با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد

به گزارش گفتمان برتر، روزنامه خراسان - مائده کاشیان : چند شخصیت که با یکدیگر دوست هستند یا نسبت فامیلی دارند، به سفری کوتاه می روند. این سفر بهانه ای می گردد برای شناخت بیشتر شخصیت ها، رو شدن ابعاد پنهان و وجهه دیگر هریک از آن ها و برملا شدن رازها. این ایده، در برخی از فیلم ها دستمایه روایت قصه ای پرماجرا می گردد و سفر برای فیلم ساز، فرصت خوبی است که تغییر و تحولات شخصیت های قصه و آن چه درون آن ها می گذرد را پیش چشم مخاطب به نمایش بگذارد.

با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد

لتیان آخرین نمونه فیلم هایی است که سفر پرماجرای چند شخصیت به نقطه خاصی را روایت می نماید. پیش از لتیان نیز، دنیا با من برقص و درباره الی چنین داستانی را روایت نموده اند.

درباره الی

فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی، سال 87 ساخته و سال 88 روی پرده سینما ها اکران شد. این فیلم داستان چند زوج را روایت می کرد که همراه دوستان خود به شمال کشور سفر می نمایند. یکی از شخصیت ها به نام سپیده با قصد و نیت قبلی مربی مهد کودک دخترش الی را همراه خود به این سفر می آورد تا او را با یکی از دوستان شان یعنی احمد آشنا کند و این آشنایی باعث گردد آن ها با یکدیگر ازدواج نمایند، اما با ناپدید شدن الی اوضاع بهم می ریزد و پیدا شدن سروکله نامزد الی شرایط را پیچیده تر می نماید.

اصغر فرهادی در این فیلم با یک قصه منسجم، به خوبی ناپدید شدن الی را با ماجرا های بعدی که در قصه اتفاق می افتد، پیوند زده و تاثیر رفتار هرکدام از شخصیت ها را بر دیگری نشان داده است. درگیری شخصیت ها با یکدیگر بر سر نداشتن شناخت کافی درباره الی، دروغ هایی که هرکدام از شخصیت ها برای رهایی خود می گویند، عذاب وجدان و حس خیانت، چالش ها و اتفاقات مجذوب کنندهی را در فیلم به وجود می آورد.

در واقع این سفر باعث می گردد موقعیتی پیش بیاید که هرکدام از شخصیت ها آن روی دیگرشان را که پنهان مانده، خوب یا بد نمایان نمایند، در موقعیت سخت قضاوت قرار بگیرند و راز الی فاش گردد. فیلم درباره الی نمونه بسیار خوبی از فیلم هایی است که قصه یک سفر محبت آمیز پرحادثه را روایت می نماید.

دنیا با من برقص

فیلم دنیا با من برقص به کارگردانی سروش صحت نیز که اکران آن به تازگی به سرانجام رسید، درباره داستان سفر چند زوج به شمال است. آن ها قصد دارند دورهم جمع شوند تا تولد دوست شان دنیا را که مبتلا به سرطان است و چیزی تا سرانجام عمرش نمانده، جشن بگیرند. شخصیت محوری فیلم دنیا است که به بهانه اتفاقات این سفر، دخترش را بهتر می شناسد، قدر روز های به جای مانده از زندگی اش را بیشتر می داند و تلنگر می خورد، اما هرکدام از شخصیت های داستان نیز قصه مربوط به خودشان را دارند.

در این فیلم نیز مانند درباره الی شخصی خارج از جمع چند نفره ای که از ابتدای فیلم دیدیم، به آن ها اضافه و ورود او باعث به وجود آمدن مسائلی می گردد. در دنیا با من برقص نیز آن شخص با یکی از شخصیت ها، گذشته و رابطه عاشقانه ای داشته است. حضور آن زن دلیل اختلاف دو شخصیت داستان یعنی فرخ و احسان را روشن می نماید و در درگیری هایی که بین آن ها اتفاق می افتد، راز های پنهانی درباره آن دو فاش می گردد.

البته همان طور که گفتیم ماجرای کینه احسان از فرخ بابت موضوعی عشقی، موضوع اصلی قصه نیست، اما کاملا در فیلم نقشی پررنگ دارد و از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب را درگیر می نماید. سروش صحت در این فیلم پیروز می گردد تاثیر و کارکرد سفر را در قصه به مخاطب نشان بدهد. مقصد سفر نیز مانند درباره الی شمال کشور است.

لتیان

فیلم لتیان اولین ساخته علی تیموری است که این روز ها به صورت آنلاین در حال نمایش است. دو زوج که یکی از آن ها در آستانه ازدواج هستند، به ویلای دوست خود در نزدیکی سد لتیان می روند و برخلاف دو فیلم دیگر مقصد شمال نیست. مسائل آن ها از همان ابتدای این سفر کوتاه شروع می گردد. در این فیلم نیز مانند درباره الی، یکی از شخصیت ها به نام یاسی، مرد جوانی را که با سلما بی ارتباط نیست بدون مشورت با او که در آستانه ازدواج با آقازاده ثروتمندی است، به سفر دعوت می نماید.

یاسی نیز مانند سپیده در درباره الی با قصد قبلی و انگیزه مشابهی دست به این کار می زند. در لتیان نیز مانند دو فیلم قبلی، اضافه شدن این فرد یعنی مانی به جمع باعث می گردد مسائلی بین این شش دوست پیش بیاید، اختلاف هایی به وجود بیاید و راز سلما فاش گردد. یکی دیگر از شباهت های لتیان با دو فیلم دیگر این است که شخص تازه وارد رابطه عاشقانه ای با سلما داشته.

برخلاف درباره الی و دنیا با من برقص، ایده اصلی لتیان به یک قصه مجذوب کننده و پرماجرا تبدیل نشده و هیچ کدام از اتفاقات مانند سفر یا هم زیستی شخصیت ها باعث نمی گردد مخاطب به خوبی با شخصیت ها آشنا گردد و پیشینه آن ها را بداند. مجذوب کنندهیت تماشای فیلم و خود سفر این است که مخاطب در جریان اتفاقات داستان با شخصیت ها و انگیزه هایشان ارتباط برقرار کند نه این که چیزی که فیلم باید نمایش دهد را از زبان شخصیت ها بشنود.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2249

به "با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید