حیاط خلوت چه تاثیری بر قیمت آپارتمان دارد و استفاده از آن چه قوانینی دارد؟

به گزارش گفتمان برتر، با افزایش جمعیت شهرها و گران شدن ملک و املاک، طراحی و معماری خانه ها به سمت اندازه و ابعاد کوچک و کوچک تر پیش رفتند. درحال حاضر بافت عمده شهر را خانه هایی با متراژ 60 تا 90 متر تشکیل داده اند. این خانه های کوچک در کنار مزایایی مانند، قیمت مقرون به صرفه و هزینه های جانبی کمتر، معایبی هم دارند. از جمله این معایب کمبود فضا برای ساکنان خانه است.

حیاط خلوت چه تاثیری بر قیمت آپارتمان دارد و استفاده از آن چه قوانینی دارد؟

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ترک اصل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

خانه های کوچک حتی برای خانواده های دو یا سه نفره هم فضای کمی دارند و ممکن است افراد خانواده برای چیدمان منزل با کمبود فضا روبرو شوند. خبر خوب اینکه سازندگان خانه های امروزی سعی نموده اند با تامین انباری تا حدی کمبود فضا را برای ساکنان جبران نمایند. بسیاری از خانه ها هم به صورتی طراحی شده اند که به حیاط خلوت مجهز هستند.

این خانه ها امتیاز اضافه ای برای ساکنان طبقه همکف فراهم می نمایند. حیاط خلوت علاوه بر انباری برای طبقه همکف فضای بیشتری ایجاد نموده و باعث آزادی بیشتر ساکنان می گردد. اما در حوزه مهندسی به چه فضایی حیاط خلوت گفته می گردد؟ آیا متراژ خاصی برای ساخت حیاط وجود دارد؟ سایر اهالی ساختمان حقی روی حیاط خلوت دارند؟ یا ساکنان طبقه اول می توانند به هر شکل می خواهند از این فضا استفاده نمایند؟ در این مطلب درباره حیاط خلوت، قوانین استفاده از آن، کاربردها و هر آنچه به این فضا مربوط می گردد صحبت خواهیم کرد. بنابراین در صورتی که شما هم به دنبال خرید، رهن یا اجاره خانه ای در طبقه همکف با حیاط خلوت هستید، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید تا نسبت به اقدامات خود آگاهی بیشتری داشته باشید.

تعریف دقیق حیاط خلوت و ضرورت وجود آن

در تعریف ساختمان سازی، معماری و مهندسی عمران حیاط خلوت تعریف شفاف و دقیقی دارد. طبق این تعریف حیاط خلوت به فضای بدون سقف یا فضای دارای سقف شفاف بیرون از ساختمان اصلی گفته می گردد. در صورتی که این فضای بدون سقف یا دارای سقف شیشه ای داخل ساختمان وجود داشته باشد، به آن پاسیو گفته می گردد. پاسیو برای تهویه و نورگیری ساخته شده است؛ اما حیاط خلوت علاوه بر تهویه و نورگیری، کاربری های بیشتری برای ساکنان داشته و دست افراد را برای استفاده های متنوع بازتر گذاشته است.

بنابر تعریف علمی و دقیق، حیاط خلوت نباید سقف داشته باشد؛ یا به سقف شیشه ای مجهز باشد. بنابراین حیاط خلوت به عنوان حریم شخصی ساکنان طبقه همکف محسوب نخواهد شد.

اما چرا بسیاری افراد دنبال خانه ای با حیاط خلوت هستند؟ حیاط خلوت فضای اضافی مطلوبی در اختیار ساکنان طبقه اول قرار می دهد که می توانند بعضی وسایل را که دیر به دیر به آن احتیاج دارند در حیاط خلوت قرار دهند. علاوه براین فضای داخلی حیاط خلوت،ضمن تامین نور و تهویه مناسب ساختمان، برای افرادی که حیوان خانگی نظیر گربه یا سگ دارند، محل مناسبی برای نگهداری از حیوانات خانگی است. در نتیجه ایجاد فضای بیشتر، تامین نور و تهویه مناسب از مهم ترین دلایلی است که حیاط خلوت را برای بسیاری از افراد به فضایی محبوب تبدیل نموده است. البته در صورتی که متراژ حیاط خلوت بیشتر باشد، بعضی افراد ترجیح می دهند آن را به محلی امن برای نگهداری گیاهان و گلدان ها تبدیل نمایند.

قوانین ساخت حیاط خلوت چیست؟

درصورتی که سازندگان حیاط خلوت را طبق قوانین طراحی نموده و بسازند؛ باید به طور قطع دارای ویژگی های زیر باشد:

- کف حیاط باید دارای شیب بندی مناسب بوده و آب های سطحی را دفع کند.

- در صورتی که حیاط خلوت را به منظور تامین نور آشپزخانه طراحی نموده باشند، باید حداقل 6 متر مربع مساحت داشته و 2 متر عرض داشته باشد.

- اگر دو واحد مستقل به حیاط خلوت دسترسی دارند و پنجره های آن از حیاط خلوت نور طبیعی می گیرند، فاصله دیوار و پنجره های مقابل آن ها نباید کمتر از 6 متر باشد.

- برای خانه هایی با متراژ کمتر از 200 متر، مساحت حیاط خلوت برابر با 3% مساحت کل زیربنا خواهد بود.

- اگر حیاط خلوت با سقف شیشه ای بسته شده باشد، باید از سقف بازشو استفاده گردد تا حیاط خلوت برای تهویه هوا مسئله ای نداشته باشد.

بنابراین ساخت حیاط خلوت از قوانین خاصی پیروی می نماید و سازندگان نمی توانند هر فضایی را به هر اندازه و متراژی برای این منظور استفاده نمایند.

حیاط خلوت، فضای شخصی یا مشاع؟

حیاط خلوت یکی از فضای جالب و بحث برانگیز ساختمان است. چرا که بعضی معتقد هستند این فضا یک حریم شخصی برای ساکنان طبقه همکف محسوب می گردد؛ اما بسیاری هم می گویند با توجه به اینکه نورگیر همه واحدها از این فضا تامین می گردد، حیاط خلوت جزء مشاعات ساختمان خواهد بود. در این جا باید ببینیم قانون چه می گوید؟

طبق قانون گرچه همه واحدهای مسکونی از فضای حیاط خلوت نور می گیرند و پنجره هایی به سمت حیاط خلوت دارند؛ اما از آن جا که ورود به این فضا فقط ازسمت واحدهای همکف امکان پذیر است حیاط خلوت یک فضای نیمه شخصی برای ساکنان این طبقه خواهد بود.

استفاده از حیاط خلوت چه قوانینی دارد؟

حال که فهمیدیم حیاط خلوت یک فضای عمومی یا شخصی نیست، باید دید استفاده از آن برای ساکنان طبقه همکف چه حد و مرزی دارد؟ چه مسئولیت هایی بر عهده ساکنان این طبقه نسبت به حیاط خلوت است؟

ساکنان طبقه همکف می توانند بعضی وسایل اضافی خود را در حیاط خلوت قرار دهند؛ اما نباید فضای حیاط خلوت شکل انباری به خود بگیرد و ظاهر آن بد جلوه کند. همچنین طبق قانون در صورتی که ساکانان طبقه اول بخواهند حیاط خلوت را مسقف نمایند، باید از همه اهالی ساختمان درباره این موضوع نظرخواهی نموده و رضایت همه افراد را جلب نمایند. بنابراین اگر افراد بدون اجازه سایر اهالی ساختمان حیاط خلوت را مسقف نمایند، همسایه ها می توانند از مالک واحد همکف شکایت نموده و مجوز تخریب سقف حیاط خلوت را بگیرند. همچنین ساکنان طبقه همکف ندارند از حیاط خلوت به جای انباری، پارکینگ دوچرخه یا موتور و… استفاده نمایند.

در مجموع گرچه حیاط خلوت فضای بیشتری در اختیار ساکنان این طبقه قرار می دهد؛ اما این به معنای استفاده آزادانه از حیاط خلوت نیست و کاربری اصلی این فضا یعنی تامین نور و تهویه مطبوع باید حفظ گردد.

تفاوت قیمت خانه های دارای حیاط خلوت

بدیهی است که خانه های طبقه همکف به دلیل داشتن متراژ اضافه تر روی حیاط خلوت قیمت بالاتری دارد. در صورت وجود آسانسور قیمت سایر طبقات تفاوتی با هم نخواهند داشت. سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید، میزان تفاوت قیمت طبقه همکف با سایر طبقات خواهد بود. این موضوع کاملا برحسب توافق طرفین معین خواهد شد و قانون شفافی برای محاسبه قیمت حیاط خلوت روی خانه وجود ندارد. قانون در این باره همه چیز را به خریدار و فروشنده خانه واگذار نموده و به صراحت گفته قیمت اضافه برای حیاط خلوت براساس توافق های بین دو نفر معین خواهد شد.

بنابراین در صورتی که قصد خرید خانه ای با حیاط خلوت را دارید، بهتر است درباره قیمت حیاط خلوت با مالک به مذاکره بنشینید تا به قیمتی منصفانه برای حیاط برسید.

ایده هایی برای استفاده از حیاط خلوت

حال که حیاط خلوت را شناختیم و قوانین حاکم بر ساخت حیاط خلوت را آنالیز کردیم، فهمیدیم محدودیت غیرمنصفانه ای برای استفاده از حیاط خلوت وجود ندارد. بنابراین پیشنهادهایی برای استفاده بهینه و البته قانونی از حیاط خلوت را به شما ارائه می دهیم:

- برای استفاده بهینه از حیاط خلوت می توانید میزها و جایگاه های رنگی و کوچکی تهیه کنید و با چیدمان جذاب آن ها در حیاط خلوت کنار گلدان ها و درختچه های زیبا، فضایی دلنشین برای دورهمی های کوچک فراهم کنید.

- یکی از ایده هایی که می تواند ظاهر حیاط خلوت را بیش از پیش چشم نواز و زیبا کند، استفاده از چراغ های خاص و ایجاد یک نورپردازی هوشمندانه در حیاط خلوت است. با استفاده از نورهای رنگی و چراغ های زیبا، حیاط خلوت را به فضایی آرامش بخش و دوست داشتنی تبدیل کنید.

- اگر کمی سخاوت به خرج دهید، می توانید حیاط خلوت را به یک فضای منحصر به فرد و فوق العاده تبدیل کنید. برای این کار می توانید از انواع آبنماها بهره ببرید. صدای شرشر آب کنار ظاهر زیبای آبنما زیبایی کم نظیری برای حیاط خلوت فراهم خواهد نمود.

- کنار همه ایده هایی که با انجام آن ها می توانید فضای حیاط خلوت را زیبا کنید، به این نکته هم توجه داشته باشید که شلوغی بیش از حد و بی نظمی در حیاط خلوت باعث می گردد در یک چشم به هم زدن حیاط خلوت به فضای زشت و شلوغ تبدیل گردد. بنابراین تا حد امکان از شلوغی ساماندهی نشده و بی نظمی در حیاط خلوت پرهیز کنید.

- اگر اتاق های خانه کوچک است، می توانید برای کودکتان فضای بازی ویژه ای در حیاط خلوت آماده کنید. کافی است برای کف حیاط از یک پوشش نرم بهره ببرید و اسباب بازی های عظیم نظیر وسایل شن بازی، تاب و… را در حیاط خلوت قرار دهید. این فضا به دلیل محصور بودن امنیت فرزندتان را حفظ خواهد نمود.

- میزان نگهداری از حیاط خلوت را به حداقل برسانید. مزیت حیاط خلوت کوچکی و تمیزی سریع و آسان آن است. بنابراین مزیت آن را خراب نکنید و با دکورهای دردسرساز باعث کثیفی و شلختگی محیط نشوید. برای حفظ زیبایی و تمیزی حیاط خلوت، می توانید از گیاهان گلدانی استفاده نموده و فکر گیاهان کاشته شده در باغچه را از سر بیرون کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 883

به "حیاط خلوت چه تاثیری بر قیمت آپارتمان دارد و استفاده از آن چه قوانینی دارد؟" امتیاز دهید

9 کاربر به "حیاط خلوت چه تاثیری بر قیمت آپارتمان دارد و استفاده از آن چه قوانینی دارد؟" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیاط خلوت چه تاثیری بر قیمت آپارتمان دارد و استفاده از آن چه قوانینی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید