شروع عملیات بازسازی بام مجموعه کاروانسرای شمس السلطنه نراق

به گزارش گفتمان برتر، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر نراق از شروع بازسازی اضطراری بام مجموعه کاروانسراهای شمس السلطنه و حاج مهدی اطلاع داد.

شروع عملیات بازسازی بام مجموعه کاروانسرای شمس السلطنه نراق

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و توریستی و صنایع دستی استان مرکزی، پروین سادات طیبی امروز 22 تیر 1400 با اعلام این خبر گفت: این بازسازی با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 600 میلیون ریال برای نجات بخشی بام، حفاظت، بازسازی تاق و تویزه ها و سبکسازی بام انجام خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر نراق توضیح داد: کاروانسرای شمس السطلنه که در 10 سال گذشته در اثر عدم رسیدگی و بازسازی به موقع متولیان امر از جمله اداره اقاف و امور خیریه قسمت هایی از پوشش بام آن از بین رفته و آسیب های جدی به تاق های سازه ای وارد شده است، بازسازی اضطراری و برطرف خطر این کاروانسرای تاریخی در پی قرارداد با پیمانکار شروع شد.

او ادامه داد: بازسازی این مرحله شامل آواربرداری و سبک سازی بام، استحکام بخشی بدنه ها و پایه های فضای پیرامونی گنبد، شیب بندی، عایق بام و بام سازی نهائی، برچیدن اندود کاهگل فرسوده بدنه خارجی، کونال بندی های فرسوده خشتی و آجری، تثبیت و استحکام بخشی مجدد کونال بندی ها و اجرای اندود حفاظتی آستر و رویه دیوارها و جرزها است که شروع شده است.

طیبی با اشاره به اینکه جذب توریست، در گام اول، به محافظت از آثار و بناهای تاریخی احتیاج مبرم دارد گفت: این شهر کوچک، تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته های ایرانی اسلامی می اندازد.

او اعلام نمود: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهرهای ماسوله و یزد با دیوارهای کاهگلی و با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغ های حاشیه است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق در ادامه اضافه نمود: کاروانسرای شمس السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است. معماری بنای این بازار همراه با حجره ها و تیمچه ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. سقف های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است. دیوارهای بازار آجری و سقف آن، ضربی آجری است و در حجره ها همه از چوب است که روی آن ها با مهارت و زیبایی خاصی کنده کاری شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1638

به "شروع عملیات بازسازی بام مجموعه کاروانسرای شمس السلطنه نراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات بازسازی بام مجموعه کاروانسرای شمس السلطنه نراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید