دلیل پدیده ضربان قلب

به گزارش گفتمان برتر، برای ریشه یابی پدیده ضربان به شکل زیر رجوع کنید. در این شکل نواحی پرفشار و کم فشار در صدا به تفکیک برای هر دیاپازون رسم شده است. اما در واقع ترکیب این دو صوت در هوا منتشر می گردد.

دلیل پدیده ضربان قلب

دلیل پدیده ضربان قلب

برای ریشه یابی پدیده ضربان به شکل زیر رجوع کنید. در این شکل نواحی پرفشار و کم فشار در صدا به تفکیک برای هر دیاپازون رسم شده است. اما در واقع ترکیب این دو صوت در هوا منتشر می شود.

بنا به اصل جمع آثار، گوش مجموع این دو صوت را می شنود. دقت کنید که در لحظاتی معین این دو موج به صورت سازنده با یکدیگر ترکیب شده و به گوش می رسند، در این لحظات شدّت صدای شنیده شده زیاد است. در مقابل، زمان هایی وجود دارند که این دو موج به صورت ویرانگر به گوش می رسند. در این لحظات شدّت صوت به صفر کاهش می یابد (منوط بر این که شدّت صدای هر دو دیاپازون یکی باشد).

تعداد دفعاتی که شدّت صدا در هر ثانیه زیاد و کم می شود به اسم بسامد ضربان شناخته می شود و اندازه آن برابر بر تفاضل بسامد های دو منبع فراوری صدا می باشد. در این تصویر بسامد ضربان 2 هرتز است یعنی در ثانیه دو بار صدا زیاد و 2 بار صدا بم می شود.

اما چرا پدیده ضربان روی می دهد؟

شکل زیر تحلیل این موضوع را راحت تر می کند. در این دو نمودار فشار هوای حاصله از عبور صوت 10 هرتز و 12 هرتز نشان داده شده اند.

مقادیر بسامد برای راحتی کم انتخاب شده اند. در واقع این صداها قابل شنیدن نیستند. اما امواج صوتی هم دقیقاً به همین شکل عمل می نمایند. این دو نمودار وضعّیت تغییرات فشار هوا در مدّت یک ثانیه را نشان می دهد.

در تصویر زیر مجموع جبری این دو نمودار آمده است.

دقت کنید اگر چه دامنه موج در هر دو نمودار آبی یکی است، ولی دامنه موج ترکیبی آن ها (قرمز) ثابت نیست. دامنه موج از اندازه حداکثر به صفر و از صفر به حداکثر اندازه تغییر می کند.

وقتی چنین تغییرات دامنه ای به گوش می رسد (و این امر در محدوده بسامد شنوایی صورت می گیرد) باعث شنیده شدن صدایی با شدّت در حال تغییر می شود. همان طور که ملاحظه می کنید نمودار قرمز دو بار در ثانیه دارای حداکثر شدّت (بلند) و دو بار دارای حداقل شدّت (آهسته) است. براین اساس صدایی با بسامد ضربان 2 هرتز شنیده می شود. در این جا 2 هرتز معادل تفاضل بسامد های اصوات اوّلیه 10 هرتز و 12 هرتز است.

منبع:سایت تبیان

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : mamad-16

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1736

به "دلیل پدیده ضربان قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل پدیده ضربان قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید