سرقت کتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس

به گزارش گفتمان برتر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: سرقت کتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و اداره کل میراث فرهنگی نیز با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و حمایت می کنیم تا با یاری نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.

سرقت کتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس

ایسنا: علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اظهار کرد: در گزارشی که از مرجع قضایی، کلانتری محل، سامانه پلیس 110، متولی موقوفه ملاوردیخانی و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین به دست آوردیم، در 29 اردیبهشت ماه امسال قفل درب ورودی آب انبار ملاوردیخانی شکسته و چهار قطعه کتیبه سردر آن به سرقت رفته بود.

وی اضافه کرد: برای حفاظت از این کتیبه ها درب آهنی قرار داشت که سارقان با شکستن قفل وارد شدند و سرقت در این موضوع محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و شکایت اصلی توسط متولی موقوفه انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی نیز با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و کوشش دارد به وسیله مراجع ذی ربط به نتیجه لازم برسد.

خزائلی توضیح داد: در باب حفاظت از این آثار که متولی خصوصی دارند وظیفه ای از بابت اینکه نگهبان بگذاریم نداریم و از متولی موقوفات سپاس گزاریم که بلافاصله شکایت کرد و ما نیز فقط حمایت می کنیم تا با یاری نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.

این مسئول بابیان اینکه در جایی که متعلق با میراث فرهنگی نیست به صورت قانونی اجازه نصب دوربین نداریم، اظهار داشت: 1412 اثر ثبت شده در داخل استان داریم که حفاظت از آن ها به صورت مستمر توسط یگان حفاظت انجام می گردد.

نظارت بر آثار تاریخی به صورت بازدیدهای گشت است

وی با بیان اینکه نظارت این سازمان به صورت بازدیدهای گشت است نه مستقر، اضافه کرد: مسئولیت یگان حفاظت ما گشت زنی در محدوده این آثار است که این یگان شامل بخشی از عوامل نیروی انتظامی و پلیس هستند.

خزائلی ادامه داد: یک اکیپ گشت زنی برای محدوده بازار داریم که به صورت روزانه و مستمر گشت زنی می نمایند و محدوده وظایف آن ها بیشتر از موضوع سرقت است و لیست بلند بالایی چون تخریب ها، ساخت وساز و حفاری های غیرمجاز را شامل می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با انتقاد از اینکه یکی از رسانه ها به گفته یکی از کارشناسان قیمت گذاری این کتیبه ها را منعکس نموده بود، گفت: متأسفانه این موضوع به اشتباه در رسانه ها مطرح شد زیرا ورود در فضای قیمت کار بسیار غلط و اشتباهی است که التهاب را در افکار عمومی به وجود می آورد.

وی تأکید کرد: در میراث فرهنگی برای اثر قابل ارزش، قیمت گذاری نمی کند و وارد این حوزه نمی گردد زیرا اساساً در وزارتخانه مقیاسی برای قیمت گذاری وجود ندارد.

در مورد مرمت آثار تاریخی قانون وجود دارد

خزائلی بابیان اینکه در حوزه مشارکت و مرمت آثار تاریخی قانون لازم وجود دارد، مطرح نمود: اعتبارات ملی و استانی برای این نوع مشارکت ها هزینه می گردد و در تمام بناهای ثبتی در داخل کشور با تفاهم نامه های انجام شده به مرمت آن یاری می کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سارقان آثار تاریخی به میراث گذشتگان خود، کشور و هویتشان خیانت می نمایند، گفت: جدا کردن این کتیبه ها صدمه جبران ناپذیری به پیکره یک بنای تاریخی می زند لذا خوب است این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که جدا کردن یک اثر از بنای اصلی عملی بسیار ناپسند و مذموم است.

وی اظهار داشت: گزارش این سرقت در نیروی انتظامی وجود دارد و مورد پیگیری قرار گرفته لذا قطعاً خروج از مبادی رسمی امکان پذیر نیست و جلوی خروج قاچاق آن نیز توسط مرزبانان ما گرفته خواهد شد.

خزائلی با اشاره به اینکه در مقطعی که مصاحبه های نخست با رسانه ها در حوزه سرقت این کتیبه ها انجام شد، احتمال اینکه خود متولی این کتیبه ها را جابه جا نموده را مطرح نمودم، اظهار داشت: آن موقع گزارش های رسمی از دادیار قضایی نداشتم برای همین این مصاحبه انجام شد تا بعد از آن مستندات لازم جمع آوری گردد؛ در حال حاضر اعلام می کنم که براساس گزارش های تکمیلی این احتمال از بین رفته است.

وی اظهار داشت: بعد از گزارش ارسالی سرقت بلافاصله در جریان آن قرار گرفتم و چون در این مسئله حساسیت بسیار وجود داشت و بعضی از مفاد محرمانه بود این نگرانی را برای من ایجاد کرد که مصاحبه های من بعد از رسانه ای شدن این سرقت خللی به روند این پرونده و پیگیری ها وارد نکند به همین جهت مطالب با احتیاط بیان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم کسانی که با اعمال مجرمانه چون سرقت این کتیبه ها از میراث این شهر و کشور سوءاستفاده می نمایند در محاکم قضایی به سزای عمل خود برسند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 325

به "سرقت کتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت کتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید