آخرین وضعیت پایتخت و نون. خ و چند پرسش درباره تلخی سریال ها

به گزارش گفتمان برتر، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درباره آخرین وضعیت ساخت سریال های پایتخت 6 و نون. خ توضیحاتی را ارائه کرد و به پرسش هایی درباره علت افزایش بازتولید خشونت در سریال ها و همچنین گرایش به ساخت موضوعات تلخ پاسخ گفت.

آخرین وضعیت پایتخت و نون. خ و چند پرسش درباره تلخی سریال ها

به گزارش ایسنا؛ غلامرضا الماسی درباره افزایش فراوری و پخش سریال های ملودرام و تمایل به بازفراوری خشونت در تلویزیون و کم رنگ شدن ژانر کمدی، تاکید نمود: ژانرهای مختلف مانند ملودرام، جنایی، کمدی و ... باید به شکل رنگ آمیزی در بین فراوریات تلویزیون دیده گردد؛ اینکه خشونت را به کمدی یا فضای تلخ را به فضای شیرین ترجیح دهیم و بگوییم این بهتر است یا آن، از نظر فنی و علمی درست نیست و هر کدام از آنها از نظر علمی جایگاهی دارند.

او ادامه داد: اینکه میزان سریال های تلخ بیشتر شده باید یک آمار رسمی ارائه داد. نباید در شرایط کنونی بعضی از کارهایی که پخش می شوند را ملاک قرار داد. اینکه تلویزیون به صورت جدی به سمت کارهای تلخ و خشن و کارهای غم انگیز رفته را نمی پذیرم؛ یعنی اگر بخواهیم فراوانی کل سریال ها را کنار هم قرار بدهیم این اتفاق وجود ندارد و من درصد آن را زیاد نمی دانم که بگویم الان شرایط ویژه ای پیش آمده و تلویزیون به این سمت رفته است.

الماسی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره پخش بازفراوری خشونت در تلویزیون بدون هشدار بابت گروه بندی سنی، با بیان اینکه تلویزیون حتما باید در چهارچوب خودش قواعدی را رعایت کند که مخاطب آسیب نبیند، اظهار کرد: تلویزیون با مدل های متفاوتی از کار علمی، مثل رده بندی سنی برای مخاطب و همچنین دقت نظر در حوزه نگارش، فراوری و پخش، باید مراقبت های لازم را انجام دهد که این فضا به شکل مناسب پیش برود. این اتفاق جزو کارهای بدیهی در تلویزیون است که باید متناسب با کاری که فراوری می گردد، پیش برود.

او درباره حضور کمرنگ کارگردانان و نویسندگان کاربلد در تلویزیون، اظهار کرد: در مواقعی به هزار و یک دلیل مکن است آدم ها کنار هم قرار نگیرند. یکی از دلایل همکاری نکردن نویسندگان و هنرمندان، حتما می تواند انگیزه های اقتصادی باشد. ممکن است تیم هایی که با هم شکل گرفتند، در فضای دیگری کار نمایند و ممکن است در قواعدی که تلویزیون می خواهد، سیر ننمایند. تلویزیون هیچ وقت مانعی برای نیروهایی که 80 درصد برای خود سازمان صداوسیما تربیت شده اند، نبوده است. اگر بازیگران شناخته شده دنیا را هم آنالیز کنید می بینید که معمولا در سریال ها حضور ندارند. اینها مقوله های مختلفی دارند. مدل و شرایط سریال فرق می نمایند و دو مقوله مختلف هستند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما گفت: در تلویزیون ما و سینمای ما هم اینگونه است که بیش از 70 ـ 80 درصد عواملی که در سینما کار می نمایند از تلویزیون به سینما رفته اند. به ویژه در حوزه پشت دوربین و البته جلوی دوربین هم همینطور؛ به عنوال مثال در ژانر کمدی در سینما، بازیگران، بازیگرانی هستند که کارشان را از تلویزیون آغاز نموده اند. در حوزه درام هم همین طور؛ کارگردانانی که مطرح هستند سابقه تلویزیونی داشته اند و اینها همه روال های معمول در دنیا است. اما هیچگاه تلویزیون محدودیت و موانع برایشان ایجاد ننموده، مگر اینکه واقعا چهارچوب ها را رعایت ننموده باشند. اگر نویسنده، کارگردان، بازیگر و حتی مدیری چهارچوب های نظام را رعایت نکند، طبیعتا نمی گردد با او همکاری کرد؛ این بدان معنا نیست که تلویزیون نمی خواهد، حتما تلویزیون همه را فرزند خودش می بیند و اینگونه نیست که متفاوت عمل کند.

الماسی درباره وضعیت فراوری سریال در شبکه یک سیما اظهار کرد: با پخش سریال بوی باران و جذب مخاطب 40 درصدی، این روند بهتر شده است و امیدواریم بگردد آن را همین طور گرم نگه داشت و پیغام هایی که مدنظر شبکه است را در سریال ها ببینیم.

پایتخت 6 و نون. خ در مرحله پیش فراوری

الماسی در بخش دیگر گفت وگو با ایسنا درباره سریال های جدید این شبکه گفت: سریال محکومین2 برای پخش تقریبا آماده شده است. سریال دردانه های خلیج فارس آماده است. آسمان هوای باران دارد در مرحله پس فراوری قرار دارند. زیرهمکف آماده پخش است. و مجموعه 87 متر و بعد از آزادی در مرحله تصویربرداری هستند. ناگهان شب و آبان نیز درمرحله پیش فراوری قرار دارند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درباره سریال نون. خ و پایتخت 6 نیز شرح داد: سریال نون. خ و پایتخت6 این روزها مرحله پیش فراوری و آمادگی متن را سپری می نمایند.

غلامرضا الماسی در سرانجام درباره رویکرد شبکه یک سیما نسبت به افزایش ساخت کارهای طنز برای تلویزیون، اظهار کرد: طبیعتا ساخت کار طنز جزو روینمودهای ماست، ولی مهمترین نکته این است که باید طنزی باشد که در شبکه یک که شبکه ملی محسوب می گردد، بتواند پخش گردد؛ چرا که لحن طنز آن با لحن طنز در شبکه های دیگر متفاوت است. یکی از سخت ترین ژانرها در تلویزیون، حوزه طنز است که هم مدل شوخی کردن مهم است و هم ظرفیت شوخی شونده و شوخی نماینده؛ البته باید در نظر داشت تلویزیون به ژانرهای مختلف احتیاج دارد و نه فقط طنز.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 286

به "آخرین وضعیت پایتخت و نون. خ و چند پرسش درباره تلخی سریال ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین وضعیت پایتخت و نون. خ و چند پرسش درباره تلخی سریال ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید