این رازهای پرواز را هیچ مهمانداری به شما نمی گوید؛ اما شما باید بدانید!

به گزارش گفتمان برتر، آیا این رازهای پرواز می دانستید؟

دنیای پرواز و سفر هوایی هم هیجان انگیز است و هم پیچیده. اینکه بتوانیم سوار بر یک وسیله نقلیه هزاران متر بالاتر از سطح زمین پرواز کنیم نیازمند فرآیندی پیچیده و حساب شده است. اگر زیاد اهل سفر هوایی باشید احتمالا اطلاعات خوبی در خصوص پرواز دارید. با این حال، حقایقی وجود دارند که حتی مسافران دائم السفر هم از آنها بی خبرند. برخی از این حقایق بسیار جالب، برخی عجیب و برخی دیگر واقعا باورنکردنی هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با رازهای پرواز آشنا شویم.

این رازهای پرواز را هیچ مهمانداری به شما نمی گوید؛ اما شما باید بدانید!

ماسک اکسیژن فرصت کوتاهی برای نفس کشیدن به شما می دهد

احتمالا قبل از پرواز آموزش های مهماندار در خصوص طریقه استفاده از ماسک اکسیژن را دیده اید. در هنگام سوانح هوایی که فشار داخل کابین کاهش پیدا می نماید این ماسک ها به طور اتوماتیک پایین می افتند و جان مسافران را نجات می دهد. با این حال، یکی از رازهای پرواز این است که ماسک اکسیژن تنها برای مدت کوتاهی می تواند به مسافران یاری کند و در حدود 15 الی 20 دقیقه اکسیژن لازم را تأمین می نماید. این ماسک ها طوری طراحی شده اند که از زمان سانحه تا وقتی که هواپیما فرود اضطراری انجام بدهد اکسیژن مورد احتیاج مسافر را فراهم کند. به همین علت طبق برآوردها 15 دقیقه زمان کافی برای این موضوع است.

هواپیما می تواند بدون موتور هم فرود بیاید

در آگوست 2001 پرواز 236 ایر ترانست در موتورهای توربوفن رولز رویسش دچار مشکل شد و هر دو موتورش از کار افتاد. ایرباس ای 330-200 با 301 مسافر بر فراز اقیانوس اطلس در حال پرواز بود و مسافران و سرنشینان از تورنتو کانادا به سمت لیسبون پرتغال در حال پرواز بودند که ناگهان یک نشتی در مخزن سوخت هواپیما ایجاد شد.

خلبان ها مجبور شدند حدود 106 کیلومتر را بدون نیروی موتور در آسمان سر بخورند تا بالاخره به نزدیک ترین فرودگاه در جزایر آزور برسند. با وجود مشکلاتی که برای هواپیما به وجود آمد خلبان ها توانستند با استفاده از توربین اورژانسی به نام RAT هواپیما را به سلامت به زمین بنشانند.

توربین RAT انرژی مورد احتیاجش را از جریان هوا تأمین می نماید و می تواند برای کوتاه مدت انرژی برق و الکتریسیته فراوری کند. این توربین که یکی از رازهای پرواز است در مواقع اورژانسی استفاده می گردد و به خلبان ها فرصت می دهد هواپیما را به سلامت فرود بیاورند.

در دستشویی واقعاً قفل نمی گردد!

فکر کنید در طول پرواز به سرویس بهداشتی رفته اید و در دستشویی را از داخل قفل نموده اید. با این حال، به میزان ای که فکر می کنیم حریم خصوصی نخواهید داشت. چرا؟ چون در دستشویی واقعا قفل نشده است و از بیرون می توان همچنان در را باز کرد! بله این مورد یکی از عجیب ترین رازهای پرواز است که مطمئناً از شنیدنش شاد نخواهید شد.

در کمال تعجب باید بدانید که در دستشویی به دلایل امنیتی از بیرون هم قفل می گردد و هم باز! فکر کنید سانحه ای برای مسافر داخل دستشویی پیش بیاید و مهمانداران نتوانند به داخل دستشویی دسترسی داشته باشند؛ یا آنکه سانحه هوایی رخ بدهد و لازم باشد سریعا همه مسافران را تخلیه نمایند. به این ترتیب، در مواقع اورژانسی مهمانداران می توانند به سرعت به داخل سرویس بهداشتی دسترسی پیدا نمایند. بعلاوه، مهمانداران با قفل کردن دستشویی از بیرون در مواقع فرود و پرواز مانع از دسترسی مسافران به دستشویی می شوند. بنابراین اگر با خیال راحت در دستشویی را قفل نموده اید و فکر می کنید کاملاً حریم خصوصی دارید، باید بدانید که خیلی هم اینطور نیست.

میز غذاخوری هواپیما به شدت آلوده است!

اگرچه ایرلاین ها تمام تلاششان را می نمایند تا هواپیماها را تمیز نگه دارند، باز هم تعداد ناوگان بالا و دفعات پرواز زیاد باعث می گردد همواره بعضی سطح آلودگی زیادی داشته باشند. این موضوع ممکن است این پرسش را در ذهنمان به وجود بیاورد که: آلوده ترین قسمت هواپیما کجاست؟

بر طبق تحقیقاتی که اجرا شده است در هر اینچ از میز غذاخوری هواپیما هزاران میکروب وجود دارد. به این ترتیب، میز تاشو و کوچکی که موقع غذاخوردن باز می گردد و روی آن غذایمان را می گذاریم آلوده ترین قسمت هواپیماست! بنابراین دفعه بعد که خواستید نان یا غذایتان را مستقیما روی میز بگذارید دوباره به این موضوع فکر کنید.

در بعضی هواپیماها محفظه ای برای اجساد وجود دارد!

سالانه میلیون ها و میلیاردها مسافر با استفاده از هواپیما از این سر جهان به آن سر جهان می فرایند. با یک حساب سرانگشتی می توانیم به این نتیجه برسیم که در بین این حجم بالای مسافر احتمال فوت مسافر نیز قطعاً وجود دارد. البته در صورت بروز حادثه برای مسافر، خلبان و مهمانداران نهایت تلاششان را برای نجات جان و رساندن او به نزدیک ترین بیمارستان انجام می دهند. با این حال، باز هم ممکن است مسافری در طول پرواز فوت کند. یکی از اولین کارهایی که مهمانداران پس از فوت مسافر انجام می دهند این است که شخص متوفی را با احترام از بقیه مسافران جدا نمایند. اگر در هواپیما فضای خالی وجود داشته باشد جسد را به آنجا منتقل می نمایند. با این حال در پروازهای شلوغ ممکن است هیچ فضای خالی برای قرار دادن شخص فوت شده وجود نداشته باشد و شاید ایرلاین ها مجبور شوند جسد را روی همان جایگاه اش نگه دارند.

اما بعضی ایرلاین ها در پی راه حلی برای این موضوع بوده اند. به طور مثال، سنگاپور ایرلاینز که یکی از برترین ایرلاین های جهانست محفظه ویژه ای را برای قرار دادن اجساد در هواپیماهایش تعبیه نموده است و تا در صورت فوت یکی از مسافران، بقیه مجبور نباشند چند ساعتی را کنار یک جسد به سر ببرند.

منبع: businessinsider.com

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1939

به "این رازهای پرواز را هیچ مهمانداری به شما نمی گوید؛ اما شما باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این رازهای پرواز را هیچ مهمانداری به شما نمی گوید؛ اما شما باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید