نگین گردشگری غرب کشور در انتظار جهانی شدن ، شمارش معکوس برای ورود کارشناسان یونسکو به اورامانات

به گزارش گفتمان برتر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از سفر ارزیابان یونسکو در اول مهرماه در راستای ثبت جهانی اورامانات به استان اطلاع داد و گفت: ارزیابان یونسکو از 6 روستای این محدوده بازید به عمل می آورند.

نگین گردشگری غرب کشور در انتظار جهانی شدن ، شمارش معکوس برای ورود کارشناسان یونسکو به اورامانات

برای سفر با تورهای پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

امید قادری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات، گفت: سال 98 با تمام تلاشی که صورت گرفت، پرونده ثبت جهانی اورامانات به عنوان کاندیدای جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد.

وی با اشاره به ثبت 24 اثر جهانی کشور، ادامه داد: ارسال این پرونده بعد از 15 سال از ثبت جهانی غرب کشور بیستون، خیر و برکت بسیاری را برای استان به خصوص منطقه اورامانات به دنبال خواهد داشت که امیدواریم بتوانیم بیست و پنجمین اثر ایرانی در فهرست جهانی یونسکو را به نام خود بزنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: 303 هزار هکتار از اراضی دو استان، کرمانشاه (60 درصد) و کردستان (40 درصد) در محدوده ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به انتظار نگین جهانگردی غرب کشور در راستای جهانی شدن با تصمیم سازمان یونسکو، گفت: اورامانات هر آنچه دارد از معماری، طبیعت، زبان و موسیقی را به میدان آورده تا راستا پر پیچ و خم جهانی شدن را زودتر را به انتها برساند.

قادری در خصوص فراهم شدن زیرساخت های لازم برای ثبت جهانی، گفت: آنچه ما در بحث زیر ساخت ها تعریف کردیم بخشی در بحث میراثی است که باید زیرساخت های لازم برای حفاظت از بافت های تاریخی اورامانات در مناطق روستایی فراهم گردد.

وی از سفر ارزیابان یونسکو در اول مهرماه به استان کرمانشاه اطلاع داد و اضافه نمود: فراهم کردن زیر ساخت های میراثی و ماندگار بافت های معماری را برای 12 روستای استان را در ابتدا برنامه ریزی کردیم که حدود 6 مورد از آن ها مورد بازدید یونسکو در اول مهرماه قرار می گیرد.

قادری توضیح داد: در حریم این مناطق روستایی باید زیر ساخت های جهانگردی را با اولویت بوم گردی ها ایجاد می کردیم که این زیرساخت ها از سال گذشته در حال ساخت است به طوریکه الان حدود 40 بوم گردی فعال در منطقه داریم.

این مسئول اعلام کرد: مجتمع های جهانگردی و جهانگردی های طبیعت گردی، اقامتی و پذیرایی و همچنین برنامه ریزی برای جهانگردی بر روی سدهای منطقه طبق برنامه ریزی ها در حال اجرا است.

وی در شرح مزایای این ثبت جهانی منطقه اورامانات، اضافه نمود: ثبت جهانی اورامانات از نظر وصعت و تراکم جمعیت یکی از عظیم ترین ثبت های جهانی ایران خواهد بود که به عنوان میراث بشری تلقی گردد و این خود کار بسیار عظیمی است.

قادری به مزیت این ثبت جهانی در سه بعد اجتماعی، فرهنگی و مالی اشاره و بیان نمود:در بعد امنیتی اجتماعی که شامل حفاظت از این منطقه و اجرای قوانین که می تواند در جنگ ها مورد حفاظت باشد، این منطقه در خصوص حوادث غیرمترقبه همانند سیل و زلزله به عنوان میراث بشر تلقی می گردد و همه جهان متعهد به حفاظت از آن است.

وی گفت: در بعد فرهنگی با این ثبت می توانیم ادعا کنیم که از فرهنگ اصیل آن منطقه (بافت های روستایی، معماری، آداب و رسوم) به عنوان یک میراث برای بشر حفاظت می کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: طبیعت زیبا و طبیعت سخت و خشن اورامانات با سخت کوشی مردم به تعامل رسیده که به عنوان میراث بشر تلقی می گردد.

وی در خصوص مزیت این ثبت جهانی را در بعد مالی، گفت: این پرونده اگر ثبت جهانی گردد می تواند با جذب جهانگرد داخلی و خارجی در استانی رونق مالی و کسب و کار و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

منبع: چمدان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1148

به "نگین گردشگری غرب کشور در انتظار جهانی شدن ، شمارش معکوس برای ورود کارشناسان یونسکو به اورامانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگین گردشگری غرب کشور در انتظار جهانی شدن ، شمارش معکوس برای ورود کارشناسان یونسکو به اورامانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید