چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟

به گزارش گفتمان برتر، استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی عقد قراردادهای خرید و فروش خودرو بوده و چشم پوشی از آن می تواند عواقب قضایی جبران ناپذیری را برای خریدار به همراه داشته باشد.

چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟

حتما تا به امروز عبارت استعلام پلاک خودرو به گوشتان خورده و حتی شاید به اهمیت آن در مراحل تعویض پلاک و خرید خودرو پی برده اید. اما سوال اصلی اینجاست که به راستی پیگیری پلاک خودرو چه لزومی داشته و اهمال آن چه عواقبی برای خریدار خودرو به همراه دارد؟ در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز استعلام پلاک خودرو می پردازیم.

چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟

در موارد زیر احتیاج به استعلام پلاک خودرو داریم:

  • زمانی که می خواهیم برای خرید خودرو مبایعه نامه امضا کنیم و به فروشنده بیعانه بدهیم، قبل از اینکه به فروشنده بیعانه بدهید حتما پیگیر شرایط پلاک خودرو باشید تا خودرو سرقتی نباشد.
  • زمانی که خودرو را به صورت وکالتی خرید می کنید. ترجیحا خودرو را به صورت وکالتی خریداری نکنید اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار هستید، حتما قبل از دریافت وکالت نسبت به استعلام پلاک خودرو اقدام کنید.

تنها راه برای استعلام پلاک خودرو و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس 110 است؛ اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری و دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. اگرچه روش های آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو وجود دارد اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش ها به روز نیستند و مربوط به 10 روز قبل می گردد، بنابراین برای دریافت آخرین شرایط خلافی خودرو راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 ندارید.

فک پلاک خودرو چیست؟

یکی دیگر از موارد مهم تنظیم سند و عقد قرارداد خریدوفروش خودرو فک پلاک است که پس از استعلام پلاک خودرو می بایست صورت پذیرد. فک پلاک به مرحله ای از تعویض پلاک گفته می گردد که طی آن پلاک سابق خودرو از اتومبیل مورد معامله برداشته می گردد و امکان الحاق پلاک جدید برای خودرو به وجود می آید.

پیگیری شرایط پلاک فک شده

این موضوع بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که خودرو خود را به صورت وکالتی می فروشند. در صورتی که خودرویی را به صورت وکالتی فروخته اید حتما شرایط پلاک را پیگیری کنید تا از فک پلاک مطمئن شوید، در غیر اینصورت در صورتی که خریدار بدون فک پلاک نسبت به انجام جرمی اقدام کند از لحاظ قانونی شما درگیر هستید. برای پیگیری شرایط پلاک باید وارد وبسایت راهور شده و سپس در صفحه مربوط به پیگیری شرایط پلاک خودرو، شماره ملی خود یا صاحب فعلی خودرو را وارد کنید، پس از انجام این کار و وارد کردن کد امنیتی وبسایت، تنها کافی است که گزینه جستوجو را انتخاب نموده و منتظر ارائه نتایج از سوی راهور ناجا باشید.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطالبه افت قیمت خودرو پس از تصادف را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1157

به "چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید