کوشش یک نویسنده قزوینی برای شناساندن هویت ملی به نوجوانان

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران/قزوین یک نویسنده قزوینی درباره اهمیت شناساندن میراث فرهنگی به نوجوانان گفت: کتاب گذری بر خاک نمناک که آخرین اثر منتشر شده از بنده است شامل 10 داستان فانتزی از 10 بنای ثبت شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو برای گروه سنی نوجوان است و در این کتاب تلاشم در جهت شناساندن هویت ملی به مخاطب نوجوان است که با شیوه و نگاهی نو پرداخت شده است.

کوشش یک نویسنده قزوینی برای شناساندن هویت ملی به نوجوانان

مجید شفیعی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه حکایات کهن، بناهای کهن و افسانه های عامه مانند گنجینه هایی بی انتها هستند در تبادل نظر با خبرنگاران بیان نمود: ایران به سبب موقعیت جغرافیایی، بیش از هفت هزار سال تمدن و تنوع فرهنگی در جغرافیای زیستی خود دارد و یکی از شاخص ترین کشورها در حوزه میراث فرهنگی است.

وی درباره آخرین کتاب منتشر شده خود بیان نمود: گذری بر خاک نمناک حاوی 10 داستان فانتزی از 10 بنای ثبت شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو برای گروه سنی نوجوان است. هرچند کتاب به علت گستردگی موضوع و حوزه روایی آن برای علاقه مندان سنین بالاتر هم مجذوب نماینده و خواندنی است.

این نویسنده اظهار داشت: در کتاب گذری بر خاک نمناک هر بخش علاوه بر قصه شامل مطالبی درباره موقعیت جغرافیایی، تاریخی و اهمیت جهانی و ملی این آثار و بعلاوه تاریخچه مختصری از بنای موردنظر هم هست. هر فصل شامل 2 بخش داستانی و غیرداستانی است که در کنار اطلاعات لازم با چاشنی یک روایت تخیلی هم ترکیب شده تا دانستنی های لازم را به مخاطب ارائه دهد.

وی با اشاره به انتشار کتاب هایی در کارنامه ادبی خود، ازجمله کابوس ماهان، افسانه پهلوان گودرز، پهلوان و آقای نویسنده، حکایت های شیرین زهرالربیع اظهار داشت: با نشریاتی همانند سروش، پوپک، سلام بچه ها، کیهان بچه ها، دوست بچه ها، دوچرخه و آفتاب مهتاب همکاری نموده و کتاب های متعددی را در ژانرها و موضوعات متنوع در نشرهایی چون سایه گستر، ویژه نشر، انتشارات مدرسه و محراب قلم زیر چاپ دارم.

گنجینه هایی برای خلق داستان

شفیعی با اشاره به تحصیل در رشته موزه داری در مقطع کارشناسی گفت: انتشار اثر اخیرم یعنی گذری بر خاک نمناک بی ارتباط با رشته تحصیلی ام نیست و نشان دهنده علاقه ام به میراث فرهنگی و کوششم برای آشنایی بچه ها و نوجوانان با آثار باستانی است. به نظر بنده با توجه آثار باستانی گسترده و چشم اندازهای طبیعی و استثنائی و بعلاوه فرهنگ غنی شفاهی در این سرزمین، لازم است هنرمندان به ویژه نویسنده ها نسبت به مطلع سازی عمومی به ویژه بچه ها و نوجوانان با مفاهیم و مسائل مربوط به حفظ میراث فرهنگی اقدام نمایند.

وی بابیان اینکه من به علت مؤثر بودن شیوه های گوناگون روایت از ظرفیت ادبیات و قصه نویسی بهره گرفته و برای معرفی 10 بنای ایرانی به اسم میراث جهانی قصه هایی نوشته ام اظهار کرد: کوشش من در جهت شناساندن هویت ملی به مخاطبان نوجوان است که با شیوه و نگاهی نو پرداخت شده است. در اصل بناها، قهرمانان این 10 قصه فانتزی و پر از اتفاقات ریزودرشت هستند.

این نویسنده ضمن تأکید بر اینکه گرایش به موضوعات تاریخی و پرداختن به خلق آثاری که پس زمینه های تاریخی دارند ازجمله حکایت های کهن، جغرافیای کهن، بناهای کهن، حکایت های فولکور و افسانه های عامه از دیرباز در ذهنم وجود داشته، گفت: این ها را بسان گنجینه ای یافتم که می توان قصه های شگفت انگیزی بر پایه آن ها خلق کرد.

شرایط ادبیات کودک و نوجوان در قزوین

وی در پاسخ به این سؤال که شرایط ادبیات کودک و نوجوان در ایران و قزوین را چگونه ارزیابی می نماید، بیان نمود: عظیم ترین معضل نپیوستن ایران به معاهده جهانی حق حق نشر است که شوربختانه ارتباط فرهنگی درست را با ناشران جهان و بنیادهای ادبی و فرهنگی سراسر جهان مختل نموده است، پیوستن به این عهدنامه بی شک راه ورود آثار داستانی را به صحنه جهانی میسر خواهد نمود.

شفیعی اضافه کرد: معضل دیگر در این راه مسائل عدیده مالی است که گریبان ناشران این عرصه را گرفته است سودجویانی که فرایند فراوری و پخش کتاب را با معضلات بی شماری درگیر نموده اند تا هر چه بیشتر از آب گل آلود ماهی بگیرند. مشکل دیگر همانا اهمیت ندادن نهادها و ارگان های استانی به مقوله فرهنگی و خصوصاً کتاب و البته نویسندگان حوزه استانی است.

این نویسنده در انتها توضیح داد: حمایت نهادهایی چون استانداری، فرمانداری، شهرداری، صداوسیما، شورای شهر و حوزه هنری از نویسندگان و پژوهشگران بومی و استفاده از آن ها در برنامه ریزی های فرهنگی می تواند انگیزه های زیادی برای خلق ایده های نو به وجود آورد و دلگرمی خوبی برای فعالان حوزه های فرهنگی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1698

به "کوشش یک نویسنده قزوینی برای شناساندن هویت ملی به نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش یک نویسنده قزوینی برای شناساندن هویت ملی به نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید