یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد

به گزارش گفتمان برتر، مهرداد ملک زاده، سرپرست هیات باستان شناسی گورستان مرسین با اعلام این خبر، گفت: در کاوش های اخیر نمونه های ارزشمندی از سفالینه های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد است کشف شده است.

یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با اشاره به این که تا کنون نزدیک 35 گور حفاری شده است، گفت: این گورستان یافته های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

ملک زاده بیان نمود: بر اساس آزمایش های رادیو کربن در سال 1393 تعیین شد، یافته های این گورستان به حدود 450 قبل از میلاد برمی شود و این یافته ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

او با تاکید بر این که این یافته ها نقش موثری در رونق گردشگری و شناخت فرهنگ منطقه سمنان دارد، گفت: این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه دارد و باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

ملک زاده اضافه نمود: این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3(دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان لازم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی شهر قراردارد و کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 شروع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1145

به "یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید