آنالیز فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره

به گزارش گفتمان برتر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آنالیز فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره صورت گرفت.

آنالیز فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، وبیناری تحت عنوان فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان اصفهان با ارائه مهندس محمدمهدی کلانتری بصورت مجازی برگزار گردید.

محمدمهدی کلانتری، مدرس دانشگاه سوره و دانشگاه معماری و هنر پارس تهران در ابتدای جلسه درباره عمارت میزرا سلیمان خان گفت: نام اصلی عمارت راه نجات است. عمارت میزرا سلیمان خان با نامهای دیگر عمارت قصر سلیمان و نام تجاری عمارت نمکدان شناخته شده است. موقعیت این عمارت در اصفهان، میدان نقش دنیا، گذر پشت مطبخ است. مساحت زمین 600 متر و در دوره پهلوی اول حدفاصل 1306 تا 1314 شمسی ساخته شده است. سبک معماری عمارت؛ کوشک، برونگرا، نئوکلاسیک اروپایی و مصالح آن لاشه سنگ و شفته آهک، آجر و ملات گچ خشک و ملات گل و چوب است.

وی در ادامه اضافه نمود: عمارت میرزا سلیمان خان از ابتدای سال ساخت تا سال 1380 به صورت مسکونی بود و از سال 1380 تا 1396 متروکه است و از پاییز 1396 تا تابستان 1397 بازسازی و احیا شد. اکنون به مکان گردشگری شامل کافه، رستوران و گالری تبدیل شده است.

کلانتری موارد مهم در بازسازی و احیای راه نجات را به توضیح ذیل نام برد:

1-حفظ اصالت بنا در سازه و نظام قضایی

2-کمترین دخل و تصرف در پلان طبقات

3-بازسازی پنجره های حذف شده در تعمیرات اشتباه گذشته و ایجاد نورگیری مناسب تر

4-بازسازی تیرهای چوبی در سقف بنا و جابه جایی با چوب های سالم

5-بازسازی کره چینی های درها و پنجره های بنا

6-اتصال لوله به ناودان ها برای راهنمایی آب باران از پای دیوار به چاه وسط حیاط

7-اندود کردن کامل تمام دیوارها با ملات گچ

8-توجه به قابلیت های حیاط عظیم بنا برای فضاسازی جهت استفاده رستوران و کافی شاپ

کلانتری درباره بافت دولت خانه صفوی شهر اصفهان در گذر تاریخ اضافه نمود: مقر حکومتی یا دولت خانه شهر اصفهان در عصر صفویه در حدفاصل میدان نقش دنیا تا خیابان چهارباغ قرار داشته و شامل کاخ ها، عمارت ها، تالارها و باغ های بسیار باشکوهی بوده است. متأسفانه بسیاری از این بناها و باغ ها در گذر زمان و بخصوص در دوره قاجاریه به دستور مسعود میرزا، پسر ناصرالدین شاه نابود شد و امروزه تعدادی از آنها به صورت پراکنده در این بافت حفظ شده است. آثار حفظ شده از زمان صفویه در این بافت ارزشمند شامل کاخ عالی قاپو و مجموعه میدان نقش دنیا، کاخ و باغ چهلستون، کاخ هشت بهشت و باغ بلبل، تالار اشرف و تالار تیموری هستند.

وی در آخر تصاویری از قبل و بعد بازسازی عمارت میرزا سلیمان خان نشان داد و در انتهای وبینار، سوالات دانشجویان مطرح و به تمامی آنها پاسخ داده شد.

دوره آموزشی فرایند طراحی تا اجرا پروژه

جلسه چهارم از جلسات پنج گانه دوره آموزشی فرایند طراحی تا اجرا پروژه در دفاتر معماری با حضور میثم مزروعی، معمار، طراح و ناظر پروژه های معماری و ساختمانی به صورت مجازی برگزار گردید.

مزروعی در این نشست گفت: تفاوت طرح های مختلف در این است که هرشخص ماحصل کار خود را برای رسیدن به نقطه عمل متفاوت می داند و پروژه های پیروز وابسته به فرآیندی است که طی می گردد.

وی همچنین ادامه داد: برای اجرایی شدن، باید پارامترهای پروژه را سنجید که آیا قابلیت اجرایی دارد؛ پروژهایی که در نهایت به مرحله انجام می رسند و تحویل کارفرما می شوند، به این خاطر است که یک معمار، نقطه ضعفی در آشنایی با اصول اجرایی دارد. کارفرما در این مرحله، از نقطه ضعف معمار استفاده و در این میان ادعای رد طرح می نماید و آن را دستخوش تغییر و تحول قرار می دهد.

همچنین مزروعی توضیح داد: اولین مورد در رشته معماری، ترسیم پلان است. آن مواردی که در کتب دانشگاهی در خصوص پلان دیده می گردد، مانند عرض رایج دیوارها، سقف وکاشی ها، کاملأ و بدون شک متفاوت است. زیرا باید متناسب با ابعاد طرح، تصمیم نهایی گرفته گردد. همچنین در ساخت یک ساختمان باید گام اول را معمار بردارد و از مهندسان مرتبط مانند مهندس تأسیسات و مهندسان سازه یاری بگیرد و پیشنهادات خود را مطرح کند تا طرح به بهترین نحو اجرا گردد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث نما، پنجره بسیار حائز اهمیت است؛ باید نوع، شکل، مواد ساختمانی و نحوه قرارگیری در پلان معین تا در نتیجه توان تجسم پیدا گردد و نیز در بحث طراحی جدا از نقوش منظم ومدون، همزمان باید به مواد ساختمانی توجه کرد زیرا هرگونه از آنها احتیاج به زیرساختی متفاوت در اصول اجرایی دارد و معمار فقط نباید زیبایی کار را ببیند بلکه زیر بنا بسیار قابل اهمیت است. مزروعی گفت: در تمامی طرح های ساختمانی و تجاری از بحث تهویه، نور و تراس نباید غافل شد، زیرا برای کاربران به خصوص در متراژهای کم، امتیاز ویژه محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1555

به "آنالیز فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فرایند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان در دانشگاه سوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید