تغییر لوگو AMD Radeon

به گزارش گفتمان برتر، تغییر لوگو AMD Radeon مشاهده شد که خبر از تجدید قوا این برند بعد از عرضه کارت گرافیک های Polaris در سال 2016 می دهد. این لوگو جدید در طی PC Gaming Show و رونمایی از گیم پلی عنوان آینده Gearbox یعنی Godfall مشاهده شد.

تغییر لوگو AMD Radeon

اگر چه این تنها یک لوگو جدید است اما حتی تغییرات کوچکی مانند این می تواند به معنای اتفاقات مهمی در برند باشد. آخرین بار ما شاهد چنین اقدامی با گرافیک های Polaris بودیم که لوگو جدید Radeon به ما نحوه برندینگ کاملا جدید Radeon RX را به نمایش گذاشت. این موضوع همچنین با جداسازی Radeon Technologies Group با رهبری Raja Koduri بود کسی که البته بعدا به اینتل پیوست تا معماری گرافیکی آینده آنها را توسعه دهد.

تغییر لوگو AMD Radeon

با نزدیک بودن عرضه نسل دوم معماری گرافیکی RDNA و کارت گرافیک های Radeon RX، تغییر لوگو AMD Radeon می تواند برندینگ کارت های جدید را نیز دچار تحول کند. برای شروع لوگو جدید از همان استایل لوگو Ryzen استفاده می کند. قبلا توسط AMD تعیین شده بود که آنها با Big Navi قصد تخریب بازار گیمینگ 4K را درست مشابه پردازنده های بالا رده رایزن دارند.

همچنین تایید شده بود که Big Navi و کارت های Radeon RX بر پایه آن محصولاتی فوق العاده خواهند بود. AMD برای نمونه های این چنینی از نامگذاری معمول استفاده نمی کند، به مانند سری Radeon Fury و Radeon VII. احتمال دارد تا تیم سرخ به نامگذاری جالب تری برای کارت گرافیک های Big Navi دست یابد بجای آن که تنها خانواده Radeon RX 6000 نامگذاری شوند. چنین نام (RX 6000) انتظار می رود برای مدل های میان رده و کمی بهتر که جایگزین سری کارت گرافیک های Radeon RX 5000 خواهند بود، استفاده شوند.

اطلاعاتی که از گرافیک های RDNA 2 در اختیار داریم

AMD اعلام کرده که گرافیک های RDNA 2 افزایش عملکردی نسبت به RDNA خواهند داشت که Zen 2 نسبت به Zen 1 ارائه داده بود. اولین گرافیک های RDNA توانسته بودند کارایی بر وات عظیم 50 درصدی را نسبت به معماری GCN ارائه دهند و انتظار می رود گرافیک های RDNA 2 نیز همین مقدار را نسبت به RDNA فراهم کنند، یعنی 50 درصد کارایی بر مصرف بیشتر. این افزایش کارایی نه تنها مختص به محصولات دسکتاپ نیست و حتی دسته نوت بوک را نیز شامل خواهد شد زیرا چیپ های موبایل بر پایه معماری نسل دوم RDNA در نوت بوک های گیمینگ در اوایل سال 2021 عرضه می شوند.

با توجه به نقشه راه اشتراک گذاشته شده توسط AMD، گرافیک های RDNA 2 از سه قابلیت کلیدی که جزئی از معماری جدید است بهره می برند. اولین و مهم ترین افزایش کارایی بر مصرف است که به چند علت پدید آمده. AMD از فناوری 7 نانومتری TSMC به فناوری پیشرفته تر 7 نانومتری (شاید 7nm+) کوچ خواهد کرد. این نود پردازشی جدید به خودی خود باعث افزایش بهره وری انرژی در ترانزیستورها روی گرافیک های جدید خواهد شد در حالی که ابعاد کلی آنها را نیز کاهش می دهد تا AMD بتواند کارایی بالاتر را در ابعاد بسیار کوچک تر ارائه دهد.

افزایش کارایی 50 درصدی

تغییرات کلیدی که به 50 درصد افزایش کارایی بر وات انجامیده شامل باز طراحی ریز معماری با بهبود عملکرد بر کلاک (IPC)، پیشرفت منطقی که به کاهش پیچیدگی طراحی و سوییچ های تغذیه کمک می کند و همچنین بهینه سازی های فیزیکی مانند افزایش سرعت کلاک می باشد.

AMD همچنین گفت که معماری RNDA 2 از قابلیت نرخ سایه زنی متغیر (VRS) و شتاب دهنده سخت افزاری Ray Tracing بهره می رد. تیم سرخ در اینجا راه انویدیا را ادامه می دهد که در حال حاضر تکنولوژی های مذکور را در گرافیک های سری GeForce RTX از نسل Turing تعبیه کرده است. با منتشر شده کنسول های جدید مایکروسافت و سونی، AMD نیز این قابلیت ها را با فریم ورک خود بهینه سازی می کند تا توسعه دهندگان بتوانند آنها را برای عناوین گیمینگ آینده پیاده سازی کنند.

مدل های رفرش RDNA

مدیر عامل کمپانی خانم دکتر لیزا سو قبلا گفته بودند که ما می توانیم انتظار یک خانواده گرافیک RDNA 2 سطح بالای جدید و یک خانواده رفرش 7 نانومتری RDNA را برای امسال داشته باشیم. همین موضوع در طی ارائه (روز تحلیل مالی شرکت) نیز مطرح شد، جایی که ادعا شده لاین آپ Navi 2x از بالاترین تا پایین ترین دسته را شامل شده و همانطور که نام آن نشان می دهد ما شاهد دو برابر شدن کارایی بر مصرف نسبت به نسل اول این کارت گرافیک ها خواهیم بود.

لیزا، شما می توانید بگویید که در سال 2020 چه گرافیک های جدیدی عرضه می کنید، برای رایانه های شخصی و همینطور دیتاسنتر؟

در سال 2019 ما معماری جدید خود برای گرافیک ها را معرفی کردیم، معماری RDNA که با محصولات Navi در بازار عرضه شدند. شما می توانید انتظار داشته باشید که در سال 2020 این محصولات به روز شوند و ما نسل بعدی معماری RDNA را به عنوان بخشی از لاین آپ 2020 خود معرفی خواهیم کرد. ما خیلی درباره آن هیجان زده هستیم و در روز تحیلی مالی بیشتر صحبت خواهیم کرد. در بخش گرافیک های دیتاسنتر شما باید انتظار داشته باشید که چند محصول جدید در نیمه دوم سال عرضه شوند.

صحبت های قبلی لیزا سو مدیر عامل AMD

ما قبلا شاهد یک شایعه دیگر نیز بودیم که ادعا می کرد گرافیک بالا رده Radeon RX Navi تا دو برابر سریع تر از Navi 10 بوده، از چیپی با ابعاد عظیم و حافظه های GDDR6 بهره خواهد برد. برخی از قابلیت های مورد انتظار از نسل دوم RDNA:

  • فناوری بهبود یافته 7nm+
  • کارت گرافیک های رده حرفه ای
  • پشتیبانی از Ray Tracing در سطح سخت افزار
  • کارت گرافیک هایی با حافظه های GDDR6 و HBM2
  • بهره وری انرژی بیشتر نسبت به نسل اول گرافیک های Navi

بهم ریختن بازار گیمینگ 4K با RDNA 2

یکی دیگر از قابلیت های کلیدی گرافیک Big Navi Radeon RX بهم ریختن بازار گیمینگ 4K است، مشابه کای که Ryzen در تمام بازار پردازنده به انجام رساند. این ادعای عظیمی از سوی AMD است اما اگر شایعات درست باشند پس این ادعاها چندان غلط نخواهند بود.

با سری Radeon 5000 ما تعیینا بالغ بر 90 درصد بازار گیمرهای PC امروزی را پوشش دادیم و به همین دلیل است که در حال حاضر هیچ مدلی برای 4K عرضه نکرده ایم زیرا بخش اعظمی از گیمرها در وضوح 1440p و 1080p حضور دارند. این بدان معنا نیست که یک گرافیک 4K عرضه نمی شود، بلکه ما در حال کار روی آن هستیم اما فعلا قصد داریم روی بخش اعظم گیمرها تمرکز کنیم. مشابه رایزن، همه ما به یک اکوسیستم پُر رونق Radeon نیاز داریم. بنابراین ما به دنبال 4K هستیم و آیا مشابه رایزن شاهد مختلق شدن بازار خواهیم بود؟ بدون شک شما می توانید روی آن حساب کنید. فعلا چیز بیشتری نمی توانم اضافه کنم.

AMD در اسلایدهای خود گرافیک های بالا رده Radeon RX Navi 2X را به عنوان مدل های RDNA 2 خطاب کرده که البته می تواند تا زمان عرضه تغییر کند. رقیب نیز در این میان کنار نکشیده تا تیم سرخ به راحتی گرافیک های بالا رده خود را عرضه کند. نسل بعدی گرافیک های GeForce تیم سبز براساس تعیینات اولیه ای که از آنها مشاهده کرده ایم در نوع خود بسیار قدرتمند هستند. باید منتظر باشیم تا ببینیم استراتژی Ray Tracing در انحصار مدل های بالارده RDNA 2 تا چه اندازه روی فروش این محصولات تاثیر می گذارد.

منبع : سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 994

به "تغییر لوگو AMD Radeon" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر لوگو AMD Radeon"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید