم روتر Nokia Beacon 2 را به قیمت 75 یورو پیشنهاد می نماید که از نوع وای فای 6 است.

روتر Nokia Beacon 2

تراشه و سرعت دانلود مودم 5G فضای باز نوکیا

مودم 5G14-B FastMile از یک پردازنده مدیاتک مدل T750 قدرت می گیرد که قبلا این پردازنده را در و دیده بودیم که پردازنده خوبی است.

نوکیا میزان رم و رام این دستگاه را اعلام ننموده است.

مودم 5G14-B FastMile در 5G حدبیشتر سرعت دانلود 3.7 گیگابیت و آپلود 1 گیگابیت برثانیه را پشتیبانی می نماید. دریافت چنین سرعت هایی به روتری که به این مودم متصل می کنید هم وابسته خواهد بود.

در دانلود و آپلود 4G، این مودم به ترتیب از رده CAT 19 و CAT 18 است و 1600 مگابیت دانلود و 200 مگابیت آپلود را پشتیبانی می نماید.

این مودم از مجموعه آنتن هایی به قدرت 9dBi بهره می برد که در آرایشی آرایه ای و با پوشش 180 درجه قرار گرفته اند که در مقایسه با مودم N5368 هواوی که آنتن های 360 درجه دارد؛ یک ضعف به شمار میرود.

یکی دیگر از ضعف های این مودم پورت لن این مودم است که فقط تا 1000 مگابیت را پشتیبانی می نماید و از آنجایی که این پورت لن برای اتصال به روتر لازم است، عملا امکان رسیدن به سرعتی بالاتر از 1000 مگابیت ممکن نخواهد بود.

باندهای فرکانسی مودم 5G فضای باز نوکیا 5G14-B FastMile

مودم های نوکیا معمولا به لحاظ باندهای فرکانسی در شرایط خوبی قرار دارند و مودم 5G14-B FastMile نیز از این قضیه مستثنا نیست.

این مودم در 5G باند N78 مورد احتیاج ایران را دارد و کاملا مناسب است. فهرست باندهای نسل پنجم این مودم را در زیر می توانید مشاهد فرمایید.

FDD: n1, n3, n5, n7, n8, n20, n28

TDD: n38, n40, n41, n78

در 4G هم این مودم فول باند است و نگران TD-LTE ایران نیز نباشید؛ چون این مودم پشتیبانی می نماید.

FDD: B1, B3, B5, B7, B8, B20, B28, B32

TDD: B38, B40, B41, B42, B43

در نهایت باید گفت که این مودم به لحاظ باند فرکانسی کاملا برای ایران مناسب است.

آیا ضعف های نرم افزاری مودم های نوکیا در 5G14-B FastMile هم وجود دارد؟

سایت شبکه چی مستقلا این مودم را آنالیز ننموده است و نمی توانیم کاملا از امکانات و ضعف های این مودم صحبت کنیم. ولی بر اساس ویدئوهای یوتیوب و بعلاوه فروشندگان ایرانی، باید بگوییم که بله مسائل نرم افزاری هنوز هم وجود دارند.

البته شاید امکاناتی مانند قفل دکل و باند فرکانسی هیچوقت دغدغه کاربران اروپایی و کشورهای پیشرفته نباشد، اما در ایران و با وضع عجیب اینترنت این امکانات که در رقبای مودم 5G14-B FastMile وجود دارند؛ لازم است.

البته این را هم بگویم که شاید بزودی بعضی از این مودم های نوکیا با رمز سوپرادمین وارد گردد که امکانات نر م افزاری بیشتری داشته باشد. اما در پنل فعلی امکانات قابل مقایسه با رقیبان این مودم از برندهای هواوی و ZTE نیست.

اما اگر کاربر حرفه ای شبکه نیستید و مودم را فقط یک بار تنظیم می کنید، این مودم کاملا مناسب شما است. علاوه بر رابط تحت وب با گرافیک خوب، نوکیا نرم افزار بسیار خوبی را برای گوشی های موبایل اندروید و iOS دارد که کار نظارت بر تنظیمات مودم را بسیار آسان می نماید.

آیا مودم 5G14-B FastMile ارزش خرید دارد؟

می گویند آنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند.

اگر بخواهیم به این نقل معروف عمل کنیم باید بگویم که خیر مودم 5G14-B FastMile در برابر رقبای خود ارزش خرید ندارد.

به قیمت اعلامی فروشنده ها برای 5G14-B FastMile اشاره نمی کنیم.

همین قدر بدانید که با قیمت مودم نوکیا 5G14-B FastMile می توانید مودم هواوی N5368 MAX را بخرید که توصیه همیشگی ما در شبکه چی و بعلاوه توصیه همه اهل فن است.

بزودی در مطلبی کامل در شبکه چی تمام مودم های بیرونی بازار ایران را آنالیز می کنیم.

فعلا باید بگویم که مودم هواوی، علاوه بر کیفیت ساخت بسیار بالا، دارای آنتن دهی 360 درجه افسانه ای، پنل تنظیمات حرفه ای و بعلاوه امکان استفاده از آن بدون روتر است که ارزش خریدش را بیش از پیش می نماید.

بنابراین بنده صادقانه بگویم که مودم 5G14-B FastMile را برای خرید توصیه نمی کنم اما در نهایت صلاح مملکت خویش، خسروان دانند.

نظر شما چیست؟ آیا مودم 5G14-B FastMile را دارای ارزش خرید می دانید؟ بنظر شما برترین مودم بیرونی حال حاضر ایران چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2228

به "معرفی مودم 5G فضای باز نوکیا 5G14، B FastMile" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مودم 5G فضای باز نوکیا 5G14، B FastMile"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید