ایران جزء 10کشور اول مهاجر فرست نیست

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از بنیاد ملی نخبگان، رصدخانه مهاجرت ایران، موضوع مهاجرت نخبگانی را مورد آنالیز قرار داده و آن را به عنوان یکی از چالش های جدی در حوزه نخبگانی همیشه مورد توجه رسانه ها و تبعاً فرصتی برای حاشیه سازان معرفی نموده است که با ارائه آمار نادرست فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور را متلاطم نموده و با استفاده از این موضوع یاس و ناامیدی را به کشور تزریق نمایند.

ایران جزء 10کشور اول مهاجر فرست نیست

در یکی از ادعاهای مطروحه، عنوان شده طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران از نظر فرار مغزها در بین 91 کشور دنیا مقام اول را از آن خود نموده است. طبق این آمار سالانه بین150 تا 180 هزار ایرانی تحصیل نموده برای خروج از کشور اقدام می نمایند.

این ادعا در حالی مطرح می گردد که هیچ گاه چنین آماری توسط صندوق بین المللی پول در مورد فرار مغزها از ایران منتشرنشده است.

در گزارش سال 1998 صندوق بین المللی پول ایران، از نظر نرخ خروج تحصیل کردگان به مقصد کشورهای OECD با نرخ 25.6 درصد در مقام یازدهم از 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه واقع شده است.

جالبتر اینکه در همین گزارش اشاره شده است در سال 1990 تعداد کل مهاجران تحصیل نموده ایرانی در آمریکا حدود 105 هزار نفر بوده است.

علاوه بر آنچه گفته شد، آنالیز منبع مذکور و سایر مراجع و گزارشات مربوطه صحت وسقم این گزاره را با تردید روبرو می سازد. گزارش مورد استناد رسانه ها و مسئولین مربوط به تحقیقی است که صندوق بین المللی پول حدود دو دهه پیش در سال 1998 انجام داده است.

بنا بر اطلاعات این گزارش ایران از حیث خروج تحصیل کردگان دانشگاهی از کشور به مقصد کشورهای مهاجرپذیر حوزه OECD با نرخ 25.6 در مقام یازدهم از میان 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه واقع شده است.

همین گزارش آمار مربوط به تعداد مهاجران تحصیل نموده ایرانی در آمریکا را در سال 1990، 105,526 نفر و کل ایرانیان در آمریکا را 150,906 نفر برآورد نموده است. 70 درصد از جمعیت مهاجران ایرانی در آمریکا در این سال تحصیلات دانشگاهی داشته اند.

در میان کشورهای آسیایی ایران رتبه ششم را به لحاظ نرخ مهاجران تحصیل نموده (نسبت مهاجران با تحصیلات دانشگاهی به کل مهاجران آن کشور در آمریکا (70 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند) در اختیار داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 343

به "ایران جزء 10کشور اول مهاجر فرست نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران جزء 10کشور اول مهاجر فرست نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید