نکاتی درباره مبایعه نامه

به گزارش گفتمان برتر، اگر مبایعه نامه به صورت عادی و در دفتر مشاور املاک تنظیم می گردد، باید آنالیز گردد که آیا مشاور املاک دارای مجوزهای قانونی از اتحادیه مشاورین املاک هست یا خیر! همچنین مشاور املاک باید در هنگام معامله، اسناد مالکیت و هویت طرفین را آنالیز و سپس اقدام به نگارش قرارداد کند.

نکاتی درباره مبایعه نامه

در قرارداد فروش ملک، باید مشخصات کامل ملک مورد معامله؛ شامل پلاک ثبتی، آدرس ملک، مساحت عرصه (زمین)، عیان (بنا)، پارکینگ، انباری، سهم آپارتمان از قسمت های مشاع ساختمان و غیره به طور دقیق ذکر گردد.

همچنین، قیمت ملک و شرایط پرداخت باید به دقت مشخص گردد. یکی از نکات مهم در مورد خرید املاک این است که در قرارداد مشخص گردد که کل ملک در ازای یک مبلغ ثابت خریداری شده یا هر متر مربع جداگانه قیمت گذاری شده است. فایده قیمت گذاری متراژی این است که اگر بعدها مشخص شد مساحت ملک کمتر یا بیشتر است، امکان محاسبه بر اساس متراژ وجود داشته باشد تا اختلافی بروز نکند.

اگر اسناد تجاری مانند چک، سفته و سایر اوراق بهادار نزد مشاور املاک به امانت گذاشته می گردد، حتماً باید در قرارداد قید گردد که این اسناد تحت چه شرایطی و در چه زمانی و به چه اشخاصی قابل تسلیم است.

طرفین باید تاریخ مشخصی را برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی و نقل و انتقال ملک به صورت سند رسمی مشخص نمایند. تاریخ مشخص شده، ملاک آنالیز تعهدات طرفین در قرارداد است.

همچنین باید مشخص گردد که قرارداد در چه مدتی و با چه شرایطی از سوی طرفین قابل فسخ است. طرفین می توانند توافق نمایند که هیچ یک حق فسخ معامله را نداشته باشند. همچنین باید مبلغ مشخصی برای جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات مشخص گردد.

در سرانجام قرارداد نیز باید دقیقاً مشخص گردد که قرارداد در چند نسخه تنظیم شده و سپس به امضای طرفین خریدار و فروشنده و شاهدان برسد.

مشاور املاک باید درستی امضای طرفین را گواهی و در نهایت قرارداد را مهر و امضا کند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 683

به "نکاتی درباره مبایعه نامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره مبایعه نامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید