آموزش جایگزین کردن آجر آسیب دیده

به گزارش گفتمان برتر، آجر نمونه ای از المان هایی است که معمولا در معرض دید همگان قرار گرفته است. اگر کاشی شکسته یا دچار آسیب دیدگی شود، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت باید نسبت به جایگزین کردن آن با نمونه ای سالم اقدام نمایید. برای انجام این کار به چند نمونه ابزار مناسب نیاز دارید، اما تهیه کردن آن ها هزینه کم تری نسبت به کمک دریافت از یک متخصص در این زمینه دارد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پدازیم، آموزش چگونگی جایگزین کردن آجر آسیب دیده با نمونه سالم می باشد. در ادامه این مطلب از ما با ما همراه باشید.

آموزش جایگزین کردن آجر آسیب دیده

مرحله اول

آن چه که در ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد، امکان استفاده دوباره از آجر می باشد. در صورتی که تنها آجر دچار شکستگی سطحی شده باشد، می توان از طرف دیگر آن استفاده کرد. انجام این کار در صورتی امکان پذیر است که آجر دچار شکستگی عمیق نشده باشد.

مرحله دوم

در صورتی که امکان استفاده دوباره از آجر وجود ندارد، باید به دنبال نمونه مشابه آن باشید. بدون شک مراکز فروش آجر نمونه های مختلف آجر در رنگ ها و سایزهای متفاوت برای فروش در اختیار دارند و می توان با مراجعه به این مراکز نمونه ای مناسب از آجر را تهیه کرد.

مرحله سوم

در این مرحله آجر جدید را قبل از نصب به مدت یک ساعت داخل آب قرار دهید.

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به جداسازی آجر آسیب دیده می رسد. برای انجام این کار از دریل استفاده کرده و با استفاده از آن چند سوراخ در ملات اطراف آجر آسیب دیده ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که سوراخ ها در فواصل نزدیک به یکدیگر ایجاد شوند. در این صورت جداسازی آجر آسان تر انجام می شود. برای انجام این کار می توانید از تیغه برش الماسی و چکش و قلم درز نیز استفاده نمایید. در صورتی که در نظر دارید از قلم درز برای انجام این کار استفاده نمایید، بهتر است از نمونه های کوچک آن ها استفاده کنید. در این صورت احتمال آسیب رسیدن به آجرهای دیگر به حداقل می رسد. به یاد داشته باشید که این کار را با احتیاط انجام دهید.

مرحله پنجم

بعد از ایجاد سوراخ در اطراف آجر آسیب دیده نوبت به جداسازی آن می رسد. در صورتی که خارج کردن آجر کمی سخت بود، می توانید از قلم درزگیر استفاده کرده و ملات اطراف آن را به آرامی برش دهید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر آجرها این کار را با دقت انجام دهید.

مرحله ششم

زمانی که آجر از محل مورد نظر آزاد شد، می توانید آن را خارج نمایید. در صورتی که تمایل به استفاده از طرف دیگر آن را دارید، قبل از نصب آن را داخل یک ظرف آب قرار دهید.

مرحله هفتم

بعد از جداسازی آجر، در این مرحله با استفاده از یک کاردک، ملات به جای مانده بر جای آجر جداسازی شده را به طور کامل تراشیده و پاک کنید. محل قرارگیری آجر جدید باید کاملا تمیز باشد.

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به آماده سازی ملات فرا می سد. نکته مهمی که در هنگام انتخاب ملات باید به آن توجه داشته باشید، تطابق پذیری رنگ ملات با رنگ ملات استفاده شده می باشد. برای تشخیص رنگ ملات مقداری از ملات تهیه شده را بر روی یک تکه مقوا نازک بریزید. استفاده از مقوا باعث می شود رطوبت ملات به سرعت گرفته شده و رنگ آن تشخیص داده شود. برای تطبیق پذیری رنگ ملات آماده شده با ملات قبلی می توانید از رنگ های مخصوص این کار استفاده نمایید.

مرحله نهم

قبل از نصب آجر، محل آجر را به وسیله اسپری آب بزنید. انجام این کار از جذب رطوبت ملات جدید جلوگیری به عمل می آورد.

مرحله دهم

بعد از انجام این کار یک لایه نازک از ملات تهیه شده را داخل حفره ای که آجر جدید قرار می گیرد، پهن کنید.

مرحله یازدهم

آجری که از قبل درون ظرف آب قرار داده بودید را خارج کرده و از ملات تهیه شده در قسمت پشت و بالای آجر بریزید. برای انجام این کار می توانید از کاردک استفاده نمایید.

مرحله دوازدهم

در این مرحله آجر را در محل خود قرار دهید و فشار ملایمی به آن وارد نمایید.

مرحله سیزدهم

بعد از قرار دادن آجر در محل مورد نظر، از خالی نبودن فاصله آن با آجر دیگر اطمینان حاصل کنید. در صورتی که متوجه فضای خالی شدید، به وسیله ملات محل مورد نظر را پر کنید.

مرحله چهاردهم

در این مرحله با استفاده از دسته کاردک، مقداری دیگر از ملات را برداشته و در اطراف آجر بزنید. برای صاف و هم سطح کردن ملات می توانید از یک تکه چوب مربعی شکل، این کار را انجام دهید. برای انجام این کار می توانید از یک اسفنج مرطوب استفاده نمایید. استفاده از اسفنج مرطوب می تواند کار را به صورت حرفه ای نمایش دهد. با استفاده از یک اسفنج بزرگ می توانید آجر و اطراف آن را به خوبی پاک کنید.

مرحله پانزدهم

در مرحله آخر لازم است حداقل روزی دوبار به مدت سه تا چهار روز از اسپری آب بر روی ملات استفاده نمایید. انجام این کار به چسبیدن بهتر آجر و ملات کمک خواهد کرد. خیس کردن آجر قبل از استفاده از آن نیز باعث می شود اتصال آجر و ملات قوی تر شده و مدت زمان بیش تری به همان شکل باقی بماند. در این مرحله کار شما به اتمام می رسد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 537

به "آموزش جایگزین کردن آجر آسیب دیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش جایگزین کردن آجر آسیب دیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید