افتتاح فاز نخست مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی تا انتها دولت دوازدهم

به گزارش گفتمان برتر، معاون میراثفرهنگی کشور گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، فاز نخست مجتمع شمس تبریزی تا سرانجام دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

افتتاح فاز نخست مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی تا انتها دولت دوازدهم

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی، محمدحسن طالبیان روز سه شنبه 3 تیر 99 در سفری یکروزه به استان و در بازدید از پروژه های بازسازیی و احداثی خوی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از طرح های مهم در خوی مربوط به مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی است.

او اضافه کرد: برای ساخت این مجتمع چندین قطعه زمین تملک شده که تملک این زمین ها کار آسانی نبوده است. طرح خوبی نیز از سوی معمار این مجتمع برای ساخت مجموعه ارائه شده است.

معاون میراثفرهنگی کشور توضیح داد: اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در سفر رئیسجمهوری برای ساخت این مجموعه اختصاص داده شد و وظیفه تزریق این بودجه برعهده سازمان برنامه و بودجه و استانداری است که به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات، این موضوع راضی کننده نیست.

او اضافه کرد: مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی یک پروژه دنیای است که به دلیل هم مرزی آذربایجان غربی با کشورهای خارجی و صندلی هنری و فرهنگی شمس تبریزی، سالانه گردشگران بسیاری به این شهر سفر خواهند کرد.

طالبیان گفت: باید یک پیمانکار با تجربه و حرفه ای برای احداث این مجتمع در نظر گرفته گردد اما با تخصیص قطره چکانی اعتبارات نمی توان چنین پیمانکاری را به کار گرفت. تا به امروز تنها 20 میلیارد ریال به طرح اختصاص داده شده است که همین اعتبارات کم، انجام کار را مشکل می نماید.

او ضمن درخواست از مسئولان برای همکاری در احداث این پروژه دنیای گفت: حداکثر کوشش وزارتخانه این است که حداقل تا انتها دولت بتواند فاز نخست این مجتمع را به بهره برداری برساند و این کار نیز مستلزم تخصیص اعتبارات 200 میلیارد ریالی مصوب سفر رئیس جمهوری به صورت یک جا است.

کاهش 40 درصدی درآمدهای حوزه میراثفرهنگی به دلیل شیوع کرونا

معاون میراثفرهنگی کشور در ادامه با اشاره به خسارت کرونا به حوزه میراثفرهنگی گفت: به طور میانگین 40 درصد درآمد حاصل در این حوزه در ماه های اسفند، فرودین و اردیبهشت به دست می آید که با توجه به شیوع کرونا عملاً در این سه ماه هیچگونه درآمدی از محل فروش بلیت در موزه ها و محوطه های تاریخی به دست نیامد.

او با بیان اینکه جبران این میزان از خسارت امکان پذیر نیست، اضافه کرد: پیش بینی های وزارتخانه در حوزه میراثفرهنگی در سال گذشته درآمدزایی در حدود 1800 میلیارد ریال بود که حدود 700 میلیارد ریال از این میزان به دلیل شیوع کرونا از دست رفت.

طالبیان توضیح داد: با وجود شیوع کرونا، شرایطی را فراهم کردیم که موزه ها و محوطه های تاریخی با فعالیت در فضای مجازی به مردم معرفی شوند، تفاهم نامه های مختلفی با دستگاه های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات به امضا رسیده است.

اجرای 2500 طرح بازسازیی با مشارکت بخش خصوصی

معاون میراثفرهنگی کشور گفت: بعضی طرح های بازسازیی عظیم مانند تخت جمشید و میدان نقش دنیا که به دلیل حضور مردم، امکان بازسازی آن ها در روزهای عادی وجود نداشت، در دوران شیوع کرونا بدون تعطیلی به کار خود ادامه داده و آن را به انتها رساندند.

او با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های حوزه میراثفرهنگی مطرح کرد: در سال گذشته 2500 طرح بازسازیی با مشارکت بخش خصوصی در سطح کشور انجام شد که به بعضی از این طرح ها تسهیلاتی نیز پرداخته شد. به طور میانگین در سال گذشته در هر هفته یک موزه در کشور افتتاح شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1008

به "افتتاح فاز نخست مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی تا انتها دولت دوازدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح فاز نخست مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی تا انتها دولت دوازدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید