سرد شدن عشق پس از دوران نامزدی؛ چاره چیست؟

به گزارش گفتمان برتر، یک روانشناس درباره چرایی فروکش کردن تب عشق زوجین جوان در سال های اولیه زندگی مشترک با بیان اینکه عشق نیازمند مراقبت است، گفت: هنگامی که نیاز های افرد از طریق همسرشان بر طرف می شود، افراد احساس عشق و هیجان را تجربه می کنند از این رو شاید تب تند عشق همان توجه به رفع نیاز های همسر است که با قطع این توجه، تب تند عشق نیز فروکش می کند.

سرد شدن عشق پس از دوران نامزدی؛ چاره چیست؟

به گزارش ایسنا، شبنم طلوعی درباره چرایی کاهش عشق زوجین پس از دوران نامزدی و در سال های اولیه زندگی مشترک، اظهار کرد: بعضا دو فرد عاشقانه یکدیگر را انتخاب کرده و در دوران نامزدی تا ماه عسل هیجان را به صورت خاص تجربه می کنند، اما کم کم این هیجان سرد شده و در بعضی زوج ها خاموش می شود چراکه عشق نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: عشق در روز های نخست آشنایی و زندگی مشترک مثل گلی در گلخانه است که در دوران نامزدی و ماه عسل رسیدگی زیادی به آن می شود، اما پس از کاشته شدن در گلدان بدون رسیدگی رها شده و این فرایند منجر به همان سردی روابط زوجین و کاهش شور و شوق در زندگی مشترک می شود چراکه زوجین پس از ازدواج احساس می کنند یکدیگر را به دست آورده اند و از این رو از یکدیگر غافل می شوند.

این روانشناس زندگی مشترک را از لحظه آغاز با عشق تا لحظه پایان آن نیازمند رسیدگی دانست و افزود: دو فردی که با ازدواج در کنار یکدیگر قرار می گیرند نیاز هایی دارند که این نیاز ها را می توان در مشاوره پیش از ازدواج شناسایی کرد تا زوجین به صورت اشتباهی و یا بر خلاف نیاز های یکدیگر گام بر ندارند. مشاوره پیش از ازدواج برای آموزش دادن زوجین و شناخت تفاوت های زن و مرد است تا اینگونه هیجان اولیه زندگی مشترک باقی بماند و سردی در روابط ایجاد نشود.

طلوعی در ادامه با اشاره به پنج نیاز اولیه افراد یعنی بقا، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی، تفریح و لذت از دید گلاسر (روانپزشک) این را هم گفت که این نیاز ها در ارتباط با دیگران ارضا می شوند و در صورت برآورده نشدن هر کدام از آن ها نوعی نا خرسندی در افراد ایجاد می شود.

به گفته وی، تازگی در کار ها منجر به ایجاد هیجان در افراد می شود و از این رو زوجین باید با شناسایی اولویت نیاز های همسر خود از دلسردی در زندگی زناشویی جلوگیری کرده و حتی دلسردی را تبدیل به هیجان و شور و شوق کنند.

این روانشناس در عین حال این را هم گفت که نباید سردی حاصل از عدم ارضای نیاز در زندگی مشترک را با طلاق عاطفی اشتباه گرفت که سنجش این دو امر بحران زا برای زندگی مشترک بر عهده روانشناس است.

طلوعی در پایان سخنان خود به زوجین توصیه کرد: درباره نیاز های مهم خود با همسرتان گفتگو کنید. برای این کار زمان بگذارید و آخر هفته ها با شریک زندگی خود گفتگو داشته باشید. اگر قادر به گفتگو با همسر خود نیستید و در هر گفتگو دعوایی بین شما رخ می دهد برای گرفتن مشاوره به روانشناسان متخصص مراجعه کنید. با این وجود یک راه حل کوتاه مدت برای جلوگیری از این دعوا ها و گفت گوی بهتر با همسر این است که گفت وگوی خود را به صورت نوشتاری و بر روی کاغذ پیش ببرید و یا به صورت مجازی به همسر خود درباره مسائل مختلف پیام دهید.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1959

به "سرد شدن عشق پس از دوران نامزدی؛ چاره چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرد شدن عشق پس از دوران نامزدی؛ چاره چیست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرد شدن عشق پس از دوران نامزدی؛ چاره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید