(تصاویر) در خانه شاملو چه خبر است؟

به گزارش گفتمان برتر، همسایه ها پنجره های بدون چهارچوب طبقات دوم و سوم را نشان می دهند، رنگِ سفید دیوار های داخل خانه تبدیل شده اند به سیاهی آجر هایی که پایه خانه را محکم نموده اند و حالا از رازی مگو در خانه شاملو خبر می دهند.

(تصاویر) در خانه شاملو چه خبر است؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش ایسنا، ساکنان خیابان ویلا و کوچه خسرو از تغییرات نامحسوسی که به مرور برای خانه شاملو در حال رخ دادن است، نگرانند؛ از جرز دیوار های اتاق های رو به کوچه خسرو که در حال نازک شدن اند و احتمال ها را برای همان حرف ِ یک سال گذشته شان تقویت می نمایند؛ مالک مجوز گودبرداری خانه شاملو را گرفته و شاید این راهی برای رسیدن به اجرایی شدن همان مجوز باشد.

حدود 15 ماه از انتشار نخستین خبر ها درباره رایزنی های مالک خانه شاملو در خیابان نجات اللهی (ویلا) نبش کوچه خسرو می گذرد؛ رایزنی هایی که در برهه ای به نظر می رسید به نتیجه رسیده اند و حتی شهرداری مجوز گودبرداری خانه را هم صادر نموده بود، آن هم برخلاف درخواستی که در همان زمان میراث فرهنگی استان تهران از شهرداری مبنی بر جلوگیری از تخریب خانه نموده بود. آن ها معتقد بودند خانه نه فقط به خاطر نسبتش با یک شاعر، بلکه به دلیل ارزش های معماری اش واجد ثبت است و باید حفظ گردد.

خانه مدت هاست به جز در ورودی که همواره با قفل و زنجیر بسته است، هیچ چهارچوب و در و پنجره دیگری هم ندارد. زباله ها درون خانه پراکنده اند و می توان گفت این بنای تاریخی را با زباله پر نموده اند.

اما پیگیری های رسانه ها و فعالان میراثی برای حفاظت از این خانه تاریخی هرچند نخست قول و قرار هایی را برای ثبت ملی خانه عنوان کرد، اما از نقطه ای به بعد پیشنهاد هایی را از سوی متولیان میراث فرهنگی کشور برای حفاظت از این خانه به دنبال داشت.

مثلا محمد رضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی در همان زمان به مالک خانه پیشنهاد داد تا این بنا را به عنوان خانه-موزه شاملو تغییر کاربری دهد؛ او می گفت: توصیه ام به مالک این خانه، تبدیل این بنای تاریخی به خانه -موزه شاملو است تا این فضا بماند، چون معتقدم ارزش افزوده نگه داشتن این خانه و ایجاد چنین کاربری، از تخریب کردن و نوسازی آن بسیار بیشتر است، چون ارزش خانه برای او دوبرابر می گردد، تا این که بخواهد زمینِ خانه را با فلان قیمت بفروشد.

همچنین در نامه ای که هشتم مرداد سال گذشته پرهام جانفشان - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران- به صورت مجزا به شهرداری منطقه 6، دفتر شورای شهر تهران و معاونت شهرسازی نوشت، اظهار داشت: پیرو گزارش واصله، خانه ای واقع در خیابان استاد نجات الهی نبش کوچه خسرو، که مدتی نیز احمد شاملو شاعر معاصر در آن اقامت داشته، در معرض تخریب قرار گرفته است.

با توجه به این که خیابان مذکور در روز جهانی صنایع دستی با حضور علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و پیروز حناچی - شهردار تهران - به عنوان گذر صنایع دستی نام گذاری شد و از این جهت نیز دارای صندلی ویژه ای شده است و نظر به این که ساختمان مذکور واجد ارزش های معماری بوده و با روش های بدیع دوره ای از معماری پایتخت از جمله بالکن سازی، ایجاد قوس در تقاطع خیابان های استاد نجات الهی و خسرو، استفاده از پوشش تیرآهن و همچنین استفاده از آجر معروف به بهمنی و در و پنجره های چوبی از شاخصه های آن محسوب می گردد، لذا حفاظت و نگهداری و بهسازی آن ضمن ارتقای کیفی منظر این خیابان، تاکیدی است بر حفظ باقی مانده ارزش های هویت ساز این محور فرهنگی - تاریخی.

موجب امتنان است دستور فرمایید از صدور هرگونه مجوز تخریب و نوسازی این پلاک خودداری به عمل آید و مالک جهت مشاوره به این اداره کل راهنمایی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1046

به "(تصاویر) در خانه شاملو چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) در خانه شاملو چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید