راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه ورا در خانه

به گزارش گفتمان برتر، آلوئه ورا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در فضای داخلی خانه یا حتی در فضای باز پرورش داده می گردد و به خاطر ژلی که داخل برگ های آن وجود دارد و تسکین دهنده پوست است، شهرت پیدا نموده است. البته پوست عده ای از افراد با این ژل تحریک می گردد. برای آشنایی بیشتر با این گیاه و شیوه پرورش و نگهداری آلوئه ورا، با خبرنگاران مگ همراه باشید.

راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه ورا در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گیاه آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا یکی از گیاهان رایج آپارتمانی است که بیش از 300 نوع مختلف دارد. نام علمی رایج ترین نوع آن که به خانه ها راه پیدا نموده، Aloe barbadensis miller است. این گیاه برگ های ضخیم و آب دار دارد که داخل آن پر از ماده ای ژله ای است. برگ ها از پای گیاه در گلدان رشد می نمایند و دارای لبه های ناهموار و تیغ های انعطاف پذیر هستند. این گیاه رشد نسبتا سریعی دارد و رسیدن به اندازه کامل آن، 3 تا 4 سال طول می کشد.

گل های آن روی ساقه های بلند گیاه می رویند و معمولا به رنگ زرد، قرمز یا نارنجی دیده می شوند. گیاه های جوان آلوئه ورا معمولا گل نمی دهند و آلوئه ورایی که به شکل گیاه آپارتمانی نگهداری می گردد، سال های طول می کشد که ساقه ای گل دهنده بدهد.

جدول معرفی گیاه آلوئه ورا

نام علمیAloe barbadensis miller
نام های رایجآلوئه ورا
نوع گیاهساکولنت
اندازه گیاه بعد از رشد کامل30 تا 60 سانتی متر
احتیاج به نور آفتابنور غیرمستقیم افتاب
نوع خاکشنی
pH خاک7 تا 8.5
زمان گل دهیتابستان
رنگ گلزرد، قرمز، نارنجی
منطقه بومیآفریقا، ماداگاسکار و شبه جزیره عربستان
مسموم نمایندگیکمی سمی برای انسان، سمی برای دام و حیوانات خانگی

پرورش و نگهداری آلوئه ورا

از آنجایی که آلوئه ورا به خاک شنی و دارای سنگ ریزه احتیاج دارد، وقتی بیرون از خانه کاشته می گردد بهتر است همراه با ساکولنت هایی باشد که احتیاجهای مشابهی دارند. برای اینکه آن را در گلدان بکارید، بهتر است که در مرکز گلدان باشد و به تنهایی کاشته گردد. آلوئه ورا در گلدانی که در پاسیوها و بالکن ها قرار داده شده باشد، رشد خوبی دارد.

گل دهی آلوئه ورا در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می افتد. البته این گیاه برای گل دادن باید به بیشترین رشد خود رسیده باشد و اگر برگ های آن را بچینید ممکن است هر سال گل ندهد.

نور

آلوئه ورا را جایی نگهداری کنید که نور زیاد و آفتاب غیرمستقیم دارد. آفتاب مستقیم می تواند برگ های ترد گیاه را بسوزاند.

خاک

خاک این گیاه باید به خوبی زهکشی شده باشد. در زیستگاه طبیعی اش، این گیاه معمولا در مناطق شیب دار رشد می نماید؛ یعنی جایی که آب در آن باقی نمی ماند. برای اطمینان از اینکه خاک مناسبی دارد می توانید از خاک های مخصوص کاکتوس بهره ببرید یا پرلیت و ماسه را با هم مخلوط کنید.

آب

آلوئه ورا خشکی را تحمل می نماید ولی بهتر است که آن را مرتب آب بدهید. بین هر بار آب دادن باید اجازه دهید که خاک گلدان کاملا خشک گردد. اگر این گیاه برای مدت طولانی بدون آب بماند، برگ های آن چروک و خشک می گردد. البته برگ ها بعد از آب دهی دوباره تازه می شوند. اما استرس های زیاد مثلا خشکی بیش از حد یا آب دادن زیاد می تواند باعث زرد شدن و افتادن برگ ها گردد.

اگر گیاه را در فضای باز می کارید، در فصل بارندگی لازم نیست به آن آب بدهید. بیشتر گیاهان آلوئه ورا در زمستان به خواب زمستانی می فرایند و احتیاجی به آبیاری ندارند اگر در فصل بارانی به اندازه کافی آب دریافت نموده باشند.

دمای هوا و رطوبت

آلوئه ورا در دمای بین 12 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد. در پرورش و نگهداری آلوئه ورا به این نکته توجه کنید که این گیاه یخبندان را تحمل نمی نماید.

کود

این گیاه احتیاجی به کود زیاد ندارد. کود دادن یک بار در سال در فصل بهار، برای این گیاه کافی است.

آیا آلوئه ورا سمی است؟

استفاده از آلوئه ورا به شکل موضعی برای انسان خطری ندارد البته برخی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند. خوردن برگ این گیاه برای انسان، حیوانات خانگی و دام، مسموم نماینده است.

نشانه های مسمومیت

افرادی که دچار مسمومیت با این گیاه می شوند ممکن است ناراحتی معده یا در شرایط حاد، نارسایی کلیه را تجربه نمایند. در حیوانات خانگی یا دام، ناراحتی معده، بی حالی و اسهال ایجاد می گردد. بلافاصله با پزشک یا دامپزشک تماس بگیرید تا تصمیم بگیرد که چه اقداماتی را باید انجام دهد.

انواع گیاه آلوئه ورا

Aloe polyphylla

این مدل برگ های تخم مرغی شکل دارد. برگ های سبز آن دارای حاشیه بنفش رنگ است.

Aloe aculeata

این مدل دارای برگ های تیغ دار با ته رنگ لیمویی است.

Aloe ciliaris

این مدل با نام آلوئه ورای فراینده شناخته می گردد و دارای گل های لوله ای به رنگ نارنجی روشن است.

Aloe brevifolia

برگ های این گیاه کوتاه و گرد است و رنگ آن مایل به آبی است. در نور آفتاب طلایی یا سرخ رنگ می گردد.

هرس کردن

اگر نوک برگ های بیرونی گیاه آلوئه ورا مایل به قهوه ای شده اند وقت هرس است. با استفاده از قیچی های باغبانی، می توانید ناحیه آسیب دیده برگ را برش دهید یا کل برگ را نزدیک به پایه گیاه قطع کنید. این کار، رشد برگ های جدید را تشویق می نماید. هرگز برگ های مرکز گیاه را هرس نکنید.

تکثیر آلوئه ورا

آلوئه ورا به وسیله بذر تکثیر می گردد اما جدا کردن و در گلدان گذاشتن بخش هایی از گیاه که در پایه گیاه ایجاد می شوند آسان تر است. یک شاخه را جدا کنید و مطمئن شوید که ریشه دارد و شاخه ها را جداگانه بکارید.

تعویض گلدان

آلوئه ورا دارای یک سیستم ریشه ای نسبتا کم عمق است که دوست دارد در نزدیکی سطح گسترش یابد. همانطور که گیاه رشد می نماید و احتیاج به بازسازی دارد، به جای گلدان عمیق تر برای پرورش و نگهداری آلوئه ورا گلدان های گسترده تر را انتخاب کنید.

گذر از فصل زمستان

آلوئه ورا نمی تواند سرما را تحمل کند و اگر در آب و هوای سردتری زندگی می کنید، باید در گلخانه نگهداری گردد یا برای زمستان به داخل خانه ببرید. اگر سرمای غیرمنتظره رخ داد، گیاهان آلوئه ورا با ملحفه یا پتو بپوشانید تا گرم گردد.

آفات و بیماری های شایع

آلوئه ورا شپشک آردی (Mealybugs)، شپشک (Scales) و هیره ها (Mites) را به خود جذب می نماید. بعد از اینکه گیاه را آب پاشیدید، با پارچه های نرم شپشک آردی را از روی آن پاک کنید. برای شپش ، مخلوطی از یک قاشق غذاخوری صابون حشره کش و یک فنجان الکل ایزوپروپیل مخلوط شده با یک فنجان آب به گیاه بزنید. این محلول را به مدت 14 روز هر سه روز یک بار روی شپشک ها بپاشید. برای هیره ها، بافت آلوده را بیرون بیاورید تا این گیاه و سایر گیاهان اطراف در امان بمانند.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1549

به "راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه ورا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه ورا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید