مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد

به گزارش گفتمان برتر، بررسی و ثبت خوراک های سنتی زرتشتیان استان یزد که هر یک در این فرهنگ، مجموعه ای از ارزش ها، باورها و نگرش ها را در قالب آیین های متفاوت در برمی گیرد در قالب طرح پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی انجام شد.

مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم پهلوان شریف کارشناس و مجری طرح مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد دوشنبه 22 اردیبهشت 99 با اعلام این خبر گفت: یکی از مهم ترین عناصر فرهنگی در میان اقوام و اجتماعات مختلف، خوراک و آیین های مربوط به آن است.

او اضافه کرد: خوراک هایی که طبخ می شود، طرز تهیه، کاربرد و چگونگی استفاده در میان اقوام مختلف شکل متفاوتی به خود می گیرد.

پهلوان با بیان اینکه زرتشتیان یکی از قدیمی ترین ادیان نظام یافته و اقوام ساکن در کشور ایران هستند که در گستره فرهنگ خود آیین های بسیاری را به نمایش می گذارند، گفت: زرتشتیانی که امروز ساکن شهر تهران هستند، مهاجرینی را تشکیل می دهند که اکثریت از دو شهر یزد و کرمان کوچ کرده اند.

او شرح داد: در این پژوهش محقق به مطالعه، بررسی و ثبت خوراک های سنتی زرتشتیان در استان یزد می پردازد که شامل خوراک هایی است که در زمان و مکان های خاص طبخ می شود و هر یک در فرهنگ زرتشتی مجموعه ای از ارزش ها، باورها و نگرش ها را در قالب آیین های متفاوت در بر می گیرد.

کارشناس و مجری طرح مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان یزد گفت: خوراک های سنتی زرتشتیان در استان یزد، یک پژوهش مردم شناسی است که برای شناخت و بررسی موضوع، از روش مطالعات مردم شناسی چون مطالعه اسنادی، کتابخانه ای، میدانی و تکنیک های مشاهده مستقیم، مشاهده مشارکت آمیز و مصاحبه عمیق با مطلعین زرتشتی که ساکن استان یزد هستند و سایر مطلعین زرتشتی در این حوزه بهره خواهد برد.

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی نیز درباره این طرح گفت: یکی از حوزه های مهم پژوهش های پژوهشکده مردم شناسی فرهنگ غذا در ایران است.

او با اشاره به برگزاری همایش خوراک و فرهنگ توسط این پژوهشکده در سال 1384 و انتشار چند کتاب در این حوزه همچون غذا در آیینه فرهنگ و خوراک اضافه کرد: یکی از خروجی های مطالعات مردم شناسی غذا در ایران، اطلس مردم نگاری سرزمین است.

حسن زاده با مهم خواندن مسئله تغذیه و الگوهای متنوع آن در سطح جهان شرح داد: فراموش کردن الگوهای غذاهای بومی و اصیل هر کشور یعنی نابود شدن بخش مهمی از دستاوردهای فرهنگی آن کشور که در سالیان طولانی برای شکل گیری آن تلاش شده است.

او یکی از مهم ترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در حال انجام است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 948

به "مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه انسان شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید