خبرنگاران زیبایی های دیار هگمتانه را در سفر مجازی ببینید

به گزارش گفتمان برتر، همدان- خبرنگاران- همدان قدیمی ترین شهر و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همچون ستاره ای درخشان در غرب کشور است که زیبایی های آن همه ساله مهمانان زیادی را از داخل و خارج به خود جذب می نماید، اما شیوع ویروس منحوس کرونا، مانع از حضور گردشگران نوروزی برای لذت بردن از زیبایی های دیار هگمتانه شده است.

خبرنگاران زیبایی های دیار هگمتانه را در سفر مجازی ببینید

به گزارش خبرنگاران، یادمان های با ارزش تاریخی و فرهنگی از دوران مادها تا معاصر در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی، این کهن شهر تاریخی را به یکی از زیباترین و پنج شهر مهم توریستی کشور تبدیل نموده است.

نوروز سال جاری بستر سفر مجازی توریستان به دیار هگمتانه فراهم شده تا علاقمندان به جاذبه های تاریخی، فرهنگی، توریستی و طبیعت بتوانند با سفری مجازی از زیبایی های پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین لذت ببرند.

تپه باستانی هگمتانه،سنگ نوشته های گنج نامه، دامنه های زیبای کوه همیشه پایدار الوند، دره های سرسبز عباس آباد، حیدره و دره مرادبیک، کوچه باغ های مصفا، آرامگاه های مشاهیر ادبی و تاریخی چون بوعلی سینا و باباطاهر، تپه نوشیجان و معبد لائودیسه و غار علیصدر جاذبه های بارزی از مجموعه توریستی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است.

استان کوهستانی همدان از جمله استان ها و مناطقی است که زیبایی ها و جاذبه های بکر و منحصر به فرد طبیعت را در کنار یک هزار و 800 جاذبه تاریخی و توریستی برجای مانده از دوران باستان را پیش کش علاقمندان به فرهنگ، تاریخ و طبیعت می نماید.

این کهن شهر تاریخی آثاری ماندگاری از دوران مادها،هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، سلجوقیان، اشکانیان و قاجاریه را در خود نهفته دارو که نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانیان است.

بدون شک معروف ترین جاذبه توریستی همدان غار آبی علیصدر است، غاری که بهشت خاموش ایران لقب گرفته و به دلیل وجود گذرگاه های آبی ممتد به همراه دریاچه های وسیع قابل قایقرانی یکی از پدیده های نادر طبیعی ایران و دنیا محسوب می گردد که تا خاتمه اردیبهشت ماه تعطیل است.

آرامگاه بوعلی سینا

بوعلی سینا دانشمند هزاره ها و افتخار علم پزشکی دنیا که همیشه نامش بر قله های رفیع علم و دانش می درخشد نیز در بنایی عظیم و تاریخی در شهر همدان آرام گرفته و آثار برجای مانده این پزشک عظیم نیز در موزه این آرامگاه در معرض دید بازدید نمایندگان واقع شده است.

گیان نهاوند

تپه و دهکده باستانی گیان یکی دیگر از این آثار با ارزش تاریخی استان همدان است که در کیلومتر 19 جنوب غربی نهاوند و در راستا جاده جنگلی گیان قرار گرفته، این تپه در سال 1932 میلادی توسط پروفسور گریشمن آنالیز و تا عمق 19 لایه از تپه خاکبرداری شد و قدمت نهاوند را تا حدود 37 قرن قبل از میلاد روشن کرو.

شهر باستانی هگمتانه

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهرهای باستانی دنیا است که همچنان زنده و مهم مانده است.

هرودوت این شهر را ساخته دیاکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره ها بوده اند.

شهر زیرزمینی سامن

شهر زیرزمینی سامن در استان همدان سال 1384 به طور اتفاقی کشف شد و باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می دانند که در طول تاریخ به وسعت آن اضافه کرده شده است.

آثار تاریخی سامن نشان از قدمت این شهر دارند، علاوه بر شهر زیرزمینی سامن یک برج قدیمی به نام خانقلی در مرکز شهر و یک امامزاده که ساختار بنای آن به دوره ایلخانی می رسد و به نظر می رسد سردابه ای تاریخی را نیز در خود جای داده، در این شهر هستند.

موقعیت کنونی شهر این احتمال را می دهد که خرابه های شهری باشد که از آن به عنوان رامن در کتاب های المسالک و الممالک یاد شده است.

این شهر به صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت واقع شده است قسمت عمده این شهر زیر زمینی در زیر شهرسامن واقع شده است.

همه این آثار تنها گوشه ای از زیبایی ها و تاریخ باستان این استان است که هر ساله تعداد زیادی از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می نماید اما سال جاری این دیار پر رمز و راز با وجود هزاران اثر تاریخی، نمی تواند آغوش خود را برای توریستان بگشاید.

معاون توریستی میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان همدان نیز با اشاره به مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: برنامه های نوروز 1400، بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا و ستاد خدمات سفر، کاهش سفرهای نوروزی و دعوت نکردن به سفر است.

علی خاکسار اضافه کرد: سفر به استانهای زرد و آبی بلامانع است اما توریستان نوروزی از سفر کردن بپرهیزند تا شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.

وی اعلام نمود: مسافرانی که به این شهر سفر نمایند فقط باید در اقامتگاه های رسمی دارای مجوز میراث فرهنگی اسکان داشته باشند.

استان همدان دارای یک هزار و800 اثر تاریخی طبیعی و توریستی است و غار علیصدر، کتیبه ها و آبشار گنجنامه، آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا و موزه های مختلف مردم شناسی بیشترین توریستان را در شهر همدان به خود جذب می نمایند.

این استان با 15 هتل، 2 هتل آپارتمان، 15 مهمانپذیرو 31 اقامتگاه بومگردی دارای چهار هزار و 100 تخت مجاز است.

استان همدان سالانه پذیرای حدود سه میلیون مسافر و توریست از سراسر کشور است که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از این مسافران نوروزی در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1459

به "خبرنگاران زیبایی های دیار هگمتانه را در سفر مجازی ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زیبایی های دیار هگمتانه را در سفر مجازی ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید