خودروسازی در بورس چه سودها و زیان هایی برای خودروسازان دارد؟

به گزارش گفتمان برتر، خودروسازی در بورس در حقیقت طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو است. این طرح همچنان بین صحن مجلس و کمیسیون صنایع در رفت و آمد است و هنوز تکلیف آن معین نشده است.

خودروسازی در بورس چه سودها و زیان هایی برای خودروسازان دارد؟

خبرنگاران - اما اگر این طرح نهایی شود و خودروسازان مکلف شوند محصولات تولید شده خود را از راستا بورس عرضه کنند شرایط ورود نقدینگی به شرکت های خودروساز چه سمت و سویی خواهد گرفت؟ این راستا عرضه سبب خواهد شد تا در گام اول خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی خود را بر اساس قیمت تمام شده در بورس عرضه کنند.

بنابراین دیگر پرونده فروش همراه با ضرر خودروسازان بسته خواهد شد. از طرف دیگر این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا بعد از قیمت گذاری محصولات عرضه شده در بورس چنانچه خودروها با قیمتی بالاتر از قیمت پایه به فروش رفتند، 50 درصد مبلغ یاد شده تحت نام تسهیلات قرض الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان پرداخت می شود. همچنین 10 درصد از این مبلغ هم تحت نام پاداش در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت.

در کنار دو راستا پیش بینی شده، اعضای کمیسیون صنایع دو راستا دیگر را هم برای هزینه کرد مازاد درآمد ها در نظر دارند. کنندگان پیش بینی کردند 20 درصد از مازاد درآمد فروش خودرو در بورس بعد از کسر بهای تمام شده خودروهای عرضه شده به نام تسهیلات در اختیار زوج های جوانی قرار بگیرد که خودرو ندارند. 20 درصد پایانی هم در دو بخش توسعه حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده هزینه خواهد شد.

سود خودروسازان در چیست؟

مشاهده می شود که خودروسازان به طور غیر مستقیم از دو راستا دیگر هم بهره مند خواهند شد. در حالی که هنوز حضور خودروسازی در بورس نهایی نشده شرکت های خودروساز در رایزنی با کنندگان عضو کمیسیون صنایع پیشنهاد داده اند که قیمت محصولات پرتیراژ آنها بر اساس بهای تمام شده به علاوه 5 درصد سود قیمت گذاری شود و به فروش برسد.

بنابراین اگر راستا عرضه خودرو در بورس نهایی شود و با فرض اینکه 5درصد سود که مدنظر خودروسازان است هم از راستاهای یاد شده به آنها تعلق بگیرد چه اندازه نقدینگی به حساب خودروسازان واریز خواهد شد؟

بهای تمام شده خودرو در سال گذشته

برای این منظور سری به بهای تمام شده خودروسازان در سال گذشته می زنیم. سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته در مجموع حول و حوش 110 هزار میلیارد تومان در بخش بهای تمام شده برای محصولات تولیدی خود هزینه کردند.

اگر قرار مازاد فروش خودروسازان از راستا بورس 5 درصد بهای تمام شده آنها را شامل شود، بنابراین در مجموع حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان از این راستا نقدینگی جذب خواهد شد که بر اساس طرح اعضای کمیسیون صنایع در راستاهای یاد شده هزینه می شود.

از مبلغ یاد شده حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان به بحث تحقیق و توسعه می رسد. نزدیک به 548 میلیارد و 400 میلیون تومان هم به نام پاداش به حساب خودروسازان واریز خواهد شد.

بنابراین تا اینجای کار حدود 3 هزار و 290 میلیارد تومان به حساب سه خودروساز بزرگ کشور واریز خواهد شد. البته خودروسازان به نسبت مساوی از این مبلغ بهره مند نمی شوند بلکه هر کدام بر اساس اندازه هزینه ای که در بخش بهای تمام شده کرده اند از مبلغ یاد شده درآمد کسب می کنند.

ایران خودرو از حدود 110 هزار میلیارد تومان هزینه شده در بخش بهای تمام شده حدود 70 هزار و 500 میلیارد تومان یا به عبارتی حدود 65 درصد را به خود اختصاص داده است. بنابراین از 3 هزار و 290 میلیارد تومانی که به خودروسازان تعلق خواهد گرفت سهم ایران خودرو حول و حوش 2 هزار و 105 میلیارد تومان خواهد شد.

خودروسازی سایپا هم با اختصاص حدود 30 درصد از بهای تمام شده هزینه تولید خودرو در سال گذشته به خود در حدود هزار و 20 میلیارد تومان از 3 هزار و 290 میلیارد تومان یاد شده سهم می برد.باقی مبلغ هم که حدود 165 میلیارد تومان خواهد بود به حساب پارس خودرو به نام سومین خودروساز بزرگ کشور واریز خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بیت ران
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1647

به "خودروسازی در بورس چه سودها و زیان هایی برای خودروسازان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازی در بورس چه سودها و زیان هایی برای خودروسازان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید