مصالح ساختمانی در پاییز چقدر گران تر شد؟

به گزارش گفتمان برتر، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران قیمت نهاده های ساختمانی در پاییز 1401 نسبت به فصل مشابه سال گذشته 31/6 افزایش داشته است. این مساله عاملی برای افزایش قیمت تمام شده واحد های مسکونی محسوب می گردد.

مصالح ساختمانی در پاییز چقدر گران تر شد؟

به گزارش تجارت نیوز، تورم در چند سال گذشته اثری منفی بر تمام بازار ها داشته است و بازار مسکن نیز در این بین مستثنی نیست. قیمت این کالای مالی روز به روز در حال افزایش است و شرایط کلی آن هر ماه نسبت ماه گذشته در شرایط بحرانی تری قرار می گیرد.

رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز از سویی با کاهش سود، تمایل انبوه سازان را برای ساخت و ساز کاهش داده و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت تمام شده واحد های مسکونی شده است.

اما بر اساس آخرین داده های مرکز آمار ایران شرایط تورم مصالح ساختمانی چه تغییری نموده است؟

تورم نهاده های ساختمانی در پاییز 1401

داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد شاخص قیمت نهاده های ساختمانی مسکن در پاییز 1401 و در شهر تهران هزار و 561 ثبت شده است. این اندازه نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان 1401، 4/6 درصد نسبت به پاییز سال گذشته 31/6 و نسبت به 12 ماه منتهی به پاییز امسال (سالانه) 34/7 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که تورم نهاده های ساختمانی در تابستان 1401 نیز نسبت به فصل قبل از خود 3/4 درصد کاهش داشته است.

در پاییز امسال در بین گروه های اجرایی بیشترین تورم نقطه به نقطه با 63/9 درصد متعلق به گروه اجرایی شیشه و کمترین تورم نقطه به نقطه نیز با 15/2 درصد مربوط به گروه اجرایی آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است.

تاثیر تورم بر قیمت مسکن

تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان دهنده ثبت بالاترین تورم ماهانه مسکن در دی ماه از ابتدای سال تا کنون است. این گزارش نشان می دهد میانه قیمت مسکن در شهر تهران به حدود 54 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. این رقم بیشترین اندازهی است که بازار معاملات مسکن در تاریخ ایران دیده است.

همان طور که اشاره شد مصالح ساختمانی نیز در پاییز امسال با افزایش همراه بوده، تا جایی که گروه شیشه حدود 64 درصد رشد داشته است.

اگر تورم عمومی و انتظارات ناشی از آن کنترل نشود، در ادامه تورم مسکن و نهاده های ساختمانی نیز به رشد خود ادامه می دهد و در نتیجه سال آینده اقتصاد ایران با صعود قیمتی بیشتری در حوزه مسکن روبرو است. این عامل فعالیت سوداگرانه را افزایش خواهد داد و مردم را هر چه بیشتر از آرزوی خانه دار دور می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2129

به "مصالح ساختمانی در پاییز چقدر گران تر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصالح ساختمانی در پاییز چقدر گران تر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید